• Chris11986

    Förskola och föräldrarledighet

    Min son har kommit in på en förskola och kommer börja när han är 12 månader. Helst hade jag velat att han skulle vänta några månader, men i och med att det är svårt att få plats i närheten där jag bor valde jag att tacka ja.

    Jag skulle därför vilja att han under första tiden är så lite som möjligt på förskolan, ex. några timmar per månad. 

    Två frågor som jag försöker få svar på:


    Kan jag ta ut föräldraledighet under dessa enstaka timmar?
    Har jag rätt att vara hemma från jobbet utan föräldrarpenning dessa timmar?
    Tack på förhand! Glad
  • Svar på tråden Förskola och föräldrarledighet
  • Moder1

    Ur barnets perspektiv så är det bästa att vara där oftare och kortare stunder.

    Föräldrardagar kan du bara ta ut om barnet är hemma de dagarna.

    Så mitt förslag är att skola in barnet som man brukar och lämna 1-2 h minst 3 dagar i veckan. Det är viktigt att barnet hinner knyta an till personalen och lokalerna tills den dagen ni behöver lämna full tid.

  • Chris11986

    Tack för ditt svar!

    Det jag också försöker förstå är om jag har rätt att vara hemma från jobbet (föräldrarledig) trots att barnet går dessa timmar i förskolan - utan föräldrarpenning.

  • Selmans

    Jag har inte svaret på din fråga. Men är det inte bättre att vänta med inskolningen? Ni får givetvis ändå betala för att behålla platsen, men ni kan ju skjuta på inskolningen tills det blir ett måste för dig att jobba. Ingen blir nog gladare än förskolan över det förslaget.

  • Mortiscia80
    Chris11986 skrev 2021-04-10 14:13:27 följande:

    Tack för ditt svar!

    Det jag också försöker förstå är om jag har rätt att vara hemma från jobbet (föräldrarledig) trots att barnet går dessa timmar i förskolan - utan föräldrarpenning.


    Nej, om du är hemma ska barnet vara hemma. Det spelar ingen roll om du tar ut pengar för föräldraledighet från F-kassan, de har inte med förskolans system att göra. Barnet är på fsk de timmar du arbetar plus förflyttningstid fsk-jobb-fsk.
    Chris11986 skrev 2021-04-10 12:06:51 följande:

    Två frågor som jag försöker få svar på:


    Kan jag ta ut föräldraledighet under dessa enstaka timmar?
    Har jag rätt att vara hemma från jobbet utan föräldrarpenning dessa timmar?
    Tack på förhand! Glad
    1) Nej
    2) Ja, du har rätt att vara hemma från jobbet utan FP men barnet ska i så fall också vara hemma samtidigt.

    Hoppas det ger svar på dina frågor.
  • S23
    Chris11986 skrev 2021-04-10 14:13:27 följande:

    Tack för ditt svar!

    Det jag också försöker förstå är om jag har rätt att vara hemma från jobbet (föräldrarledig) trots att barnet går dessa timmar i förskolan - utan föräldrarpenning.


    Du har rätt att vara föräldraledig utan att ta föräldrapenning fram tills barnet är 18 månader.

    Sedan kan man ju diskutera huruvida du verkligen är föräldraledig om barnet är på förskola. Jag skulle anse att du inte har rätt att vara föräldraledig i detta läge. Men vågar inte uttala mig helt.

    Du har inte rätt att ta föräldrapenning om du inte är med barnet. Däremot kan du använda lägstanivådagar. Dessa kan du lägga en hel dag av även om du bara vårdar barnet 1/4 av dagen.

    Jag skulle inte vara hemma utan att skydda min sgi om jag var du. Med andra ord du Brhlvwr antingen lägga föräldrapenning i motsvaras de omfattning du inte arbetar eller skydda den på annat sätt. Kanske kan studier på distans på 50% vara ett alternativ? Det skyddar din sgi och du har rätt att vara tjänstledig från arbetet
  • Fröken W

    Hej!

    Under perioden, vanligtvis ca 2 veckor men det beror på barnet, som du skolar in ditt barn på förskola så får du ta ut föräldraledighet med föräldrapenning.

    När inskolningen är klar så får du vara föräldraledig de dagar/tider du ansöker om hos din arbetsgivare. Dessa dagar/tider får barnet inte vara på förskolan. Du bestämmer själv om du vill ta ut föräldrapenning eller inte. Dock behöver du ju ta ut föräldrapenning motsvarande den tid du går ner i tjänst för att skydda din sgi.

    Angående förskoletider så förespråkar de flesta barnpsykologer hellre kortare dagar 5 dagar/vecka än 3-4 långa dagar.

    Skulle jag få välja själv, utan att tänka på arbete och inkomst, så skulle jag gärna ha mina barn hemma en dag/vecka. Gärna onsdagar så det blir en paus mitt i veckan och inget långt uppehåll från förskolan över helgen som det blir om man är ledig måndag/fredag. Övriga dagar skulle jag önska att barnen gick ca 9-15.

    Lycka till med inskolningen.

Svar på tråden Förskola och föräldrarledighet