• Anonym (Pelleplutt)

    Behöver jag sjuk- och olycksfallsförsäkring?

    Jag har sjukpension och får pengar från Försäkringskassan. Sjuk- och olycksfallsförsäkring har jag förstått är för att ersätta inkomstbortfall vid sjukdom eller olycka då man inte kan arbeta. Behöver jag den försäkringen?

  • Svar på tråden Behöver jag sjuk- och olycksfallsförsäkring?
  • Anonym (Ja)

    Om du råkar ut för en olycka så får du ju ersättning från försäkringsbolaget inte bara för förlorad inkomst utan för så mycket annat, t ex permanenta skador, invaliditet osv. Sjukvårdskostnader, medicin osv.

  • Anonym (Ja - ha en sådan)

    Skulle du t.ex. ha otur och skada dina tänder i samband med olycksfall så täcker en sådan försäkring det. Det kan ju vara fint att slippa betala ev. implantat eller kronor själv om man är sjukpensionär (= många, många tusenlappar)....

  • Mrs Moneybags

    Även om du är sjukpensionär kan du ju dessvärre drabbas av någon annan sjukdom, t ex cancer eller liknande. 

    Jag kan bara tala från egen erfarenhet att jag har fått en hel del pengar från min sjukförsäkring och det har varit guld även om jag bara varit sjukskriven kortare perioder i samband med sjukdomarna. Man är ju inte direkt rik när man är sjukskriven eller sjukpensionär. 

Svar på tråden Behöver jag sjuk- och olycksfallsförsäkring?