• RiHjD

    Covid-19 funderingar.

    Jag vet inte hur alla ni andra känner, men jag har personligen känt mig småförkyld ända sedan pandemin bröt ut, alltså, man känner efter och undrar och snyter och testar. Känner man efter för mycket så hittar man ju nått, plus alla symptom är ju i princip symtom på alla de vanligaste, helt ofarliga sjukdomar, man haft i åratal, fram och tillbaka.

    Har testat mig 3st gånger sammanlagt, men då har jag haft lite grövre symptom, en gång medelhög feber (vilket jag sällan brukar ha), en annan, väldigt ont i halsen, senast ett rutintest inför operation. Alla negativa. Mellangången hade svärfar haft Corona precis och jag var hos honom dagen innan han fick reda. Hade då feber. Men inge Corona.

    Nu till min fråga, man kan väl inte testa sig varje gång man har en snor-droppe i näsan? Känns ju helt ohållbart med jobb och allt, plus förskolan har ju nolltolerans, så det är inte lätt för oss småbarns föräldrar. Hur man tänka? Testar ni 100% varje gång ni är snoriga själva?

    (En annan aspekt är ju chefer/kollegor utan barn själva, samt äldre människor med vuxna barn. De verkar inte riktigt tro att förskolan är så hård som den är just nu, har ni upplevt detta? Min mamma som varit förskollärare i hela sitt liv, är till och med själv misstänksam på alla småbarnsföräldrar som håller barnen hemma hela tiden, samt kollegorna som är borta väldigt ofta. Även fast hon har två vuxna barn själv då)

    Börjar bli trött på detta nu! :(

  • Svar på tråden Covid-19 funderingar.
  • moaguuun

    En arbetskamrat till mig har alltid förkylningssymtom flera månader per år. Hon pratade med chefen och han sa att hon självklart fick komma och jobba endå. 

  • AMCG

    Jag testade mig en gång för jag var närkontakt med en närkontakt till en närkontakt av en bekräftad smittad (en elev blev smittad som delade boende med en annan elev som min man undervisade dagen efter att den andra eleven blivit smittad (men han visste inte att han var smittad då utan det visade sig några dagar senare)).

    Jag skulle testa mig om jag blev mer sjuk eller om jag exempelvis tappade smaksinnet. Barnen håller jag hemma vid minsta symptom. Men jag har lyxen att jag jobbar hemifrån nu och inte behöver åka fysiskt till kontoret. Det gör vardagen mycket enklare. Kan också jobba delvis med äldsta hemma.

Svar på tråden Covid-19 funderingar.