Ögonfärg bebis?

Jag har bruna ögon och mamman blåa. Vi fick en dotter för tre månader sedan. Vilken färg på ögonen tror ni hon får? (Se bild)

Spelar det någon roll?
Du får vänta tills ca 6 år ålder innan ni kan veta säkert.
Spelar det någon roll?
Du får vänta tills ca 6 år ålder innan ni kan veta säkert.
Ingen aning. Det är omöjligt att säga vilket anlag som väger tyngst eftersom det beror på inte bara den primära färgen utan också vilka sekundära anlag man har.
Det kan dröja ganska länge innan man vet. Vårt andra barn är fortfarande osäkert var hans ögonfärg slutar och han är drygt 2,5. Men överlag blir fler barn med en blåögd och en brunögd förälder brunögd. Jag har bekanta där hon har blå ögon och han bruna och av deras 4 barn har 3 bruna ögon.
Det kan dröja ganska länge innan man vet. Vårt andra barn är fortfarande osäkert var hans ögonfärg slutar och han är drygt 2,5. Men överlag blir fler barn med en blåögd och en brunögd förälder brunögd. Jag har bekanta där hon har blå ögon och han bruna och av deras 4 barn har 3 bruna ögon.
Bebisen har ju redan blåa ögon vad jag kan se?
Men förhoppningsvis får hon bruna ögon då blåa är en mutation och bruna ögon är mindre risk för att få problem med ögonen då melanin skyddar.
Bytte säger du- men gick det sakta över i en annan färg så ni knappt märkte det eller blev det mer påtagligt under kort tid? Vår lille tycker jag ibland har åt det bruna hållet, ibland åt det gröna. Helbruna blir de nog inte, men vem vet?
Jag gissar på att de stannar blå. Jag har en blå- och en brunögd och den med blå ögon hade den färgen din dotter har. Den brunögde hade bruna ögon så fort man kunde se en färg. Men jag vet barn som haft blå ögon upp till runt 4-årsåldern då de ändrat till gröna/bruna.
Kan ändras fram till 6 tydligen. Eller 7 som nån ovan.
www.1177.se/fragor--svar/nationellt/liv--halsa/hur-arvs-ogonfargen/
Skulle gissa blå. Jag har själv fyra med bruna och en med blå. De med bruna har man sett tidigt att det slagit igenom det blå, som de har i början. Man har liksom sett att de varit väldigt mörka i botten. Hon med blå ögon såg man tidigt att det blå var genomgående utan brunt i botten så att säga. Så skulle absolut gissa blå på din dotter.