• Anonym (Tänka­ren)
    Wed 7 Apr 2021 14:37
    2106 visningar
    10 svar
    10
    2106

    Ska jag operera ögonlocken eller låta bli...?

    Jag har väldigt tunga ögonlock och har funderat av och till på att operera dom. Men jag är orolig för att det ska gå helt snett, att jag inte ska se ut som mig själv och så är jag inte en person som vill hålla på och plastikoperera mig. Men jag förstår också att jag skulle se piggare och säkert lite yngre ut också om jag fick bort dom tunga ögonlocken.

    Någon som har gjort det och vill berätta lite om det? Ångrade ni er? Var det i onödan? Blev ni nöjda? Hur länge tog innan ni kunde gå ut igen utan att det syntes? Var det läskigt under själva operationen? Berätta allt jag borde veta och hur ni tänkte när ni bestämde er för att/för att inte operera er.

  • Svar på tråden Ska jag operera ögonlocken eller låta bli...?
  • Anonym (F)
    Wed 7 Apr 2021 14:47
    #1

    Klart du ska! Det kan ta ett tag att vänja sig vid sitt nya utseende men det är iaf inget stort ingrepp och inte vad jag skulle kalla "plastik"operation, just för att man bara gör en liten hudjustering och inte fyller på med en massa jox. Kör på! :)

  • Wed 7 Apr 2021 14:47
    #2

    Jag har gjort det och det är bland det bästa jag gjort  

    Mina ögonlock var inte så hängiga i sig, men jag hade också lite ptos på ena ögat vilket störde mig mycket. Det var lite småläskigt att göra det då man är vaken, men gulliga sköterskor och en kirurg som lugnade mig fint

    Mina påsar under påsarna tog jag samtidigt, de var små men jag tyckte det var lika bra när jag ändå var där. Innebar inget stort ingrepp, de ofördelade fettet bara. Allt läkte fort och smidigt och de få stygnen som blev tog jag bort på Vårdcentralen i min egen stad. Fick en finare blick och inga skuggor under ögonen längre, för trots att påsigheten var liten så syntes det på foto.

    Min kirurg hette Reza Aslani på Ögonlocksakademin i Uppsala, minns tyvärr inte vad det kostade längre (gjorde det 2016). Vet ej om kliniken finns kvar, men om den gör det så rekommenderar jag dem

  • Anonym (Alma)
    Wed 7 Apr 2021 19:36
    #3

    Opererade mig 2016 via Regionen så det kostade ca 320:-. Lokalbedövades men känslan vid op var inte skön, gjorde inte ont men kan ännu minnas känslan som väldigt obehaglig.

    Nöjd med resultatet.

  • Anonym
    Thu 8 Apr 2021 18:45
    #4

    Nej
    Du duger som du är!

  • Anonym (ak)
    Fri 9 Apr 2021 15:06
    #5

    Bästa jag gjort! Äntligen ser jag ut som mig själv igen, ögonlocken hade alldeles för mycket hud så jag såg trött ut. Jag gjorde det på Sophiahemmet i Stockholm ( Dr Olle Löfgren) Operationen tog allt som allt ungefär en timme. Det gjorde inte ont. Jag tog en veckas semester efter operation. Första dagarna var det skönt att använda kylmask ofta och mycket vila i högläge. Man ser lite misshandlad ut första veckan men det är bara att använda solglasögon om man ska gå ut.

    Det spänner och drar i stygnen ett tag men resultatet har blivit så fint. På mig tog dom bort 1,8 cm hud från ena ögonlocket och 1,5 från det andra. Jag gjorde det i oktober och nu syns knappt ärren längre, så nöjd, ser inte opererad ut alls - jag ser ut som mig själv igen. Äntligen!

    Kostnad 20 000

  • Anonym (ak)
    Fri 9 Apr 2021 15:56
    #6

    Före-och efterbild

  • Anonym (ak)
    Fri 9 Apr 2021 16:05
    #7

    Oj bilderna hamnade i oordning, bilden till höger är alltså hur det såg ut innan (huden hänger på fransarna) bilden till vänster är någon dag efter operation och mittenbilden är slutresultatet

  • Anonym (ak)
    Fri 9 Apr 2021 16:14
    #8

    0,5 och 0,8 cm hud ska det givetvis vara :)

  • Anonym (Tänka­ren) Trådstartaren
    Tue 13 Apr 2021 21:06
    #9

    Ni är alla överens.

    AK, det ser jättefint ut på dig. Jag har nog mer häng än vad du hade. Vill du höra det lustiga? För flera år sen var jag på konsultation hos din läkare och det är nog honom jag tänker gå till om jag bestämmer mig för att göra operationen. Var du nöjd med honom överlag?

  • Anonym (ak)
    Wed 14 Apr 2021 17:59
    #10
    Anonym (Tänkaren) skrev 2021-04-13 21:06:53 följande:

    Ni är alla överens.

    AK, det ser jättefint ut på dig. Jag har nog mer häng än vad du hade. Vill du höra det lustiga? För flera år sen var jag på konsultation hos din läkare och det är nog honom jag tänker gå till om jag bestämmer mig för att göra operationen. Var du nöjd med honom överlag?


    Vilket sammanträffande:) Jag hade också mycket häng, mer på ena ögat än det andra och det syntes mer om jag var trött. Ja, jag var supernöjd med honom. Mina ögon är nu helt symmetriska och ser helt enkelt ut som innan. Stror risk att jag hade blivit tvungen att göra den här operationen ändå inom några år då risk fanns att huden skulle börja skymma synfältet ( särskilt på ens ögat) .

    Det jag tycker var skönt var att dom sa vad som hände under operationen, särskilt när ljuset blir starkt så kändes det som att ögat var öppet vilket det inte var och då var det skönt att sköterskan förklarade vad som hände. Tänk dock på att ha med nån vän som kan hjälpa dig efteråt om du gör det på Sophiahemmet. Man har ett bandage runt ögonen efter operation som ska sitta kvar några timmar, olika kliniker verkar ha olika rutiner för detta.

    Tycker absolut du ska göra operationen! Själv ser jag det inte ens som en plastikoperation. Vi föddes ju inte såhär. Det är bara hud som tas bort och du kommer se så mycket piggare ut. Lycka till!
Svar på tråden Ska jag operera ögonlocken eller låta bli...?