• Anonym (Funderar)

    Positivt test 4 veckor efter sent missfall

    Jag har läst igenom hela internet och vet att det är olika från fall till fall och det går aldrig att svara på innan man kollat upp. Men jag känner mig ändå inte riktigt nöjd. Jag fick missfall för 4 veckor sen i vecka 12. Det var förkrossande med rent kroppsligt gick det smidigt, blödde rejält med mycket klumpar ett par dagar och sen minskade det stadigt. Gyn bad mig ta ett test om 4 veckor för att se så det inte fanns några rester kvar av graviditeten. Idag tog jag ett graviditetstest och det visade ett svagt svagt streck, fullt synligt men svagt. Imorgon ska jag ringa och be att få komma in på koll men det känns alltid som att man får tjafsa så mycket för att få komma in!

    Det jag funderar på är om graviditetshormonet brukar dröja kvar längre vid ett sent missfall tro? Vi har haft oskyddat sex, finns det någon chans i världen att jag är gravid redan igen? Jag hade inte ont alls under mitt missfall förutom samma dagar som jag blödde då jag hade intensiv mensvärk!

    Jag har läst att det kan ta uppemot 9 veckor innan testen visar negativt men av vad jag läst verkar det vanligare att det går snabbare än så. Därför undrar jag om tiden det tar för hormonet att helt lämna kroppen har ett samband med hur lång tid man varit gravid.

  • Svar på tråden Positivt test 4 veckor efter sent missfall
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-04-05 19:12:22 följande:

    Jag har läst igenom hela internet och vet att det är olika från fall till fall och det går aldrig att svara på innan man kollat upp. Men jag känner mig ändå inte riktigt nöjd. Jag fick missfall för 4 veckor sen i vecka 12. Det var förkrossande med rent kroppsligt gick det smidigt, blödde rejält med mycket klumpar ett par dagar och sen minskade det stadigt. Gyn bad mig ta ett test om 4 veckor för att se så det inte fanns några rester kvar av graviditeten. Idag tog jag ett graviditetstest och det visade ett svagt svagt streck, fullt synligt men svagt. Imorgon ska jag ringa och be att få komma in på koll men det känns alltid som att man får tjafsa så mycket för att få komma in!

    Det jag funderar på är om graviditetshormonet brukar dröja kvar längre vid ett sent missfall tro? Vi har haft oskyddat sex, finns det någon chans i världen att jag är gravid redan igen? Jag hade inte ont alls under mitt missfall förutom samma dagar som jag blödde då jag hade intensiv mensvärk!

    Jag har läst att det kan ta uppemot 9 veckor innan testen visar negativt men av vad jag läst verkar det vanligare att det går snabbare än så. Därför undrar jag om tiden det tar för hormonet att helt lämna kroppen har ett samband med hur lång tid man varit gravid.


    Med tanke på att hcg ökar ju längre gången man är är det väl ett rimligt antagande att det tar längre tid för det att försvinna ju senare missfallet skedde, ja. Men det kan förstås även vara så att du är gravid igen. Jag vet däremot inte hur meningsfullt det hade varit för dig att åka in för att få det kollat redan imorgon, eftersom man normalt inte kan se nåt förrän i v6 på vul, men det lär de väl i så fall säga till dig. Jag hoppas iaf att du får positivt besked snart!
  • Anonym (ss)

    Jag visade pos i 9 veckor efter mitt sena missfall.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-05 19:38:15 följande:
    Med tanke på att hcg ökar ju längre gången man är är det väl ett rimligt antagande att det tar längre tid för det att försvinna ju senare missfallet skedde, ja. Men det kan förstås även vara så att du är gravid igen. Jag vet däremot inte hur meningsfullt det hade varit för dig att åka in för att få det kollat redan imorgon, eftersom man normalt inte kan se nåt förrän i v6 på vul, men det lär de väl i så fall säga till dig. Jag hoppas iaf att du får positivt besked snart!
    Tack för ditt svar! Visst känns det logiskt ändå... Jag tänkte eftersom gyn sa att jag skulle testa så det inte var några rester kvar och annars återkomma antog jag att dom kan kolla upp det. Så jag inte går och hoppas på en ny graviditet medan rester från den gamla hänger kvar... Vet inte hur jag ska tänka, får se vad dom säger imorgon! Varje timme känns evighetslång.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (ss) skrev 2021-04-05 19:43:20 följande:

    Jag visade pos i 9 veckor efter mitt sena missfall.


     Beklagar! Åh vad tråkigt, det jag är rädd för. Var det några rester kvar eller endast hormonet som spökade? Lyckades du bli gravid snabbt igen (om du ville det)?
  • Smurfem

    Fick reda på i v 11 att graviditeten avstannat redan i v 6. Hade inga blödningar eller något som tydde på att något var fel, men kroppen fattade helt enkelt inte. Genomgick en cytotecbehandling.

