• Anonym (Ferti­l?)
    Sun 11 Apr 2021 14:20
    849 visningar
    5 svar
    5
    849

    FSH och AMH???

    Läste i en annan tråd om att man kan kolla fertilitet (eller iaf få en indikation) genom att testa FSH och AMH. Jag frågade i den tråden också, men sen tänkte jag att det ju är bättre att starta en egen tråd om just detta!

    Jag skulle vilja veta allt om dessa tester! Hur görs de, vad kostar det, måste man ha påbörjat utredning för att få dem gjorda eller kan man bara boka en tid på vc för att kolla osv. Och vad är de, alltså vad går de ut på? Vad exakt är det de testar?

    Jag hoppas att nån vill svara :)

  • Svar på tråden FSH och AMH???
  • Anonym (Priva­t)
    Sun 11 Apr 2021 14:29
    #1

    De ingår alltid i en infertilitetsutredning, men man kan självklart göra det privat också. Hos valfri gynläkare eller via Werlabs. Båda proverna tas dag 3 i menscykeln och visar på äggreserven man har kvar. Högt FSH och lågt AMH tyder på låg fertilitet. FSH över 11 får man i regel inte göra IVF.

    Sen måste man ju komma ihåg att det är fler saker som inverkar på fertiliteten och vid infertilitet även mannen såklart. Och att dessa värden inte tvärsäkert säger vare sig att man kan få barn eller inte kan. 

  • Anonym (Ferti­l?) Trådstartaren
    Sun 11 Apr 2021 14:42
    #2
    Anonym (Privat) skrev 2021-04-11 14:29:36 följande:

    De ingår alltid i en infertilitetsutredning, men man kan självklart göra det privat också. Hos valfri gynläkare eller via Werlabs. Båda proverna tas dag 3 i menscykeln och visar på äggreserven man har kvar. Högt FSH och lågt AMH tyder på låg fertilitet. FSH över 11 får man i regel inte göra IVF.

    Sen måste man ju komma ihåg att det är fler saker som inverkar på fertiliteten och vid infertilitet även mannen såklart. Och att dessa värden inte tvärsäkert säger vare sig att man kan få barn eller inte kan. 


    Tack för svar!! Men man kan inte göra det på vanliga vårdcentralen alltså? Jag undrar även om det där med dag 3, jag har vääääääldigt oregelbundna menscykler, så om testen är beroende av att dag 3 är just dag 3 hur gör man då? Jag menar, jag antar att testen mäter hormoner på nåt sätt, och utgår ifrån att hos en fertil kvinna är värdena si och så på dag 3, men de värdena baseras väl då i sin tur på en genomsnittlig menscykel? 

    Ok, inte tvärsäkert svar vare sig hit eller dit, men jag tänker att det ju ändå kan ge en indikation?
  • Anonym (Priva­t)
    Sun 11 Apr 2021 14:52
    #3
    Anonym (Fertil?) skrev 2021-04-11 14:42:06 följande:
    Tack för svar!! Men man kan inte göra det på vanliga vårdcentralen alltså? Jag undrar även om det där med dag 3, jag har vääääääldigt oregelbundna menscykler, så om testen är beroende av att dag 3 är just dag 3 hur gör man då? Jag menar, jag antar att testen mäter hormoner på nåt sätt, och utgår ifrån att hos en fertil kvinna är värdena si och så på dag 3, men de värdena baseras väl då i sin tur på en genomsnittlig menscykel? 

    Ok, inte tvärsäkert svar vare sig hit eller dit, men jag tänker att det ju ändå kan ge en indikation?
    Nej, det görs inte på vanliga V.c. Dag 3 är dag 3 oavsett cykellängden så provet ska tas då. Möjligen det går dag 4 om 3 är på en söndag.

    Din oregelbundna mens tyder ju på nåt vajsing med hormonerna så fler prover bör tas. Även prolaktin dag 3 och progesteron en vecka efter förmodad äl.

    Värdena ger en indikation ja.
  • Anonym (Ferti­l?) Trådstartaren
    Sun 11 Apr 2021 15:56
    #4
    Anonym (Privat) skrev 2021-04-11 14:52:23 följande:
    Nej, det görs inte på vanliga V.c. Dag 3 är dag 3 oavsett cykellängden så provet ska tas då. Möjligen det går dag 4 om 3 är på en söndag.

    Din oregelbundna mens tyder ju på nåt vajsing med hormonerna så fler prover bör tas. Även prolaktin dag 3 och progesteron en vecka efter förmodad äl.

    Värdena ger en indikation ja.
    Tack igen! Lite konstigt ändå att det alltid ska tas en viss dag oberoende av cykellängd... men, då vet jag :)

    Och ja, jag håller med om att det verkar vara nåt vajsing på mina hormoner...
  • Anonym (Priva­t)
    Sun 11 Apr 2021 16:48
    #5
    Anonym (Fertil?) skrev 2021-04-11 15:56:07 följande:
    Tack igen! Lite konstigt ändå att det alltid ska tas en viss dag oberoende av cykellängd... men, då vet jag :)

    Och ja, jag håller med om att det verkar vara nåt vajsing på mina hormoner...
    Det är viktigare att ta progesteronprovet med hänsyn till cykellängd. Det visar om man haft äl. Vården säger dag 21, men det förutsätter ju en cykel på 28 dagar så att säga att progesteronet ska tas en vecka efter förmodad äl är bättre. Oregelbunden mens beror ofta på fel på äl.

    Kontakta en privat gynläkare/klinik för att kolla alla prover.
Svar på tråden FSH och AMH???