• Anonym (Jenny)

Hon ignorerar på Instagram

Hej!

Jag har en vän som från en dag till en annan helt har börjat ignorera mina händelser/storys på Instagram.

Själv lägger hon ofta upp bilder och självklart likear jag. Känner dock att det känns konstigt att jag ska fortsatta likea när hon valt att totalt ignorera mina händelser. Jag har ett roligt liv, vilket kanske stör en del personer.

Hur skulle ni reagera om en vän till er som är mycket aktiv på Instagram väljer att ignorera era händelser?

Detta stör mig för jag upplever att det är passivt aggressivt. Känns dock lite löjligt att ta upp men jag stör mig på detta. Är man inte nyfiken på sin väns liv?

• Svar på tråden Hon ignorerar på Instagram
  • Anonym (Saga)

Hon kanske lever sitt liv på riktigt så hon inte har inte tid titta på ditt liv som du lever genom Instagram? Lever man sitt eget liv genom att titta & lajka andras "spännande" liv?

• Anonym (E)

Med ignorera- menar du då att hon inte tittar på dem? Kan ju vara så att hon varit upptagen med annat och inte hunnit kolla igenom allas storys än?

Men om det är något som fortsätter så borde du sluta kolla/likea på hennes, ifall hon inte ger dig något av det själv.

• Anonym (Kanske)

Instagram har ju dom sjukaste algoritmerna, så det kan ju också vara så att hon varit väldigt aktiv kring andra konton, gillat, kommenterat, sökt på, osv, så du har tryckts bort ut i periferin all ny aktivitet. Det går ganska snabbt att någon försvinner ur ens algoritm. 

• Anonym (Svar på tal)

Jag skulle tolka det som att hon är trött på att se dina inlägg. Det är inte alls passivt-aggressivt, du kanske bara inte är så intressant som du tror för henne, eller att det nästan bara är dina grejer som dyker upp och att hon vill se grejer från sina andra vänner. Däremot om du skulle sluta gilla hennes som nån slags motaktion så är det du som är passivt-aggressiv, och barnslig. Du behöver inte ta upp det med henne, det blir bara en konstig diskussion. Hon får följa vem hon vill, ska du gnälla tillbaka henne tänkte du...? Och om det bara är för att få veta varför hon inte kollar dina inlägg längre det så blir det inte heller bra. Det kommer att få dig att framstå som bekräftelsesökande och oavsett hennes orsak så spelar det ingen roll.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Saga) skrev 2021-04-05 11:36:13 följande:

Hon kanske lever sitt liv på riktigt så hon inte har inte tid titta på ditt liv som du lever genom Instagram? Lever man sitt eget lratal att iv genom att titta & lajka andras "spännande" liv?

Hej Saga! Hon lever själv sitt liv genom Instagram om man ska definiera att leva sitt liv genom sociala medier genom att man är mycket aktiv och lägger upp bilder. Hon uppdaterar själv allt som händer i hennes liv. Hon har inte heller många med vänner så att det tar lång tid att få sina vänner att känna sig sedda och bekräftade samt att själv av ern nyfikenhet se vad som händer.
  • Anonym (Tjoho)

Jag hade inte tagit notis vid det. Det finns så många olika anledningar till att någon inte ser ens poster. Jag har inte tid att kolla och likea en massa.

Däremot om hon inte vill träffas i verkligheten och jag saknade vänskapen så skulle jag ta upp det med henne. Sen kanske det visar sig att hon är i en annan fas och i behov av annat sällskap till större del. Det vet man inte innan man frågat. Kontakt kan gå upp och ned beroende på livssituation, livsfas, geografi.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (E) skrev 2021-04-05 11:36:33 följande:

Med ignorera- menar du då att hon inte tittar på dem? Kan ju vara så att hon varit upptagen med annat och inte hunnit kolla igenom allas storys än?

Men om det är något som fortsätter så borde du sluta kolla/likea på hennes, ifall hon inte ger dig något av det själv.

Detta har skett nu i tre månader så det är långt tid. Först reflekterade jag inte över det men nu har jag såklart börjat göra det. Tack för ditt svar och att du förstår. Känner också att det är dags att jag slutar likea hennes bilder.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Kanske) skrev 2021-04-05 11:36:38 följande:

Instagram har ju dom sjukaste algoritmerna, så det kan ju också vara så att hon varit väldigt aktiv kring andra konton, gillat, kommenterat, sökt på, osv, så du har tryckts bort ut i periferin all ny aktivitet. Det går ganska snabbt att någon försvinner ur ens algoritm. 

Hmm jag tror att hon är smartare än så om hon vill se. Om man vill så kan man.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Kanske) skrev 2021-04-05 11:36:38 följande:

Hmm jag tror att hon är smartare än så om hon vill se. Om man vill så kan man.
Svar på tråden Hon ignorerar på Instagram