• Hallontutte

    Blödning v16, HJÄLP!

    Hej. Jag är orolig att det är något fel på lillbebis. Jag har under lördag kväll haft väldigt ont i magen, och på natten nu kom en relativt riklig blödning. Inga klumpar eller så, bara vanligt blod. Ska man kolla upp om det hänt något? Ska tilläggas att jag haft kronisk huvudvärk i ca 8 veckor. Kan det höra ihop? Jag är i v16 nu, ca

    Mvh orolig!!!

  • Svar på tråden Blödning v16, HJÄLP!
  • Anonym (Anonym)

    Självklart måste det kollas upp. Ring 1177 så kan de guida dig rätt.

  • Anonym (Har)

    Har du gjort ultraljud? Jag hade lite blödningar i förra graviditeten fast mot slutet då fick jag dom av ansträngning och det gjorde skit ont. Senare runt vecka 38 forsade det blod och i vecka 39 kom hon. Hade en blödning runt vecka 32 också vet ej varför. Fick iallefall många extra ultraljud

  • Anonym (J)

    Har aldrig förstått att familjeliv är det första ställe man söker råd hos när något sånt här händer

  • Anonym (Har)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 07:30:30 följande:

    Har aldrig förstått att familjeliv är det första ställe man söker råd hos när något sånt här händer


    Finns inte så många andra ställen på helgen vet du :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Har) skrev 2021-04-11 07:48:15 följande:

    Finns inte så många andra ställen på helgen vet du :)


    Nej för 1177 och gynakuten som verkligen kan råda har ju stängt. Not.
  • Anonym (Har)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 08:27:24 följande:

    Nej för 1177 och gynakuten som verkligen kan råda har ju stängt. Not.


    Vet du att 1177 inte gör ett piss? Och att gyn akuten iallefall där jag bor nästan aldrig tar emot någon? Jag fick åka till våc med en infektion i livmoder 2 ggr. På våc va dom helt chockade att jag inte fick komma till Gyn
  • Anonym (Respekt)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 08:27:24 följande:

    Nej för 1177 och gynakuten som verkligen kan råda har ju stängt. Not.


    Det kan ju vara så enkelt att Ts inte vet vart hon ska vända sig om det är hennes första graviditet.

    Istället för att vara ironisk och otrevlig så kan du väl istället tipsa TS om att hon kan ringa 1177 eller gynakuten.

    Men det kanske är svårt för dig att sätta dig in i en rädd människas tänkande.
  • Anonym (J)
    Anonym (Respekt) skrev 2021-04-11 18:24:45 följande:

    Det kan ju vara så enkelt att Ts inte vet vart hon ska vända sig om det är hennes första graviditet.

    Istället för att vara ironisk och otrevlig så kan du väl istället tipsa TS om att hon kan ringa 1177 eller gynakuten.

    Men det kanske är svårt för dig att sätta dig in i en rädd människas tänkande.


    Jävla mähä.
  • Hallontutte

    Givetvis hade jag redan pratat med 1177. Som sa i princip att jag fick göra som jag ville. På gynakuten fick jag inte ens ett svar när jag ringde. Men jag åkte dit imorse iallafall. Allt såg bra ut med bebis. Värre med mig, har extremt högt blodtryck och infektion i kroppen.

    Tråkigt att det kommer otrevliga människor och antar saker.

    Ja, det är min första graviditet. Jag ville mest ha någon att bolla lite med, då jag blev rädd och inte fick tag på gyn.

    Det hade varit skönt att få fler seriösa svar och kanske någon som varit med om liknande berättade om hennes upplevelse.

  • Anonym (Js)

    Hej, nu är jag sen på pucken här men till framtida lösningar vill jag dela min erfarenhet. Kanske någon annan sitter mitt i natten och oroar sig utan att kunna ringa sin barnmorska. Då vill man kanske höra andras historier.

    Jag fick en blödning vecka 16. Inte mycket. Lite på toapappret och sen några småfläckar i trosan under förmiddagen. Jag gick tag i min barnmorska omgående.

    Hon frågade hur mycket det var och om jag hade smärtor. Jag berättade och sa nej, inga smärtor.

    Hon: då får du avvakta. Om blödningen tilltar, eller om du får kraftiga smärtor, ska du ringa gynmottagningen eller akuten.

    Jag: okej, om det fortsätter komma blodfläckar ikväll då?

    Hon: då gör du inget. Det ska vara rikligt med blod, eller ordentliga smärtor. Inte fläckar och inte motsvarande mensvärk.

    Jag: jag känner mig orolig. Kan jag få komma in och lyssna hjärtljud?

    Hon: nej, tidigast vecka 25 kollar vi hjärtljud.

    Jag: men i andra länder kan man kolla från vecka 16?

    Hon: det är möjligt. Men tyvärr är tekniken vi har här begränsad till hjärtljudskontroll från vecka 25.

    Jag: så jag får gå och oroa mig till ultraljudet om 3 veckor?

    Hon: jag tycker inte du ska oroa dig. Det är helt normalt med mindre blödningar från underlivet. Under graviditeten händer mycket och slemhinnorna är känsligare.

    Mot kvällen hade jag inte längre något blod och på ultraljudet sprattlade en frisk unge.

  • Anonym (Respekt)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 20:14:08 följande:

    Jävla mähä.


    Det kan du få tycka
  • Anonym (Finnen)
    Anonym (Js) skrev 2021-04-11 23:06:31 följande:

    Hej, nu är jag sen på pucken här men till framtida lösningar vill jag dela min erfarenhet. Kanske någon annan sitter mitt i natten och oroar sig utan att kunna ringa sin barnmorska. Då vill man kanske höra andras historier.

    Jag fick en blödning vecka 16. Inte mycket. Lite på toapappret och sen några småfläckar i trosan under förmiddagen. Jag gick tag i min barnmorska omgående.

    Hon frågade hur mycket det var och om jag hade smärtor. Jag berättade och sa nej, inga smärtor.

    Hon: då får du avvakta. Om blödningen tilltar, eller om du får kraftiga smärtor, ska du ringa gynmottagningen eller akuten.

    Jag: okej, om det fortsätter komma blodfläckar ikväll då?

    Hon: då gör du inget. Det ska vara rikligt med blod, eller ordentliga smärtor. Inte fläckar och inte motsvarande mensvärk.

    Jag: jag känner mig orolig. Kan jag få komma in och lyssna hjärtljud?

    Hon: nej, tidigast vecka 25 kollar vi hjärtljud.

    Jag: men i andra länder kan man kolla från vecka 16?

    Hon: det är möjligt. Men tyvärr är tekniken vi har här begränsad till hjärtljudskontroll från vecka 25.

    Jag: så jag får gå och oroa mig till ultraljudet om 3 veckor?

    Hon: jag tycker inte du ska oroa dig. Det är helt normalt med mindre blödningar från underlivet. Under graviditeten händer mycket och slemhinnorna är känsligare.

    Mot kvällen hade jag inte längre något blod och på ultraljudet sprattlade en frisk unge.


    Sjukt ju.... vad mer kan man säga..

    Men va, hjärtljud från vecka 25?! Om de är så är jag glad att jag flyttade till finland . Är själv gravid och vi lyssnar på hjärtljuden på varenda mvc besök som är minst 1-2 gånger i månaden, och mina fick jag höra från å med vecka 12 redan.. de är rutin här.
Svar på tråden Blödning v16, HJÄLP!