• FamV

    Föräldrapenning

    Hej!

    Jag har funderat lite kring föräldrapenning och hur det fungerar. Jag och min man planerar att bli gravida men jag är osäker på om det kommer funka ekonomiskt. Jag pluggar just nu och är klar nästa juni om 1 år. Isåfall är tanken att bli gravid innan jag pluggat klart och att barnet kommer på hösten kanske (om vi kan få barn). Om jag då har studerat i 3 år och jobbar heltid varje sommar, hur mycket kan jag räkna på då? Är det någon som har varit i samma situation?

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (G)

    Har du arbetat innAn studierna? Hade du isf glapp mellan arbete och studier?

    Började du studera före juli 2018? Tog du isf full csn innan juli 2018.

    Ingen kommer kunna svara på vad din sgi blir tyvärr. (Om vi bara skall titta på det du arbetat under somrarna). Troligtvis kan inte heller försäkringskassans kundtjänst svara på detta heller utan du kommer få svaret att det är en bedömning från fall till fall.

    Det som kan sägas är att återkommande säsongsarbete skall räknas till sgi. Men det är som sagt inte solklart hur din skulle räknas förens du får din sgi utredd.

    Du behöver inte ha arbetat 6 månader, om inte fk ändrat tolkning av lagen, det måste du dubbelkolla isf , för att ha en sgi. Fk rknar på din framtida förväntade inkomst. Får du en tillsvidareanställning eller ett vikariat som skall pågå mer än 6 månader så har du en sgi från dag 1.

    Däremot finns för föräldrapenning ett 240-dagars villkor. För att få föräldrapenning på sgi-nivå de 180 första dagarna måste du ha arbetat 240 dagar i följd innan barnets födelse. Annars får du ersättning på grundnivå de 180 första dagarna.

    Men. Om din partner tar ut 180 dagar så räknas detta på samma sätt som om du skulle tagit dem. Så om han tar 180 dagar först så kan du sedan börja plocka dagar på sgi-nivå.

  • Anonym (G)

    Mitt råd är att se till att ha arbetat så att du har en sgi innan du blir gravid.

    Det är inte kul att stå utan sgi om du skulle bli sjuk för många år framåt.

    Det är heller inte så kul att stå utan sgi och inte ha ekonomi till att separera om så skulle behövas

  • Anonym (G)

    Du bör också ha i beräkning att du kan bli så dålig under graviditet att du inte klarar av dina studier. Då hamnar du istället i läget att du inte är färdig med studierna när barnet föds och måste återuppta dessa efter föräldraledigheten.

    Om du går en utbildning med vfu. Exempelvis förskollärare eller sjuksköterska. Så kan du heller inte räkna med att få göra denna om restriktionerna för Corona fortfarande är desamma

Svar på tråden Föräldrapenning