• Steeph

    Vi som försökt bli gravida i över 12 månader

    Hej på er.

    Flera känner igen mig då jag varit aktiv i trådar tidigare.

    Tänker att denna tråd är för alla oss som försökt bli gravida i över 12 månader men utan att lyckas.

    Vi blev gravida i början januari 2020, ma i februari 2020 (vecka 9). Lyckades då på 2a ägglossningen efter att ha ätit p piller i över 8 år.

    Sedan ma:t så verkar det vara helt omöjligt. Har börjat med letrozol för att försöka boosta min egen äl. Cykler på runt 30-33 dagar. Fick äl på dag 14 förra cykeln, väntar nu på äl (cd 12 idag).

    Hur tänker och mår ni kring allt?

    För mig är det fruktansvärt att se alla vänner bli gravida och så står man själv på sidan.

  • Svar på tråden Vi som försökt bli gravida i över 12 månader
  • Link92
    Steeph skrev 2021-04-05 19:41:25 följande:

    Hej på er.

    Flera känner igen mig då jag varit aktiv i trådar tidigare.

    Tänker att denna tråd är för alla oss som försökt bli gravida i över 12 månader men utan att lyckas.

    Vi blev gravida i början januari 2020, ma i februari 2020 (vecka 9). Lyckades då på 2a ägglossningen efter att ha ätit p piller i över 8 år.

    Sedan ma:t så verkar det vara helt omöjligt. Har börjat med letrozol för att försöka boosta min egen äl. Cykler på runt 30-33 dagar. Fick äl på dag 14 förra cykeln, väntar nu på äl (cd 12 idag).

    Hur tänker och mår ni kring allt?

    För mig är det fruktansvärt att se alla vänner bli gravida och så står man själv på sidan.


    Hej Steeph!

    Vi har väl stött på varandra i andra grupper, och jag svarade precis i en liknande tråd också.

    Vi har försökt sedan juli 2019 (plockade ut hormonspiral juni 2019). Gjorde utredning i september 2020 som visade bra prover både för mig och min man. Blev gravida november 2020 men tidigt missfall december 2020 (v6). Det vi fick veta på utredningen var att vi får fortsätta på egen hand tills jag fyllt 30 (februari 2022), då har vi försökt i 2,5 år. Det känns konstigt att vänta tills jag blir 30, det blir ju svårare att bli gravid med åldern. Verkar som att andra fått hjälp när de försökt 2 år, oavsett ålder.

    Hur kom ni fram till att du skulle testa Letrozol?

    Mina cykler varierar från 25-37 dagar, ÄL har skett från cd 11 till cd 23. Standard är dock ÄL på cd 16 och 30 dagars cykel (har alltid en lutealfas på 14 dagar).

    Det känns som att ALLA våra vänner har fått barn eller meddelat graviditet under den här tiden. Jag vet att det inte är alla, men det är så det känns. Ingen verkar ha behövt försöka mer än 5 månader så det är skönt med de här forumen så man känner sig mindre ensam. I perioder tar jag mycket lättare på det hela och försöker njuta av tvåsamheten, men längtan efter en liten är stor.
  • banjas

    Har läst trådar med er båda innan och känner så mycket med er.

    Min story.

    Jag slutade med mini piller i Oktober 2019, blev gravid ganska snabbt, men i Februari 2020 slutade det med en MA i vecka 10. Efter det hände INGENTING, så sjukt frustrerande! Här i Februari 2021 blev jag gravid igen men det slutade med en SA/Bio i vecka 6.

    Vi bor inte i Sverige men nu har vi valt att kontakta sjukvården här för utredning och evt. behandling. Det är såklart ledsamt när man hamnar i denna situationen men på något sätt så otroligt skönt att söka hjälp nu, en lättnad.

    Man mår ju så dåligt med alla som blir gravida runt omkring, jag är 28 år (29 senare i år) så man står ju mitt i vänkretsens babyboom....

    Link92 , vi är födda samma år, låter jätte skumt att dom inte vill hjälpa er innan du är 30. Jag hade pressat på, ni har rätt till hjälp!

Svar på tråden Vi som försökt bli gravida i över 12 månader