• Anonym (undrar)

Ni som bor solo, porslin

Ni som bor solo, hur mycket porslin, glas och bestik har ni? Hur mycket använder ni? Har ni kanske lite porslin "framme", lite som är lättillgängligt när typ bästa vännerna kommer men som ni inte använder till vardags när ni är ensamma, och lite i typ källaren/på vinden som kan plockas fram med lite krångel, typ till högtider när det kommer folk? Och diskar ni för hand, har bänkmaskin eller stor maskin som ni diskar i? Hur ofta?

Jag är nyfiken och behöver lite tankar för mina egna behov.

• Svar på tråden Ni som bor solo, porslin
  • Anonym (Matilda)

Jag har samlat på mig glas, bestick och porslin genom åren då jag gillar snygg inredning. Jag har säkert uppsättningar för 12 personer i mina skåp och lådor och jag dukar gärna fint för mig själv ibland som lite vardagslyx. Har ingenting undanstoppat utan allt finns i mina skåp även om allt givetvis inte används hela tiden. Jag kan mer än gärna hälla upp cola i ett fint vinglas i kristall en fredag och ta fram mormors tunna kaffekoppar till fikat en onsdag. Bara för att jag kan och vill ha lite fint i vardagen. Det är ju ändå samma antal disk jag diskar oavsett om det är kristallglas eller Ikea-glas.

Jag diskar varannan dag ca för hand.. Ibland oftare om det blir kastrull och mer skrymmande eller luktande disk. Viss mat luktar illa redan när det torkar på tallriken så då måste jag ta disken direkt. Lämnar jag disk längre luktar det skunk och gamla sopor i hela lägenheten.

• Anonym (Själv)

2 djupa tallrikar

4 små platta

1 liten skål

3 glas

6 koppar inga matchar

7 gafflar

2 knivar

2 skedar

4 latteskedar

(nä jag har inga vänner :D)

• Anonym (Em)

Jag älskar porslin och glas och har skåpen fulla! Har mer än vad jag behöver, men använder det mesta. Många av muggarna används dock bara vid kalas när släkten kommer, jag använder mest mina favoriter. Har inget i förrådet som plockas fram utan allt finns i köksskåp och vitrinskåp. Har en diskmaskin som pajat så just nu kör jag handdisk vilket är ganska avslappnande.

• Anonym (lat)

Jag äger ingen diskmaskin och bland det tråkigaste jag vet är att handdiska. Så jag har gjort det enkelt för mig; har 1 stor tallrik, 1 assiett, 1 djup tallrik, 1 glas, 1 mugg och sen 2 av följande; gafflar, knivar, stora skedar och små skedar. Har förenklat mitt liv fruktansvärt mycket och blir inte längre några diskberg. Mitt bästa lifehack. 

Sen har jag mer porslin, bestick, glas osv i en låda högt upp i ett skåp i köket, nog bökigt för att jag inte ska orka börja dra fram det till mig själv till vardags men nog enkelt för att ställa mig på en pall och ta fram några kaffekoppar om jag får gäster. 

Tidigare när allt stod i skåpen tog jag bara nytt av allt istället för att diska pga lat. Sen plötsligt hade jag 10 smutsiga tallrikar, 5 glas, 12 bestick att ta itu med och diska upp och diskandet blev ett projekt. Det räcker liksom med att det blir skitiga kastruller, slevar och sånt som används till själva matlagningen. Jag behöver inte försvåra ytterligare för mig själv, haha. 

• Anonym (A)

När jag bodde själv hade jag ändå minst 6 av matchande bestick/tallrikar/glas i köksskåpen och "finuppsättning" för 8 i skåp i vardagsrummet. Bodde i tvåa med riktigt kök, så ingen anledning att stuva undan i förråd. Använde kanske max 4 tallrikar själv innan jag diskade (för hand)

• Anonym (Laura)
    Anonym (undrar) skrev 2021-04-05 17:04:17 följande:

Ni som bor solo, hur mycket porslin, glas och bestik har ni? Hur mycket använder ni? Har ni kanske lite porslin "framme", lite som är lättillgängligt när typ bästa vännerna kommer men som ni inte använder till vardags när ni är ensamma, och lite i typ källaren/på vinden som kan plockas fram med lite krångel, typ till högtider när det kommer folk? Och diskar ni för hand, har bänkmaskin eller stor maskin som ni diskar i? Hur ofta?

Jag är nyfiken och behöver lite tankar för mina egna behov.

Från det att jag flyttade hemifrån in i en studentlägenhet har jag haft porslin för åtminstone sex personer. Sex tallrikar, assietter, små skålar, större skålar, olika sorters glas. Minst sex koppar. Och allt matchade. Plus en ordentlig uppsättning bestick. Allt har rymts i mina köksskåp och lådor så jag har aldrig behövt stuva undan något.

Tyckte aldrig att det fanns anledning till att ha en mindre uppsättning än så, även om jag inte använde allt själv. Ville ju kunna ha gäster plus att det har kunnat hänga med rätt länge. Jag har aldrig känt att det var "barnsligt" eller att jag växte ur det när jag blev sambo och sen när jag gifte mig. Har också varit noga med vilket porslin jag köpt.
  • Anonym (undrar)

Tack för alla svar.

Svar på tråden Ni som bor solo, porslin