• Anonym (Marti)

    Vad är rimligt?

    Vad är rimligt att betala tillbaka till en släkting som man lånar kontantinsats av i månaden? Rör sig om 250 000.

  • Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Anonym (Avtal?)

    Ni skrev inget avtal om det innan?

    Hänger ju på väldigt många olika faktorer...

  • sextiotalist
    Anonym (Marti) skrev 2021-04-09 10:45:54 följande:

    Vad är rimligt att betala tillbaka till en släkting som man lånar kontantinsats av i månaden? Rör sig om 250 000.


    Många faktorer.
    Hur länge är du beredd på avstå från dessa pengar?
    Hur mycket ekonomiskt utrymme har den som lånar?

    Jag hade nog kunnat tänka mig 5000 i månaden. Då får man tillbaka pengarna på drygt 4 år. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Marti) skrev 2021-04-09 10:45:54 följande:

    Vad är rimligt att betala tillbaka till en släkting som man lånar kontantinsats av i månaden? Rör sig om 250 000.


    Skulle säga 5 000 i månaden, det blir 60 000 om året, då tar det drygt 4 år att betala tillbaka. Mer om det finns utrymme.
  • Anonym (...)

    Jag lånade 150 000 av en nära släkting för några år sedan. Betalade 5000 kr/månad, det gick bra in i min budget utan att jag behövde snåla för mycket. Sen fick jag en oväntad bonus på jobbet på 50 000 som gick direkt till lånet så jag blev av med det tidigare än beräknat.

    Vad som är rimligt avgör ju de inblandade. 

  • Anonym (Marti)

    Just nu och under ett par år framöver har dom inte alls möjlighet till så mycket, runt 2000kr, sedan vill man baka in det i bolånet efter ungefär 2år

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Marti) skrev 2021-04-09 11:01:49 följande:

    Just nu och under ett par år framöver har dom inte alls möjlighet till så mycket, runt 2000kr, sedan vill man baka in det i bolånet efter ungefär 2år


    Kan bli svårt, redan efter två år.

    Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
    Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
Svar på tråden Vad är rimligt?