• Anonym (Elsa)

Medicinen quetiapin för ångest

Fick en medicin av min läkare som heter quetiapin.

Äter ssri men det biter inte riktigt på min ångest och därför fick jag denna som tillägg. Aldrig hört talas om den innan men förstått att det är en medicin även mot psykoser och att den även kan hjälpa vid ångest och för sömn.

Någon som testat denna? För ångest?

• Svar på tråden Medicinen quetiapin för ångest
  • Anonym (Iris)

Hej Elin! Kul att se namnet på min medicin i en tråd! 

Jag tar 75mg quetiapin för bipolär sjukdom. Jag tar medicinen vid 9 tiden på kvällen och somnar sedan för att den gör mig så trött, om jag inte somnar så får jag som myrkrypningar i benen, men annars har jag inga andra sidoeffekter. Jag blir stabilare av medicinen, framför allt i att jag inte får några maniska perioder.

Neuroleptika som Quetiapin är ett special läkemedel kan fungera bättre än vanligt ångestdämpande för människor med personlighetsstörningar som borderline eller bipolär sjukdom eller andra syndrom. Det är inte så vanligt att få för ångest men det kanske är så att du har provat vanliga ångestlindrande mediciner utan att det fungerat? Om man har behandlingsresistent depression, dvs. att man provat SSRI i fler omgångar utan att det blir bättre så kan läkare prova att sätta in neuroeptika eller Litium, som också används för bipolär sjukdom. Så det kanske är så din läkare har tänkt. Hoppas det går bra med den nya medicinen!

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Iris) skrev 2021-04-12 21:28:08 följande:

Jag tar 75mg quetiapin för bipolär sjukdom. Jag tar medicinen vid 9 tiden på kvällen och somnar sedan för att den gör mig så trött, om jag inte somnar så får jag som myrkrypningar i benen, men annars har jag inga andra sidoeffekter. Jag blir stabilare av medicinen, framför allt i att jag inte får några maniska perioder.

Neuroleptika som Quetiapin är ett special läkemedel kan fungera bättre än vanligt ångestdämpande för människor med personlighetsstörningar som borderline eller bipolär sjukdom eller andra syndrom. Det är inte så vanligt att få för ångest men det kanske är så att du har provat vanliga ångestlindrande mediciner utan att det fungerat? Om man har behandlingsresistent depression, dvs. att man provat SSRI i fler omgångar utan att det blir bättre så kan läkare prova att sätta in neuroeptika eller Litium, som också används för bipolär sjukdom. Så det kanske är så din läkare har tänkt. Hoppas det går bra med den nya medicinen!

Tack för ditt svar, betyder mycket.

Nu tar ju du den på kvällen och vad jag förstår är den snabbverkande och kortverkande? ( kort halveringstid ) Eller hjälper den dig på dagtid också fast att du tar den innan sänggående? Om du förstår hur jag menar...
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Iris) skrev 2021-04-12 21:28:08 följande:

Tack för ditt svar, betyder mycket.

Nu tar ju du den på kvällen och vad jag förstår är den snabbverkande och kortverkande? ( kort halveringstid ) Eller hjälper den dig på dagtid också fast att du tar den innan sänggående? Om du förstår hur jag menar...
  • Anonym (Ända)

Ända medecinen som funkat på mig och jag har provat alllllt dock så funkar bara märket teva och när jag fick ett annat märke så fick jag en psykos men jag är medecin känslig :)

• Anonym (Ända)

Btw jag tog 600 mg och slutade tvärt pga grvaidtet gör inte det blev pisssjuk. Och en annan sak om du har en partner så kan dom uppleva dig avtrubbad av medecin en min man blev jätteglad när jag äntligen ville ha närhet efter jag slutade med medecinen tillslut fick han dock för mycket haha då de visade sig att jag va en kramig å kärleksfull person igenligen.

Svar på tråden Medicinen quetiapin för ångest