• Anonym (TS)

    Sommarjobb på kriminalvården?

    Hej! Jag vet att det finns flera trådar om detta men känner ändå att jag saknar svar på flera frågor.
    Jag är 19-årig student på juristprogrammet och har sökt sommarjobb på kriminalvården. Har nästa vecka intervju för en anställning på en av de största anstalterna, med högsta säkerhetsklass. Jag har några funderingar, så ni som har någon erfarenhet kring kriminalvården får gärna berätta det ni kan. 

    Vad är er samlade uppfattning av detta yrke? Ni som hade en tidsbegränsad anställning, är det något ni skulle kunna jobba med igen? Upplever ni att unga kvinnliga kriminalvårdare bemöts på ett annorlunda sätt? Hur ser en vanlig arbetsdag ut? Utsätter man sig för stora risker? 

    Hur ser arbetsintervjun ut? Något särskilt man ska tänka på?

    Hur ser lönen ut för en sommarvikarie? OB-tillägg?  

    Återkommer förmodligen med fler frågor men den som kan svara på något får jättegärna göra det.

  • Svar på tråden Sommarjobb på kriminalvården?
  • Anonym (Anonym)

    Se det så här. En 19-åring som nyss tagit studenten ska sommarjobba på en anstalt med högsta säkerhet, och dessutom kvinna...? Tyvärr, du är fullständigt och komplett olämplig på alla sätt och vis. Försök kolla om det inte finns nån advokatfirma som behöver en assistent eller nåt, där har du en bättre chans.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-11 16:49:08 följande:

    Se det så här. En 19-åring som nyss tagit studenten ska sommarjobba på en anstalt med högsta säkerhet, och dessutom kvinna...? Tyvärr, du är fullständigt och komplett olämplig på alla sätt och vis. Försök kolla om det inte finns nån advokatfirma som behöver en assistent eller nåt, där har du en bättre chans.


    Som jag uppfattat det är det inte så ovanligt att tjejer i 20-årsåldern jobbar som kriminalvårdare. Har åtminstone tre ytligt bekanta som gör/gjort det. Men förstår helt klart din poäng och det var därför jag hade en fråga om just unga kvinnliga kriminalvårdare. Tack för ditt svar i alla fall. 
  • Anonym (granit)

    Min väninna har jobbat som kriminalvårdare på häkte/anstalt något förlorat år när hon var mellan jobb som man hellre vill ha.

    Det gör en inte direkt positivt inställd till män sedan, och inte heller vissa nationaliteter, märkte jag på henne. Det kan vara hjärtligt men också rätt rått kollegor emellan. Där hade de för vana att lägga nyanställda i spännbädd en eftermiddag bara för att kolla hur de beter sig då och om de får panik.

    Ca hälften som togs in på häkte var enligt henne psykiskt sjuka eller påtända eller bådadera, och det gäller att tänka på vad man säger och gör. En del kan flippa ur på 2 sekunder och börja slåss. 

    Med andra ord inget för mentalt svaga individer. Min vän tränade kickboxning och annat för att åtminstone ha rörlighet och några moves. Och naturligtvis ser man till att ha hemlig adress/telefon och inte finnas på sociala media.

  • Anonym (TS)
    Anonym (granit) skrev 2021-04-11 17:24:13 följande:

    Min väninna har jobbat som kriminalvårdare på häkte/anstalt något förlorat år när hon var mellan jobb som man hellre vill ha.

    Det gör en inte direkt positivt inställd till män sedan, och inte heller vissa nationaliteter, märkte jag på henne. Det kan vara hjärtligt men också rätt rått kollegor emellan. Där hade de för vana att lägga nyanställda i spännbädd en eftermiddag bara för att kolla hur de beter sig då och om de får panik.

    Ca hälften som togs in på häkte var enligt henne psykiskt sjuka eller påtända eller bådadera, och det gäller att tänka på vad man säger och gör. En del kan flippa ur på 2 sekunder och börja slåss. 

    Med andra ord inget för mentalt svaga individer. Min vän tränade kickboxning och annat för att åtminstone ha rörlighet och några moves. Och naturligtvis ser man till att ha hemlig adress/telefon och inte finnas på sociala media.


    Bra att veta, tack så mycket!
  • Anonym (Från)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-11 17:05:43 följande:
    Som jag uppfattat det är det inte så ovanligt att tjejer i 20-årsåldern jobbar som kriminalvårdare. Har åtminstone tre ytligt bekanta som gör/gjort det. Men förstår helt klart din poäng och det var därför jag hade en fråga om just unga kvinnliga kriminalvårdare. Tack för ditt svar i alla fall. 
    Är det tjejer som har tipsat dig om det här som sommarjobb.
    Har du vad som krävs 
  • Anonym (test)

    Hej! Jag har också intervju dock på häkte nästa vecka. Hur gick intervjun för dig? Var det svårt? Är 21 år gammal och även juriststudent. Lycka till!

  • Anonym (Från)
    Anonym (test) skrev 2021-04-30 11:17:08 följande:

    Hej! Jag har också intervju dock på häkte nästa vecka. Hur gick intervjun för dig? Var det svårt? Är 21 år gammal och även juriststudent. Lycka till!


    Är du nervös inför intervjun tror du att du kan lära dig något
  • Anonym (test)
    Anonym (Från) skrev 2021-04-30 11:43:10 följande:

    Är du nervös inför intervjun tror du att du kan lära dig något


    Vad menar du?
  • Anonym (Från)
    Anonym (test) skrev 2021-04-30 12:27:53 följande:
    Vad menar du?
    Tror du att du kommer att göra bort dig? är det kurator du ska sommarjobba som? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (test) skrev 2021-04-30 11:17:08 följande:

    Hej! Jag har också intervju dock på häkte nästa vecka. Hur gick intervjun för dig? Var det svårt? Är 21 år gammal och även juriststudent. Lycka till!


    Hej! Intervjun kändes helt okej men skiljde sig ganska mycket från andra arbetsintervjuer jag varit på. Den var uppdelad i två delar (säkerhet och kompetens). Fick inom ramen för den säkerhetsbaserade delen frågor om bland annat familj, uppväxt, partner, vänner, psykiskt mående nu och tidigare i livet etc. Den delen innehöll ganska oväntade och personliga frågor. Som jag minns det gick den kompetensbaserade delen främst ut på att berätta hur man agerar i olika angivna situationer och var mer lik en ?vanlig? arbetsintervju.

    Hoppas det går bra för dig, lycka till!
Svar på tråden Sommarjobb på kriminalvården?