• Mimmiimimmii

    Mammor vid 40 hjälp mig

    Behöver bara skriva av mig. Jag har fått en son jag älskar oändligt. Men jag känner mig inte värd honom. Jag har två stora barn o nu är jag 40 år. Han är nu 4mån snart och jag har hittills varit så lycklig. Men nu känner jag att vad har jag gjort. Jag är inte värd att vara hans mamma. Tänk om jag blir sjuk eller om han blir mobbad för att han en gammal mamma. Jag känner att människor stirrar på mig o jag har fått tankar jag inte tänkt innan. Jag älskar honom så oerhört men jag känner att jag har förstört hans liv genom att föda honom så gammal. Känner ni igen tankarna? Jag vill finnas för honom föralltid. Jag kan inte sluta tänka på det o vill inte gå it med vagnen för att folk ska titta

  • Svar på tråden Mammor vid 40 hjälp mig
  • Anonym (T)

    Fast man kan bli sjuk och dö närsomhelst..
    Varför skulle någon bli mobbad pga äldre mamma, aldrig hört talas om. Tror ej barn har koll på hur gamla mammor vanligtvis är..

  • Anonym (52)

    Jag var äldre än du när jag fick barn. Även om jag ibland tänker att jag faktiskt är rätt gammal gör det inte att jag ångrar barnen eller tycker synd om dem eller känner att jag inte är värd dem.
    40 är ganska vanligt att få barn. Jag tror inte alls de stirrar pga din ålder. och gör dom det så so what? Folk tycker så mycket. Unga mammor, gamla mammor, ditten och datten hit och dit. 
    Du är den enda mamma ditt barn har. Utan dig hade han inte ens funnits.  Glad

  • Mrs Moneybags
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-12 17:59:17 följande:

    Behöver bara skriva av mig. Jag har fått en son jag älskar oändligt. Men jag känner mig inte värd honom. Jag har två stora barn o nu är jag 40 år. Han är nu 4mån snart och jag har hittills varit så lycklig. Men nu känner jag att vad har jag gjort. Jag är inte värd att vara hans mamma. Tänk om jag blir sjuk eller om han blir mobbad för att han en gammal mamma. Jag känner att människor stirrar på mig o jag har fått tankar jag inte tänkt innan. Jag älskar honom så oerhört men jag känner att jag har förstört hans liv genom att föda honom så gammal. Känner ni igen tankarna? Jag vill finnas för honom föralltid. Jag kan inte sluta tänka på det o vill inte gå it med vagnen för att folk ska titta


    Det låter som att dina tankar behöver hjälp av ett proffs. Kan du höra av dig till bvc eller vårdcentralen för att få träffa någon att prata med?

    Jag har inte känt något liknande och jag var också 40 när jag fick min son. 

    Ingen får finnas till för alltid för sitt barn. Så är det bara. Hade du fått honom 5 år tidigare hade varken du eller någon annan brytt sig nämnvärt om din ålder. 5 år är inte länge. Man kan dö 5 år tidigare eller senare av många olika orsaker. Det finns däremot studier som visar att mammor som får barn sent lever längre! 

    Mobbad kommer han inte bli, det går minst 5-6 barn i min sons klass som har mammor i min ålder. Ännu fler pappor som är både i min ålder och äldre. Bor i Stockholm, så det kanske är lite annorlunda här. Men ändå.

    Kram! 
  • Anonym (Hobbypsykolog)

    Det är mycket vanligt att få barn mycket sent i Sverige. Runt 40, 45 och 50 är det nya vanliga gärna mha av olika metoder. Der uppmuntras dessutom ivrigt. Bor du i Sthlm eller centrala Gbg är det mycket vanligt i alla fall. Det är unga kvinnor som kritiseras ohämmat med mängder av fördomar. Det vet du säkert som fått barn innan.

    Du bör söka professionell hjälp för dina tankar kring detta för att komma på fötter igen.

  • Anonym (Mja)
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-12 17:59:17 följande:

    Behöver bara skriva av mig. Jag har fått en son jag älskar oändligt. Men jag känner mig inte värd honom. Jag har två stora barn o nu är jag 40 år. Han är nu 4mån snart och jag har hittills varit så lycklig. Men nu känner jag att vad har jag gjort. Jag är inte värd att vara hans mamma. Tänk om jag blir sjuk eller om han blir mobbad för att han en gammal mamma. Jag känner att människor stirrar på mig o jag har fått tankar jag inte tänkt innan. Jag älskar honom så oerhört men jag känner att jag har förstört hans liv genom att föda honom så gammal. Känner ni igen tankarna? Jag vill finnas för honom föralltid. Jag kan inte sluta tänka på det o vill inte gå it med vagnen för att folk ska titta


    Tror ingen stirrar på dig pga ålder; det är vanligt numer att få barn som 40-åring. Plus, hur skulle okända kunna veta om du är 35 eller 40 ändå?

    Tror du inte det är för att du är van att vara ung när du har ett spädbarn, och det är en skillnad för dig själv?
  • hammarhajen

    Inte har du förstört hans liv!

    Din son har fått en mogen och klok mamma. En som är vuxen, trygg i sig själv, kan stå för sina beslut och som kanske kommit så långt i livet att hon inte låter sig påverkas för mycket av andras åsikter. Tänk så istället! De allra flesta jag känner har tyckt bättre om sig själva som 40-åringar än som 20-åringar, eftersom de lärt sig mer om livet och om sig själva. 

    Säger nu inte att man är bättre eller sämre förälder i en viss ålder, men ofta kan man nog tackla motgångar och må lite bättre i sig själv när man är lite äldre. Sedan har vi alla motgångar och tyngre perioder i livet, oavsett ålder. Förhoppningsvis lättar det snart!

  • Anonym (Minna)
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-12 18:48:30 följande:

    Tror ni det kan ha med förlossningsdepression att göra?


    Jag tycker att det låter som en förlossningsdepression. Du måste söka hjälp, för det är inte meningen att du ska må så här. Dina tankar är irrationella, vilket du säkert någonstans förstår. Hade det inte varit din ålder du nojade över, så hade det varit något annat.
  • Anonym (L)

    Off topic, i andra trådar skriver att du fick en dotter tidigare i år? Sett dig skriva i bl.a. Baka flicka 2020 (t.ex. 18 mars 2021). Då var din dotter 2 mån.

    TS många par får barn senare i livet. Så länge barnet känner sig älskat spelar inte åldern någon roll.

  • Anonym (......)

    Det enda viktiga för din son är atr han har en mamma som älskar honom och tar hand om både sig själv och honom. En kärleksfull å stabil uppväxt är a och o, din ålder är det inte

  • Anonym (Också lite äldre)
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-12 18:48:30 följande:

    Tror ni det kan ha med förlossningsdepression att göra?


    Kanske, ta upp det med BVC nästa gång.

    Och du är inte ensam! Jag var 38 när mitt barn föddes, 39 nu. Min pojk är 7 månader och nu under mammaledigheten har jag lärt känna två andra mammor som är 42 resp 43 år och vi har barn i ungefär samma ålder. Vi bor i eller utanför en småstad och vi har alla blivit gravida på naturlig väg.
Svar på tråden Mammor vid 40 hjälp mig