• Anonym (14 åring,vill ej)

    14-åring som inte vlill till pappa

    Hej!

    Jag har en 14årg tjej som inte vill till sin pappa. Det har visat sig att han har kommenterat hennes kropp och kläder på ett negativt sätt och uttryckt att hon kommer bli våldtagen osv som hon klär sig, att hon viker ut sig osv. Hon har oftast vanliga jeans med hög midja, vanligt linne m tjocktröja över om hon inte har träningstights, linne och tjocktröja. Hon har nu uttryckt att hon känner sig obekväm i sin kropp och inte känner sig bekväm med att vara hos honom. Senast hon inte ville dit kom  han hit och släpade ut henne och pressade igen ytterdörren men jag fick tillslut upp dörren så hon kunde slinka in. Vi hann låsa dörren man han stod och skrek till henne att han skulle se till så att Soc tog henne för att hon inte vill till honom och att hon skulle sluta straffa honom för att hon inte ville till honom. Det han sagt till henne tycker han hon ska ta för att "lära sig hur man klär sig" och det är ingenting hon kan må dåligt över enligt honom. Nu närmar det sig umgängeshelg igen och hon vill verkligen inte dit, hon säger redan nu att hon kommer att vägra. Jag har redan sagt att det kan vara bra att hon åker dit och kanske äter middag så att de kan prata ut men hon vill verkligen inte och jag tänker inte tvinga henne. 

    Jag är inte orolig över en socanmälan som han hotar med, det får han gärna göra så berättar jag mer än gärna varför hon inte vill dit för dem. Jag har förklarat för dottern vad soc är och vad de gör då hon trodde att det var en form av polis som skulle sätta henne i fängelse för att hon inte ville till honom. Efter det sa hon själv bara att han fick väl anmäla då. Jag har dock ensam vårdnad, om hon vägrar dit, kan han tvinga henne till umgänge genom att gå via tingsrätten? Hur mycket väger en 14årings vilja där? Lyssnar de något på vad hon vill? 

    Han har inte ens hört av sig till henne sedan han var här och försökte tvinge henne till sig men han kommer garanterat höra av sig inför umgänget denna helg. Det sista han skrek genom dörren sist va att hon "slapp för den här gången men nästa gång ska hon dit annars ska Soc ta henne." 

    Förhoppningsvis så löses detta och hon kommer att börja åka dit igen men jag tror att hon behöver tid att läka och att han måste inse att han klivit över gränsen ordentligt (dessvärre tro jag inte att han kommer inse det). 

  • Svar på tråden 14-åring som inte vlill till pappa
  • Anonym (oooo)

    Så gamla får i princip bestämma själv. Oroa dig inte. Ingen kommer hämta henne. Så gör man inte. Rätten är sällan intresserad heller, av att driva vårdnadstvister om så gamla barn (om han skulle få får sig att försöka få vårdnaden) 
    Han kan göra en orosanmälan om han vill, soc kommer boka in tid med dig och du kan då säga att du vill att dottern ska vara med och säga sitt. Eventuellt kanske de erbjuder er samarbetssamtal men det ska väl bygga på vad dottern vill då, eftersom hon är så gammal.

    När min mans äldsta barn var 14 vägrade han bo hos mamman mer. Hon var så klart inte glad men det gick ju inte att tvinga en så stor ungdom. Det fanns också skäl till detta, inte som att han bara var lat och ville vara hos oss eller så. För de yngre syskonen blev det en vårdnadstvist, men för 14-åringen (som då hunnit bli 15)  stod det explicit att den inte gällde honom då han var så stor och tydlig sagt ifrån om hur han ville ha det. 

  • Anonym (oooo)

    Och vad gäller tingsrätten så har de så mycket att göra så att om han skulle gå den vägen tar det minst 6 mån/ett år innan ni ens får tid i rätten. 

  • Anonym (Famrätt.)

    En 14 åring får bestämma själv. Det du beskrev när han försökte släpa ut henne är dessutom ett brott. Ta det till tingsrätten och få umgängesrätten upphävd om det finns en dom eller ett avtal på det sedan innan. Om inget sånt finns behöver du inte göra nåt förutom att ringa polisen om han försöker hämta flickan med våld eller trakasserier.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-04-06 18:15:39 följande:

    En 14 åring får bestämma själv. Det du beskrev när han försökte släpa ut henne är dessutom ett brott. Ta det till tingsrätten och få umgängesrätten upphävd om det finns en dom eller ett avtal på det sedan innan. Om inget sånt finns behöver du inte göra nåt förutom att ringa polisen om han försöker hämta flickan med våld eller trakasserier.


    Precis, glömde skriva  men det är fan ett övergrepp att släpa ut en människa så där. Polisanmäl!
    Och TS detta kan du göra en orosanmälan om, mot honom!  Då kommer soc prata med honom och garanterat påtala för honom hur olämpligt det är att tvinga sitt barn på det där sättet. 
Svar på tråden 14-åring som inte vlill till pappa