• Anonym (Fundersam)

    Studera med eller utan bolån

    Hej!

    Jag ska börja plugga en 3,5års utbildning till hösten. Jag funderar över om jag ska säga upp min lägenhet som kostar mig drygt 6k/mån och köpa in mig i min partners bostadsrätt. Det skulle bli ungefär 800tkr. Är det någon annan här som köpt lägenhet i samband med studier? Alternativet är att endast betala halva hans hyra där el & fiber-bredband ingår för 2500kr (det blir halva kostnaden). Nackdelen är då att jag flyttar in hos honom och inte till vår gemensamma bostad.

    I och med covid har vi inofficiellt varit sambos i 2,5 månader nu. Så även om vi inte varit tillsammans så länge så har vi testat på att bo ihop. Hur skulle ni gjort?

    Tack snälla för svar!

  • Svar på tråden Studera med eller utan bolån
  • Tow2Mater

    Skulle betala halva hans hyra, du får betydligt billigare boende och kan ta mindre studielån. Sen kanske köpa in dig om nåt år om ni fortfarande är tillsammans.

  • Anonym (Nk)
    Tow2Mater skrev 2021-04-06 22:32:24 följande:

    Skulle betala halva hans hyra, du får betydligt billigare boende och kan ta mindre studielån. Sen kanske köpa in dig om nåt år om ni fortfarande är tillsammans.


    Om nått år får hon inte lån till det eftersom hon kommer vara student.

    För den billiga summan hade jag köpt in mig. Då kan du känna att det är ert gemensamma hem på riktigt. Att leva 3,5 år i hans lägenhet är ganska mkt... plus att du får del i eventuell värdeökning.
  • nnnnnnnn

    Jämfört med att betala 6000 kr för att inte bo i en hyreslägenhet...
    Skillnad om du bott i din egen lägenhet, men nu betalar du ju bara för att ha den

  • Anonym (Fundersam)

    Hur tidigt i ett förhållande kan man köpa sig in i bostaden? Vi har inte varit tillsammans i ett år ännu. Borde vi avvakta tills efter mitt studerande?

  • Anonym (Besserwisser)

    Om du köper in dig, se till att det samtidigt skrivs ett samboavtal som reglererar hur bostadens värde ska delas vid en separation!
    Utan samboavtal kan det bli så att "din" halva ska delas lika eftersom den är köpt för gemensamt bruk, dvs du får 25% och din (ex-)sambo får 75%.

Svar på tråden Studera med eller utan bolån