• Anonym (Arg)
    Sun 11 Apr 2021 08:04
    733 visningar
    27 svar
    27
    733

    Vem är skyldig vem?

    Om man hjälper till vid flytt mot betalning och under flytten råkar tappa en möbel så den går sönder, vem tycker ni då är den ersättningsskyldiga parten? Flytthjälpen skulle få en tusenlapp, möbeln var värd ungefär det dubbla.

    Ska flytthjälpen få betalt ändå? Ska flytthjälpen betala för det förstörda? Eller ska ingen få betalt för varken det ena eller det andra?

  • Svar på tråden Vem är skyldig vem?
  • Anonym (Myran­)
    Sun 11 Apr 2021 08:09
    #1

    Flytthjälpen ska gå sina pengar. Det är risken som finns genom att ta hjälp från någon annan och antar att flytthjälpen inte tappade möbeln med flit. Hade den som flyttar velat haft försäkring på möblerna skulle den anlitat en riktig flyttfirma och betalar bra mycket mer. Är man "snål" och tar den billiga vägen får man också stå för de ekonomiska om något blir skadat under flytt pga olycka.

  • Anonym (F)
    Sun 11 Apr 2021 08:20
    #2
    Anonym (Myran) skrev 2021-04-11 08:09:23 följande:

    Flytthjälpen ska gå sina pengar. Det är risken som finns genom att ta hjälp från någon annan och antar att flytthjälpen inte tappade möbeln med flit. Hade den som flyttar velat haft försäkring på möblerna skulle den anlitat en riktig flyttfirma och betalar bra mycket mer. Är man "snål" och tar den billiga vägen får man också stå för de ekonomiska om något blir skadat under flytt pga olycka.


    Håller med. Folk är inte villiga att stå för sina risker.

    Vill man skydda sig köper man tjänster där försäkring ingår.
  • Anonym (mmm)
    Sun 11 Apr 2021 08:22
    #3

    Skulle skriva ungefär detsamma.

    Sist jag flyttade hade jag firma och det var så värt priset! Allt sköttes så bra och när det efteråt visade sig att en grej gått sönder var det inga problem alls att få tillbaka en del av summan vi hade betalat. 

  • Anonym (mmm)
    Sun 11 Apr 2021 08:23
    #4
    Anonym (Arg) skrev 2021-04-11 08:04:28 följande:

    Om man hjälper till vid flytt mot betalning och under flytten råkar tappa en möbel så den går sönder, vem tycker ni då är den ersättningsskyldiga parten? Flytthjälpen skulle få en tusenlapp, möbeln var värd ungefär det dubbla.

    Ska flytthjälpen få betalt ändå? Ska flytthjälpen betala för det förstörda? Eller ska ingen få betalt för varken det ena eller det andra?


    Jag utgår från att flytthjälpen bar fler saker än bara den som gick sönder? Självklart ska denne då få betalt. 
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 11 Apr 2021 08:54
    #5

    Svårt läge men anlitar man privatpersoner har man sällan nåt att hämta, då ska det handla om ren vårdslöshet men det här verkar vara en olycka.

  • Sun 11 Apr 2021 09:28
    #6

    Flytthjälpen ska givetvis få betalt, det var ju en olycka!

  • Anonym (Tess)
    Sun 11 Apr 2021 09:34
    #7

    Om flytthjälpen var grovt försumlig, typ lekte jonglör med grejerna så ska denne ersätta det trasiga. Var det en ren olycka, även om flytthjälpen var onödigt klantig så är hen inte ersättningsskyldig. I båda fallen ska lönen naturligtvis utbetalas som avtalat.

  • Sun 11 Apr 2021 09:36
    #8

    Självklart ska den som hjälpt till att flytta få betalt.

  • Anonym (M)
    Sun 11 Apr 2021 09:46
    #9

    Är det någon / lag regel ni som svarar syftar på , eller personliga åsikter?

    Jag är nyfiken bara , jag håller med att man får skylla sig själv om man är snål och anlitar någon som har ingen koll på hur man bär möbler.

    Men det är min åsikt , vet ej vad som gäller juridiskt.

  • Anonym
    Sun 11 Apr 2021 09:57
    #10

    Tänker att det kan gå att få ersättning från hemförsäkringen, allrisk inkluderar det mesta som går sönder pga klantighet.

Svar på tråden Vem är skyldig vem?