• Anonym (Okej?)

    Utegrupp förskola - litet rum inomhus

    Hej,

    Hittade inte rätt forum i "känsliga rummet" men vill fråga då mitt barn kommer gå sista året på förskola till hösten och blir då flyttad till en s.k "utegrupp" där de kommer vistas mest utomhus året runt. Mitt barn gillar att pyssla, måla etc och även vara inomhus och trivs inte att vara ute i flera timmar även vid dåligt väder. De är drygt 15 barn och det rummet inomhus som kommer bli deras vistelserum är extremt litet. Omöjligt att 15 barn + pedagoger ska få plats i det och då även i dessa coronatider. Det är en stor förskola med många grupper så på detta sätt möjliggör de platser.

    Finns det några krav idag om detta nu ska vara en utegrupp, måste inte rummet vara minst antal kvm för en så stor grupp? Man ska väl följa barnets önskemål om barnet vill gå in? Det nuvarande utegrupp ute i ösregn och dunderkyla så det kommer gälla mitt barn också framöver.

    Tacksam för info.

  • Svar på tråden Utegrupp förskola - litet rum inomhus
  • hammarhajen

    Nej, ett barns önskemål om att gå in (eller ut) behöver inte följas. På en förskola eller skola finns inte så många vuxna att alla barn i varje situation kan bestämma om de ska vara ute eller inne. Däremot ska förskolan såklart se till att barnen får en god pedagogisk verksamhet, erbjuds olika aktiviteter och självklart en bra omsorg. 

    Den varma tiden på året kan man pyssla och rita utomhus. När man behöver tjockare vantar brukar utegrupper hitta på en del anpassat pyssel ute, t.ex. måla med penslar på snö. 

    Om innelokalen är så liten kanske de delar upp sig? Halva gruppen har aktivitet inne före lunch och andra halvan efter lunch? Eller så kanske de lånar lokaler av andra grupper ibland, om de är på utflykt eller så? Fråga!

  • Anonym (A)

    Det kallas inte Ur och skur för intet. Utegrupper är just ute och därav har de ingen stor lokal.

    Jag hade inte satt mitt barn på det eftersom jag själv skyr skuren.

  • Anonym (A)

    Det kallas inte Ur och skur för intet. Utegrupper är just ute och därav har de ingen stor lokal.

    Jag hade inte satt mitt barn på det eftersom jag själv skyr skuren.

  • Anonym (Hold my beer)

    Nej ni kan inte styra det pedagogiska upplägget och nej, det finns inga krav på rummets storlek etc. Byt förskola, eller gilla läget. Det kan vara bra för barnet att vara ute en del, sen kan ni pyssla inomhus när hon kommer hem istället.

  • Anonym (K)

    Varför i allsindar tror du att man slaviskt måste följa barns önskemål?

    Som vuxen har du ett ansvar att leda din "flock". Du ska ta kommandot helt enkelt. Det är det som innebär att vara förälder. Men visst, idag har extremt många föräldrar abdikerat och klarar helt enkelt inte av att vara föräldrar. Därför tvingas skolor och förskolor att axla föräldrarollen.

    Så nej, personalen är inte tvingade att vika sig för ditt barns önskemål. Det är ditt barn som måste inse att vuxna faktiskt bestämmer.

  • momjanet

    Det finns inga dåliga väder, det finns bara dåliga kläder.
    Personalen kommer att kunna förklara för dig i vilka kläder barnet behöver och hur man klär sig rätt.

  • Anonym (Byt)

    Byt förskola.

    Tycker att ut&skur är något som aktivt ska väljas av föräldrarna, ska inte vara för att trycka in fler barn. Dessutom bör det vara pedagoger som gillar pedagogiken.

    Min bekants barn gick på Ut&skur, föräldrarna var jättenöjda och barnet trivdes, men på fritiden ville barnet bara vara inne.