    Gravtest visade fortfarande positivt 6 veckor senare. Hade inga rester kvar. Nån vecka senare var gravtestet äntligen negativt.

    Blev gravid igen två menscykler senare.

  • Anonym (Jag med)

    Hej!
    Jag hade positivt test 5 veckor efter en abort i v 12-13. Åkte då till gyn som såg att allt var ute och att såg fint ut, hade till och med en ägglossning på gång. Så det är väldigt olika. Var minus efter 8 veckor totalt. 

    Nu fick jag ett tidigt mf i v 4+4 och har fortfarande svagt positivt test 12 dagar senare, vilket jag också ser är ovanligt så här tidigt.

    Så kanske vissa av oss har låga halter av hormonerna kvar längre. 

  • Anonym (Funderar)
    Smurfem skrev 2021-04-05 20:13:22 följande:

    Fick reda på i v 11 att graviditeten avstannat redan i v 6. Hade inga blödningar eller något som tydde på att något var fel, men kroppen fattade helt enkelt inte. Genomgick en cytotecbehandling.

    Gravtest visade fortfarande positivt 6 veckor senare. Hade inga rester kvar. Nån vecka senare var gravtestet äntligen negativt.

    Blev gravid igen två menscykler senare.


    Beklagar ditt missfall. Grattis till att det gick snabbt att bli gravid igen, hoppas den graviditeten gick vägen! Jag hade inga symptom alls under min graviditet så jag misstänker att den också stannat av långt tidigare. Åh fy vad tråkigt att höra! Då verkar det vara rätt vanligt att det dröjer. Kommer ställa in mig mentalt på att det tar lång tid att blir gravid igen. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-04-05 19:44:38 följande:
    Tack för ditt svar! Visst känns det logiskt ändå... Jag tänkte eftersom gyn sa att jag skulle testa så det inte var några rester kvar och annars återkomma antog jag att dom kan kolla upp det. Så jag inte går och hoppas på en ny graviditet medan rester från den gamla hänger kvar... Vet inte hur jag ska tänka, får se vad dom säger imorgon! Varje timme känns evighetslång.
    Ja, det har du så klart rätt i: att de borde kunna se om den gamla graviditeten fortfarande finns kvar... men att däremot se om det blivit en ny är ju svårt att göra så här tidigt. Jag fattar verkligen att det känns som en evighet! Berätta gärna vad de sa när du pratat med dem imorgon!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jag med) skrev 2021-04-05 20:13:57 följande:

    Hej!
    Jag hade positivt test 5 veckor efter en abort i v 12-13. Åkte då till gyn som såg att allt var ute och att såg fint ut, hade till och med en ägglossning på gång. Så det är väldigt olika. Var minus efter 8 veckor totalt. 

    Nu fick jag ett tidigt mf i v 4+4 och har fortfarande svagt positivt test 12 dagar senare, vilket jag också ser är ovanligt så här tidigt.

    Så kanske vissa av oss har låga halter av hormonerna kvar längre. 


    Beklagar det som hänt, måste vara tufft att gå igenom två missfall. Jag är orolig att vi ska få flera missfall nu eller MA eller att jag inte kan bli gravid igen, tankarna snurrar...

    Det var väldigt lång tid tills du fick negativt test, det vill jag helst slippa såklart. Hoppas jag får komma in på koll så jag kan utesluta rester kvar i kroppen i alla fall. Så får jag vänta ut hormonet, under tiden kan vi fortsätta försöka och så får jag testa om några veckor. Antar att kroppen tar den tid den behöver för att återställa sig.

    Tack för att du delade med dig! Hoppas du kan bli gravid snart igen och att den graviditeten går bra.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-05 20:27:56 följande:
    Ja, det har du så klart rätt i: att de borde kunna se om den gamla graviditeten fortfarande finns kvar... men att däremot se om det blivit en ny är ju svårt att göra så här tidigt. Jag fattar verkligen att det känns som en evighet! Berätta gärna vad de sa när du pratat med dem imorgon!
    Ja som du säger har jag också förstått att from vecka 6 kanske det går att se en ny graviditet. Räknas det från äl eller räknas dom två extraveckorna som vanligtvis är från senaste mensens första dag? Alltså säg att jag mot förmodan hade äl ca 2 veckor efter missfallet, så har det gått 2 veckor sen äl ungefär. Men skulle det räknas som vecka 2 eller 4 då? Låter jag överhuvudtaget logisk alls haha?

    Oavsett är jag helt inställd på att det kommer att dröja att bli gravid denna gång. Av vad jag läst här verkar det inte alls ovanligt att det tar just upp till 9 veckor innan hormonet ens är ur kroppen, kanske särskilt vid ett lite senare missfall (även om mitt missfall inte räknas som sent enligt sjukvården).

    Jag uppdaterar imorgon!
Svar på tråden Positivt test 4 veckor efter sent missfall