• Anonym (TS)

Jag är ett donatorbarn - fråga vad du vill!

Hej!

Jag är ett donator"barn" (22 år nu). Har sett en del trådar om donationer där olika personer står inför att göra det, och även en tråd där etiken kring specifikt äggdonation diskuteras. Fråga mig vad du vill!

• Svar på tråden Jag är ett donatorbarn - fråga vad du vill!
  • Anonym (A.)

Hur känner du Ang äggdonation? Har du tagit kontakt med din donator?

• Anonym (Gen)

Är det enbart ägget som donerats i ditt fall eller även spermien?

Känner du till ditt genetiska upphov eller är det dolt för dig? Vid endel adoptioner kan man få veta sitt ?ursprung? vid 18-år (ibland tidigare om föräldrarna önskar).

Om inte har du ett behov av att känna till ditt genetiska ursprung eller är det oviktigt rent emotionellt (det kan så klart vara viktig om det exempelvis visar sig finnas genetiska sjukdomar men de sållas kanske bort som donatorer?)?

Om du har en farrelation till din genetiska pappa har det spelar roll i behovet av att veta eller inte veta ditt genetiska ursprung från äggets/mors sida?

• Anonym (TS)
    Anonym (A.) skrev 2021-04-12 11:21:46 följande:

Hur känner du Ang äggdonation? Har du tagit kontakt med din donator?

Hur jag känner angående äggdonation:

- Kluven, är väl det korta svaret. Jag har full förståelse för sorgen att inte kunna skaffa barn själv, men samtidigt har det varit ganska jobbigt psykiskt att växa upp och känna att en enorm pusselbit saknades. Så jag är överlag kluven till donation, av ägg, spermier och embryon.

Biologiska pappan:

- Ja, jag tog kontakt med honom och har idag kontakt både med honom, del av släkten där, och halvsyskon.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gen) skrev 2021-04-12 11:23:44 följande:

Är det enbart ägget som donerats i ditt fall eller även spermien?

Känner du till ditt genetiska upphov eller är det dolt för dig? Vid endel adoptioner kan man få veta sitt ?ursprung? vid 18-år (ibland tidigare om föräldrarna önskar).

Om inte har du ett behov av att känna till ditt genetiska ursprung eller är det oviktigt rent emotionellt (det kan så klart vara viktig om det exempelvis visar sig finnas genetiska sjukdomar men de sållas kanske bort som donatorer?)?

Om du har en farrelation till din genetiska pappa har det spelar roll i behovet av att veta eller inte veta ditt genetiska ursprung från äggets/mors sida?

I mitt fall är det faktiskt spermiedonation! Äggdonation blev lagligt i Sverige runt 2003. Jag är född -99.

Jag känner idag min biologiska pappa. Tog kontakt när jag var 18.

För mig var det väldigt viktigt att få veta vem min biologiska pappa var.
  • fjanten

Hur är relationen med din icke-biologiska pappa?

När fick du reda på att du "tillverkades" med donerad sperma?

Skulle du själv kunna tänka dig att donera?

Vad var jobbigast för dig med att växa upp som ett "donatorbarn"?

• Anonym (Faster)

Jag är faster till en pojke på 8 år som kommer från donation. Han har en storebror som ej heller har en biologisk pappa, men där pappan själv har valt att avstå. Och en lillebror som min bror är biologisk pappa till, men ändå pappa till alla, och det har diskuterats adoption. Donatorn är anonym.

Vad var svårast under din uppväxt och fram till du kunde ta kontakt med donatorn, och vet du varför din mamma och biologiska pappa valde donation? Och kan du känna samhörighet med barn som kommit till via donation? :)

• Anonym (Gen)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-12 11:34:58 följande:

I mitt fall är det faktiskt spermiedonation! Äggdonation blev lagligt i Sverige runt 2003. Jag är född -99.

Jag känner idag min biologiska pappa. Tog kontakt när jag var 18.

För mig var det väldigt viktigt att få veta vem min biologiska pappa var.

Förlåt! Tänkte inte på det. :)

Jag hade en barndomsvän i uppväxten som är adopterad från Asien. Han hade även en bror adopterad från samma land men med andra genetiska föräldrar (eller hur man ska benämna dem). Min barndomsvän hade fanatiskt inget behov av att känna till sitt genetiska ursprung. I vuxen ålder fick han kontakt med sin mamma och syskon i Asien (jag vet inte om det var han som tog kontakt eller dem).