  • Anonym (nej)

    Jag skulle aldrig haft mina barn i ur-och-skur-grupp. Oavsett kläder blir det många gånger kallt och blött, och halva året hämmas deras rörelser och finmotoriska utveckling av tjocka vantar och bylsiga kläder. Dessutom blir det mycket dyrare att skaffa kläder för alla väder som skall hålla för många timmar utomhus.
    Mina barn gillade också att pyssla, måla, pärla, spela spel, klä ut sig osv. Dessutom sysslade de mycket med bokstäver, korsord osv.
    Jag förstår också att man kan pyssla ute. Måla i snö osv, men det blir oavsett begränsande enl mig. Så kul är det inte att räkna pinnar i ösregn.

  • Anonym (Okej?)
    Anonym (A) skrev 2021-04-08 06:57:06 följande:

    Det kallas inte Ur och skur för intet. Utegrupper är just ute och därav har de ingen stor lokal.

    Jag hade inte satt mitt barn på det eftersom jag själv skyr skuren.


    Det är inget ut och skur dagis utan det är ett beslut de tagit nu och som man först fått veta nu.
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (nej) skrev 2021-04-08 08:39:51 följande:

    Jag skulle aldrig haft mina barn i ur-och-skur-grupp. Oavsett kläder blir det många gånger kallt och blött, och halva året hämmas deras rörelser och finmotoriska utveckling av tjocka vantar och bylsiga kläder. Dessutom blir det mycket dyrare att skaffa kläder för alla väder som skall hålla för många timmar utomhus.

    Mina barn gillade också att pyssla, måla, pärla, spela spel, klä ut sig osv. Dessutom sysslade de mycket med bokstäver, korsord osv.

    Jag förstår också att man kan pyssla ute. Måla i snö osv, men det blir oavsett begränsande enl mig. Så kul är det inte att räkna pinnar i ösregn.


    Det är så jag känner och mitt barn gillar inte att vara ute varje dag i kyla och blåst. De t.o.m. äter ute när det är kallt.
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (nej) skrev 2021-04-08 08:39:51 följande:

    Jag skulle aldrig haft mina barn i ur-och-skur-grupp. Oavsett kläder blir det många gånger kallt och blött, och halva året hämmas deras rörelser och finmotoriska utveckling av tjocka vantar och bylsiga kläder. Dessutom blir det mycket dyrare att skaffa kläder för alla väder som skall hålla för många timmar utomhus.

    Mina barn gillade också att pyssla, måla, pärla, spela spel, klä ut sig osv. Dessutom sysslade de mycket med bokstäver, korsord osv.

    Jag förstår också att man kan pyssla ute. Måla i snö osv, men det blir oavsett begränsande enl mig. Så kul är det inte att räkna pinnar i ösregn.


    Det är så jag känner och mitt barn gillar inte att vara ute varje dag i kyla och blåst. De t.o.m. äter ute när det är kallt.
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (K) skrev 2021-04-08 07:54:27 följande:

    Varför i allsindar tror du att man slaviskt måste följa barns önskemål?

    Som vuxen har du ett ansvar att leda din "flock". Du ska ta kommandot helt enkelt. Det är det som innebär att vara förälder. Men visst, idag har extremt många föräldrar abdikerat och klarar helt enkelt inte av att vara föräldrar. Därför tvingas skolor och förskolor att axla föräldrarollen.

    Så nej, personalen är inte tvingade att vika sig för ditt barns önskemål. Det är ditt barn som måste inse att vuxna faktiskt bestämmer.


    Önskemål = önskemål och inte att man ska följa det slaviskt.

    Och nej jag håller inte med om det du skriver. Att ett barn slaviskt ska följa vad de vuxna säger, det är det du påstår.
  • Anonym (A)
    Det är inget ut och skur dagis utan det är ett beslut de tagit nu och som man först fått veta nu.

    Då hade jag blitt gal och försökt att få byta förskola.
  • Anonym (Lufsan)
    momjanet skrev 2021-04-08 08:18:51 följande:

    Det finns inga dåliga väder, det finns bara dåliga kläder.

