• wicha

    Gravid med 3e, hur funkar det?

    Hej. Jag plussade idag oplanerat med en tredje bebis, extremt många känslor går igenom kroppen just nu då vi absolut inte planerade detta och jag trots preventivmedel blivit gravid. Jag är emot abort och hade kunnat tänka mig att behålla medan pappan inte riktigt smält det än. Min fråga är då, vad är omställningen från två till tre? Lite bakgrund:

    Jag har ett barn från ett tidigare förhållande, han bor hos oss halva tiden och fyller 4. Vi har en gemensam dotter på ca 1 år. Vi bor för nuvarande i en tvåa på ca 70kvm.. om vi nu skulle behålla bebisen och inte lyckats hitta ett större boende tills dess - kan man bo så trångt? Finns det någon som gör det och hur fungerar det?

    Är så ledsen och överlycklig på samma gång. Så enormt splittrad. Jag vet att jag kan ge detta barnet minst lika mycket som till de andra, både kärlek och trygghet och allt annat som ett barn ska ha. Men jag är ändå rädd för omställningen och hur det skulle vara att bo i en 2rok med 2 vuxna och 3 barn?

  • Svar på tråden Gravid med 3e, hur funkar det?
  • Anonym (3-barnsmamma)

    Först och främst grattis till graviditeten!

    Jag har tre barn och tycker inte omställningen mellan 2 och 3 var alls jobbig. Känns som trean bara hänger med liksom. Såklart beror det på vilket barn man får osv. Jag har dock två lite äldre barn, dottern va nästan 7 år och sonen var drygt 4,5 år när lillebror kom.

    Just ang boende så kommer ni ju ha två små barn som egentligen inte behöver egna rum än på ett tag? Stora är ju inte hos er för jämnan och tänker att boende löser sig med tiden skulle ni behöva bo kvar 1 år efter att bebis kommit så tror jag inte det skulle vara något jätteproblem. Vi bor i villa och trots att vi har rum till alla tre sover vår yngsta fortfarande hos oss ( han är drygt 1 år) och han kommer sova i vårt rum ett bra tag till. Ser ingen anledning varför små barn ska ha egna rum.

    Sen har jag lärt mig en sak, allt i livet går inte planera men det kan bli väldigt bra ändå.

  • Anonym (Funkar)

    Funkar att bo så litet ja, men jobbigt som fan är det men som den ovan sa så behöver bara ett barn eget rum i nuläget. Men att bo så litet kommer slita på din å pappans förhållande. Vi Bode i en 40 kvm när första barnet kom och fick flytta hem till svärmors hus där vi bodde i ett mindre rum men vi hade ju även tillgång till övriga huset där någon annan sällan va hemma, nu väntar vi andra barnet och bor i ett dåligt planerat hus på 90 kvm och en källare på 70 kvm så komma undan från varandra funkar ju men känns stressande att ha två barn här just pga av att det bara finns ett rum och stora rummet måste man gå igenom för att komma till resten av huset. Vi kommer även bo här när 3dje barnet kommer om 2-3 år. Som barn Bode vi 6 barn och två vuxna på 100 kvm övervåning: 2 sovrum och ett storarum ( där de sattes upp skynken som väggar så alla fick rum) fanns även en liten toalett som inte va klar så de rummet andvändes till förvaring och sen undervåning( ett rum och ett stora rum (där föräldrarna sov) sen toa å kök, fanns en stuga ute som min store bror Bode i på somrarna annars Bode han inne i stora huset. Innan detta så kan du inte gissa vart vi Bode alla 8 haha i en sommarstuga på kanske 70 kvm övervåningen: ett rum med en garderob där jag sov

    Undervåningen: ett förådd/garderob där min storebror sov och ett storarum där föreldrarna sov och kök+badrum så det funkar men hade nog inte funkat om de va lägenhet för nu va de ju ändå hus där man kunde gå ut för att slippa alla

    Men som sagt jobbigt och hoppas ni hittar något större i fall ni behåller för att senare slipa eventuell skilsmässa då man blir irriterad som fan av att bo så litet. Sen eftersom det är en 2 så kan ni ju inte ha sällskapsrum/tv rum om ni har det så i nuläget

Svar på tråden Gravid med 3e, hur funkar det?