Jag tänker att oavsett om man blir till med embryodonation, äggdonation, spermiedonation eller är adopterad är det viktiga att barnet/det vuxna barnet ges möjligheten att ta kontakt med sitt genetiska ursprung eller iallafall får veta fakta (inform av textdokument om de genetiska individerna inte önskar kontakt eller avlidit). Så att den biten inte stänga ute. Man är oavsett en produkt av de/den andra icke-genetiska föräldern och dens sida av släkten i tillägg.

Fint att du har kontakt med din genetiska pappa och syskon. Hur hanterade din andra pappa det?
  • Anonym (TS)
    fjanten skrev 2021-04-12 11:59:07 följande:

Hur är relationen med din icke-biologiska pappa?

När fick du reda på att du "tillverkades" med donerad sperma?

Skulle du själv kunna tänka dig att donera?

Vad var jobbigast för dig med att växa upp som ett "donatorbarn"?

Relationen med min icke-biologiska pappa är väl helt okej. Vi är ganska olika som personer, på gott och ont. Jag är ganska "lugn och analytiskt lagd" och han har lätt för att brusa upp sig, tala i affelt och är mer känslomänniska överlag. Så vi har väl bråkat lite väl mycket under min uppväxt. Min biologiska pappa är mer som jag.

Jag fick reda på hur jag kommit till runt 7 års ålder.

Skulle själv aldrig donera.

Jobbigast var att jag ofta gick och undrade om diverse olika män jag stötte på var min 'riktiga' pappa. Det var också jobbigt att bli kär i killar, och undra om de kanske var mina halvsyskon. Blev rätt retad på låg- och mellanstadiet när jag berättat hur jag kommit till, så jag började hålla tyst om det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Faster) skrev 2021-04-12 11:59:55 följande:

Jag är faster till en pojke på 8 år som kommer från donation. Han har en storebror som ej heller har en biologisk pappa, men där pappan själv har valt att avstå. Och en lillebror som min bror är biologisk pappa till, men ändå pappa till alla, och det har diskuterats adoption. Donatorn är anonym.

Vad var svårast under din uppväxt och fram till du kunde ta kontakt med donatorn, och vet du varför din mamma och biologiska pappa valde donation? Och kan du känna samhörighet med barn som kommit till via donation? :)

Det svåraste var att jämt undra om diverse olika män kunde vara mina riktiga pappor, att helt enkelt inte veta vem det var. Det var faktiskt riktigt tufft att gå i mer än ett decennium och undra och undra...

De valde donation då min juridiska pappa inte kunde få barn själv, han var steril.

Jag känner främst samhörighet med mina halvsyskon som jag lärt känna Jag kallas faktiskt för "moster" av mitt halvsyskons barn
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gen) skrev 2021-04-12 12:17:05 följande:

Förlåt! Tänkte inte på det. :)

Jag hade en barndomsvän i uppväxten som är adopterad från Asien. Han hade även en bror adopterad från samma land men med andra genetiska föräldrar (eller hur man ska benämna dem). Min barndomsvän hade fanatiskt inget behov av att känna till sitt genetiska ursprung. I vuxen ålder fick han kontakt med sin mamma och syskon i Asien (jag vet inte om det var han som tog kontakt eller dem).

Jag tänker att oavsett om man blir till med embryodonation, äggdonation, spermiedonation eller är adopterad är det viktiga att barnet/det vuxna barnet ges möjligheten att ta kontakt med sitt genetiska ursprung eller iallafall får veta fakta (inform av textdokument om de genetiska individerna inte önskar kontakt eller avlidit). Så att den biten inte stänga ute. Man är oavsett en produkt av de/den andra icke-genetiska föräldern och dens sida av släkten i tillägg.

Fint att du har kontakt med din genetiska pappa och syskon. Hur hanterade din andra pappa det?

Han sa väl mest att det var okej och upp till mig, men jag tror nog det varit ganska jobbigt för honom att se mig med min biologiska pappa och halvsyskonen. Samtidigt tänker jag att de ju visste att det kunde bli så, när de valde att skaffa mig med donerad sperma.
Svar på tråden Jag är ett donatorbarn - fråga vad du vill!