    Personalen kommer att kunna förklara för dig i vilka kläder barnet behöver och hur man klär sig rätt.


    Jag är ur- och skurare i själ och hjärta! Jag är en sån där som campar i alla väder, fjällvandrar och älskar naturen.

    Vill bara inflika att allt inte hänger på kläderna - mycket hänger på vädret och vissa väderförhållanden kan man inte skydda sig mot med enbart bra kläder. I synnerhet inte små barn.
  • Anonym (nej)
    Anonym (A) skrev 2021-04-08 09:05:24 följande:
    Det är inget ut och skur dagis utan det är ett beslut de tagit nu och som man först fått veta nu.

    Då hade jag blitt gal och försökt att få byta förskola.
    Första steget kan ju vara att försöka byta grupp i samma förskola om den är bra i övrigt. Man kan också prata med de andra 14 föräldrarna och höra hur de ser på saken. Om de flesta är emot detta så är väl en diskussion med rektorn på sin plats. De kan ju inte ta in fler barn än de har lokaler för. Skall de starta en ur-och-skur-grupp så skall det vara med de barn vars föräldrar aktivt väljer detta.
  • Anonym (Q)

    Följa barns önskemål? Nej, tyvärr funkar det inte så. Rent personalmässigt så skulle det helt enkelt inte fungera att man går in med 2-3 barn. Tyvärr. i mångt och mycket ser vi individen men när det gäller ut/in-gång så handlar det mycket om att ha en rullande verksamhet.

    Vi hade en gång en förälder som ärligt talat tyckte att vi skulle gå in/ut med hennes dotter om hon ville det. Hon ansåg alltså att en i personal skulle följa med henne ut/in, ensam...

  • Anonym (Byt)
    Anonym (Q) skrev 2021-04-08 09:18:33 följande:

    Följa barns önskemål? Nej, tyvärr funkar det inte så. Rent personalmässigt så skulle det helt enkelt inte fungera att man går in med 2-3 barn. Tyvärr. i mångt och mycket ser vi individen men när det gäller ut/in-gång så handlar det mycket om att ha en rullande verksamhet.

    Vi hade en gång en förälder som ärligt talat tyckte att vi skulle gå in/ut med hennes dotter om hon ville det. Hon ansåg alltså att en i personal skulle följa med henne ut/in, ensam...


    Men om barnet behöver gå på toaletten? Eller fryser jättemycket efter lång utevistelse? Föräldrar ska ju inte behöva köpa dyrare kläder än om barnet går på vanlig avdelning.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Byt) skrev 2021-04-08 10:27:19 följande:

    Men om barnet behöver gå på toaletten? Eller fryser jättemycket efter lång utevistelse? Föräldrar ska ju inte behöva köpa dyrare kläder än om barnet går på vanlig avdelning.


    Vem har sagt något om att vi inte går in med barnen när de behöver gå på toaletten? Varför skulle barnet inte få gå på toaletten? Det är väl självklart att vi går in med barnet om det behöver gå på toaletten eller byta blöja men det är en stor skillnad mellan att vara inne med ett barn i 5-15 min och att vara borta från barngruppen med ett fåtal barn i 1-2h. Speciellt på eftermiddagarna när personal går hem.

    Att barnet inte har kläder som håller den varm ligger faktiskt hos föräldrarna. Bra kläder behöver inte vara dyra, alls.

    Många föräldrar verkar tro att utevistelse är det bästa vi pedagoger vet. Att vi bara ÄLSKAR att springa ut i spöregn med stora vattenpölar med iskallt vatten eller att vara ute när det är svinkallt. Nej, det gör vi inte. Jag tycker om att vara ute men även jag drar mig för att vara ute när det är dåligt väder men ut går jag ändå; för att det krävs för att verksamheten ska gå runt.
Svar på tråden Utegrupp förskola - litet rum inomhus