Anonym (Ts) skrev 2021-04-05 15:27:34 följande:
Det är ju rätt märkligt. Förr så jobbade man för att överleva, man gjorde det som behövdes i så stor utsträckning som krävdes för att få den lön man kunde få (ofta väldigt lite för arbetsklassen) eller för att få mat på bordet genom självhushållning.
Idag krävs en enorm organisation av samhället för att hjälpa folk att träna på att arbeta. Då menar jag FK och Af i grunden men Samhall, samordningsförbunden och alla sådana organisationer.
Dvs det är inte så att folk jobbar på ett vanligt jobb men lite mindre procent utan det är social träning, arbetsträning, arbetsprövning och allt vad det heter. Boendestöd till folk som inte klarar att kliva upp på morgonen eller diska. Tusentals människor alltså som inte klarar att hantera sin vardag, gå till ett jobb och göra vad de blir tillsagda på minst tio timmar i veckan (25 procent).
Hur har det blivit så här?
Jag har arbetstränat en kortare period efter att jag hade varit sjukskriven för utbrändhet. Jag arbetade på min arbetsplats jag var på innan, och planen var att jag skulle fortsätta där. Enligt planen skulle jag arbetsträna för att se om jag hade tillräcklig ork, först bara 25%, sen 50% och det gick så bra att jag fortsatte där sen. Nu, ca 8-9 år efter sjukskrivningen är jag ff kvar på samma ställe och gick upp till heltid ca ett år efter sjukskrivningen. Det föll väl ut! Jag fick höra att det var ganska vanligt att man inte klarade av att återvända till sin gamla arbetsplats.
Hade jag inte fått arbetsträna utan bara blivit instängd igen efter att ha varit sjukskriven nästan ett år, hade det troligen blivit en för hög tröskel. Nu är det ett helt vanligt jobb och inte en anpassad sits som det du nämnder i din TS.
Alla de du tänker på som tex är på Samhall, det är ju för att vårt samhälle idag är så komplicerat. Förr var de flesta yrken enklare, man lärde sig det praktiska och så var det bra med det men idag finns det väldigt många jobb som sådana personer inte klarar av. De kanske inte hantera en dator på ett kontor tex. Då måste man ha annan sysselsättning.
Förr hade sådana personer varit dräng på en bondgård eller liknande, och många hade varit fattiga torpare som knappt hade mat för dagen. Sedan hade vi industrialismen som drog mycket folk till städerna men de slets ut och dog i förtid. De hade ingen utbildning i stort sett utan slängdes in i det hårda livet. Sedan har vårt samhälle rullat på och det krävs kompetens för alla yrken. Förr fanns de här människorna men de gömdes ibland undan eller bodde kvar hemma hos sina föräldrar tills de dog, fick göra småsysslor. Idag ska alla klara sig på egen hand, vi har mängder med singelhushåll osv.
Rent krasst kan man väl säga att ett samhälle som det svenska, med lite medmänsklighet som försöker hjälpa alla sina medborgare behöver ha en massa olika insatser för att allas liv ska vara värda något att leva. Inte bli inspärrade på institutioner osv. I vissa andra länder där det är hårdare - ja där dör nog sådana människor i mycket högre grad, eller hamnar i fängelse osv.