• Hyllemor

    F-klass - vad gör era barn/vad lär de sig i skolan?

    Förskoleklassen skiljde sig mycket åt förr, från skola till skola. När den nya läroplanen kom - så skulle skillnaderna minskas. Jag är inte säker på att det är så egentligen.


    Min son började i F-klass på en ganska bra friskola (montessoripedagogik) och jag upplever att han faktiskt lär sig väldigt mycket. Jag är inte nöjd med allt, men över lag känner jag att det här är bra. 

    Bortsett från att de lär sig bokstäver (han kunde läsa när han var 3, så "veckans bokstav" tycker han är dödstråkigt) så skriver de mycket (dock på iPad) vilket jag är skeptisk mot eftersom jag tycker att man ska lära sig att skriva med penna först och de säger att de övar handstil först i 3:an. (men jäklar vad snabb han har blivit på tangentbord!)

    I övrigt så pratar de om smådjurs delar, om jordens historia från big bang till när mänskligheten uppstod, om klassiska kompossitörer, om länder och om världsdelar och om kartor. De har matematikhäften /där har inte min son kommit så långt, så jag kan inte säga så mycket om dem)


    Min son kommer hem och lär mig om vissa saker som jag själv har glömt bort. Han som aldrig ritar, satte sig plötsligt ner och sa att "idag vill jag rita. Jag ska rita en flagga och se om du vet vilken det är." Jag trodde att han skulle rita Finlands, Sveriges, Danmarks eller möjligen Frankrikes eller Tysklands flagga, men nej, han ritade Makedoniens flagga! Och kunde utöver det berätta lite om Makedonien. Det är coolt! 


    Gör man så här i andra F-klasser runt om i landet? Vad lär era barn sig? Skiljer det fortfarande milsvitt från f-klass till f-klass? Jag trodde faktiskt att det dog ut med nya läroplanen, men jag börjar undra.

  • Svar på tråden F-klass - vad gör era barn/vad lär de sig i skolan?
  • Gasellen87

    Tycker det låter som här. Vi bor på en mindre ort och barnen går i kommunal skola och förskola. Dottern går nu i ettan men i förskoleklass hade de ganska mycket ?arbetspass? av olika slag där matte, svenska, so och no tränades. Min dotter kunde alla siffror och bokstäver redan och kunde läsa enkla ord och meningar, kunde plus och minus 0-20 osv. Men de mötte henne på hennes nivå så hon tog jättekliv framåt trots att andra kämpade på med att lära sig bokstäver och skriva sitt namn.

    Är nog väldigt stora skillnader i landet, det finns ju ett minimum antal timmar vilket gör att i vissa kommuner går eleverna ?bara? fyra dagar i förskoleklass. Är ju oxå väldigt stora skillnader i vem som undervisar i f-klass. Hur denne tolkar läroplanen och hur skolan ser på f-klass undervisning. Beror ju oxå på hur gruppen ser ut, hur många barn och hur många pedagoger. Är så mycket som spelar in i vad de kan, har möjlighet till och vad de bör satsa på.

    Jag är väldigt nöjd med f-klass där vi bor.

  • Anonym (Mor)

    Det låter likt våra barns skola.

    Att skriva på dator/platta är ett sätt att hjälpa de barn som har sämre finmotorik att ändå lära sig läsa och skriva. Annars halkar de efter.

Svar på tråden F-klass - vad gör era barn/vad lär de sig i skolan?