Så röd på rumpan, vad ska man göra?
Våran lilla tjej har blivit så röd mellan skinkorna, hur ska man göra?
Försöker ha henne utan blöja ibland för att lufta...
Våran lilla tjej har blivit så röd mellan skinkorna, hur ska man göra?
Försöker ha henne utan blöja ibland för att lufta...
köp inotyol-salva på apoteket. Funkade på våran lilla tjej.
Smörjer ni med Inotyol salva? Det funkar bra för oss.
Inte kul för den lilla! Jag har använt en salva som heter inotyol som jag tycker fungerar jättebra. Den är bra till det mesta, helt klart en salva som är bra att ha hemma! Det gör nog gott att hon får lufta rumpan lite imellanåt också.
Lycka till!
inotyol eller hur det stavas, är suverän! testa ha på de när blöjan är på sen lufta som du skriver!
Använder också salvan inotyol. Har nämligen samma problem med min tjej, men det blev iaf bättre när vi bytte märke på blöjorna. Hon är väldigt känslig o kan bara använda Libero, med son en var det bara Pampers.
Prova att byta, smörja o bäst av allt är ju att lufta så mycket som möjligt!
Är inte lika stor fan av Inotyol som de andra... har på BVC´s inrådan köpt kalkpasta från ACO som är helt fantastisk Känns mycket fräschare... Inotyolen innehåller fårfett o annat mysko
men jag har hört av många att den är super
Lycka till hursomhelst o lufta på!!
Ivar var röd ett tag i rumpan och då istället för att torka honom varje gång efter han hade bajsat så sköljde vi av honom istället. Det röda gick ner rätt omgående efter att inte vart i rumpan och torkat på ett par gånger. Sen smörjde vi in efter varje "avsköljning" med Inotyol också.
Bröstmjölk (om du har det) är det allra bästa tycker jag.
Barnpuder & inotyol är också bra.
Låt henne ligga utan blöja hela dagarna..
Här kommer ett säkert tips ;-D
Byt blöjsort och salva
Våran tjej hade samma problem jag har testat olika blöjor som pampers, libero, huggies, willys egna + zinksalva inotyol m,m alla gick bort.
och nu sist Icas egna blöja och den tål hon Jippi!!!
och salva som är bäst för oss är Bethapen köpt på Apoteket superbra för både barn och vuxna
Nu är det röda mellan skinkorna borta och hon ser och känns som en baby ska göra i rumpan.
Vi använder Zinkpasta eller Wiledas babyolja (heter något annat också men kommer inte på vad). Den finns att köpa på naturapoteket. Det funkar på min lilla tjej
Testa potta!
Om hon är för liten så kan du hålla henne ovanför handfatet/toaletten.
Då kommer aldrig något bajs i kontakt med huden, och hon tömmer tarmen effektivare.
Vår son fick potta när han var sex månader och han bajsar aldrig i blöjan längre. Däremot i pottan en eller två ggr om dagen. Det är så skönt att slippa byta bajsblöjor!
Han har aldrig varit röd alls i rumpan eftersom vi har använt tygblöjor till honom hela tiden. (förutom på natten eller när vi är ute eller på stan t ex då har vi engångs).
Vi använder kroppspuder, det enda som fungerar på vår pojke. Inotyol, Idomin m.fl. funkar inte alls på honom! Det blev nästan värre i stället. Zinkpasta fungerar bra på vår andra pojke när han blir röd (dock blir han inte röd i rumpan utan bakom öronen).
Och så lufta så klart! Det är väldigt skönt för de små överhuvudtaget att få lufta... tänk bara på hur svettigt och jobbigt det är med binda...
rekomenderar inotyol-salvan den har fungerat jättebra, bvc rekomenderade den oxå..
kramar
Våran tjej e skinnflådd i rumpan o har varit det i 2 veckor nu.... BVC o hemsjukvårdsköterskan hade inge annat tips än lufta och sillon(BVC) och Inotyol(Hemsjukvård). Svärmor sa puder...
Nu har vi använt allt...och kan iaf säga att det som fungerar sämst är sillonsalvan(använt säkert mer än halva tuben på hennes rumpa men den har inte blivit en gnutta bättre)...
Med inotyol-salvan fick vi bort rodnaden innan det blev skinnflått på den andra tjejen...
Men lill-tjejen har fortfarande skinnflått, fast inte lika mycket..... får ner väldigt sakta....
Använder nu Inotyol och puder och luftning(när man kan...hon kissar o bajsar hela tiden så luftningen har vi inte hittat nån bra lösning på än än en handduk på golvet, men det ser så oskönt ut(hårt) och sen ligger hon o rör på sig hela tiden så att handduken gör hennes rumpa mer röd... )
Det är ett enda stort problem..... mår ju illa för tjejens skull...man vill ju inte att hon ska ha sår på rumpan hur länge som helst...gör inte BVC sköterskan något åt det(någon åtgärd) så får man väl helt enkelt gå till läkaren...tycker inte hon ska behöva ligga med de såren så här länge....
knytets: Har du provat att lägga något mjukt under och sedan plastad frotté? Då läcker det ju inte igenom på det som ligger uner
Jag tycker att det är bra att ha skötbädden under handduken när jag luftar rumpan. Den är lagom mjuk, samt att det inte läcker ner på golvet (eller var man nu har den). Inotyol har fungerat bra för det mesta. Tycker oxå att jag märker lite skillnad på graden av rödhet i förhållande till vad han ätit.
Arbetar som sjuksköterska inom äldreomsorgen, där förekommer det också "röda rumpor" . Brukar använda inotyol+idomin (50/50 blanda ihop i en liten burk). Använder detta även på sonen, och alla rumpor blir av med det röda på stubben !