• Anonym (fråga)

    Extrem trött och sömnattacker efter att ha slutat med Concerta

    Efter att ha slutat med Concerta så blir jag så trött att jag drabbas av sömnattacker mitt på dagen. Kan inte hålla ögonen öppna. Varför är jag så här?

  • Svar på tråden Extrem trött och sömnattacker efter att ha slutat med Concerta
  • Anonym (Inte en läkare!)

    Hur länge sedan är det du slutade med din medicin?
    Concerta är ju uppiggande och påverkar ofta sömnen negativt. Räkna med att du behöver sova någon timme extra när du inte tar concerta. Helst på natten då, men i en övergångsperiod kanske även på dagen. Det borde även vara lättare för dig att somna på kvällarna utan medicinen.

    Jag skulle gissa att det finns en hel del som självmedicinerar med kaffe och koffein för att kontrollera liknande symptom som man tar concerta för.

  • Anonym (fråga)
    Anonym (Inte en läkare!) skrev 2021-04-12 14:51:37 följande:

    Hur länge sedan är det du slutade med din medicin?
    Concerta är ju uppiggande och påverkar ofta sömnen negativt. Räkna med att du behöver sova någon timme extra när du inte tar concerta. Helst på natten då, men i en övergångsperiod kanske även på dagen. Det borde även vara lättare för dig att somna på kvällarna utan medicinen.

    Jag skulle gissa att det finns en hel del som självmedicinerar med kaffe och koffein för att kontrollera liknande symptom som man tar concerta för.


    Concerta har aldrig påverkat min sömn

    Jag somnar mitt  på natten hela tiden utan concerta
  • Anonym (Inte en läkare!)
    Anonym (fråga) skrev 2021-04-12 15:48:55 följande:
    Concerta har aldrig påverkat min sömn

    Jag somnar mitt  på natten hela tiden utan concerta
    Har du tagit upp din nya trötthet med din läkare? 
    Hur länge sedan var det du slutade med medicinen? Det är helt normalt att ha en jobbigare vecka eller två medan din kropp anpassar sig. Det är inte normalt om det fortsätter längre än så, men det är möjligt att du behöver fler timmar sömn utan medicinen.
    Hur många timmar sover du på natten? Hur aktiv är du på dagen? Får du ordentligt med motion och dagsljus?
  • Anonym (Denise)

    Med tanke på den starka effekten Concerta har på hjärnans belönings-system så är det inte konstigt att folk får utsättnings symptom när de avslutar medicineringen och också kan känna sig beroende av den för att må bra igen, man känner sig nästan deprimerad för att man inte längre får samma rush av signalsubstanser. Mina utsättnings symptom peakade efter 2 dygn utan medicinen och jag va då väldigt svängig i humöret och somnade mitt på dagen, efter en vecka var jag normal igen, men nog lite mindre motiverad än när jag tog medicinen. Jag tycker dock att det är värt det eftersom jag känner mig orolig över att långsiktig medicinerig kanske skulle ha nån konstig effekt på min hjärna, jag tror dock inte att det finns något vetenskapligt stöd för att det skulle vara så. Du har några kämpiga dagar framför dig, men sedan kommer det kännas bra igen, lycka till! 

Svar på tråden Extrem trött och sömnattacker efter att ha slutat med Concerta