Anonym (undrar) skrev 2021-04-05 17:04:17 följande:
Ni som bor solo, hur mycket porslin, glas och bestik har ni? Hur mycket använder ni? Har ni kanske lite porslin "framme", lite som är lättillgängligt när typ bästa vännerna kommer men som ni inte använder till vardags när ni är ensamma, och lite i typ källaren/på vinden som kan plockas fram med lite krångel, typ till högtider när det kommer folk? Och diskar ni för hand, har bänkmaskin eller stor maskin som ni diskar i? Hur ofta?
Jag är nyfiken och behöver lite tankar för mina egna behov.
Från det att jag flyttade hemifrån in i en studentlägenhet har jag haft porslin för åtminstone sex personer. Sex tallrikar, assietter, små skålar, större skålar, olika sorters glas. Minst sex koppar. Och allt matchade. Plus en ordentlig uppsättning bestick. Allt har rymts i mina köksskåp och lådor så jag har aldrig behövt stuva undan något.
Tyckte aldrig att det fanns anledning till att ha en mindre uppsättning än så, även om jag inte använde allt själv. Ville ju kunna ha gäster plus att det har kunnat hänga med rätt länge. Jag har aldrig känt att det var "barnsligt" eller att jag växte ur det när jag blev sambo och sen när jag gifte mig. Har också varit noga med vilket porslin jag köpt.