• Mickiiiz

    Behöver råd om mindre lån och avbetalningar.

    Hej. 
    Jag har med åren tagit mindre lån och tagit saker på avbetalning som i dagsläget blivit runt 15-20 lökar.
    För en vanlig människa kanske inte det är så jätte mycket men för mig är det en del. 
    Tidigare när jag jobbade 80% hade jag inga problem att betala mina småskulder men med året så sjönk min tjänst från 80% till 25% och nu vikariat, och det får mig att ha ångest över småskulderna som tyvärr har växt. 
    Jag har även flyttat tillsammans med min sambo precis där hyran är lite lite högre än min tidigare. Även min sambo vet inte om dessa "småskulder". 
    Det är som jag skjuter mig o foten om och om igen och mitt råd till mig själv är att vara snål och söka mer jobb, som jag gör men det är inte så lätt i dessa tider.... 
    Tyvärr vet jag inte vart jag kan vända mig då jag skäms och undra om någon här kanske kan ge mig lite råd och tips.
    Jag vill verkligen börja om...
    Med alla vänliga hälsningar, en 23 ung och fattig karl. 
  • Svar på tråden Behöver råd om mindre lån och avbetalningar.
  • Anonym (Budget)
    Mickiiiz skrev 2021-04-13 02:03:21 följande:
    Hej. 
    Jag har med åren tagit mindre lån och tagit saker på avbetalning som i dagsläget blivit runt 15-20 lökar.
    För en vanlig människa kanske inte det är så jätte mycket men för mig är det en del. 
    Tidigare när jag jobbade 80% hade jag inga problem att betala mina småskulder men med året så sjönk min tjänst från 80% till 25% och nu vikariat, och det får mig att ha ångest över småskulderna som tyvärr har växt. 
    Jag har även flyttat tillsammans med min sambo precis där hyran är lite lite högre än min tidigare. Även min sambo vet inte om dessa "småskulder". 
    Det är som jag skjuter mig o foten om och om igen och mitt råd till mig själv är att vara snål och söka mer jobb, som jag gör men det är inte så lätt i dessa tider.... 
    Tyvärr vet jag inte vart jag kan vända mig då jag skäms och undra om någon här kanske kan ge mig lite råd och tips.
    Jag vill verkligen börja om...
    Med alla vänliga hälsningar, en 23 ung och fattig karl. 
    För det första måste du ju naturligtvis berätta för din sambo att du har ekonomiska problem och behöver leva extremt snålt tills dina skulder är betalda. Sätt dig ner och se över vad du spara in på, vad du kan sälja för att få in pengar, hur ni ska lägga upp matinköp så billigt som möjligt dvs få en översyn över din ekonomi och hur snabbt du kommer kunna betala dina skulder. 
    Det finns ju inga genvägar utan du får helt enkelt leva extremt snålt tills du kommit på fötter.
  • Anonym (Min sambo)

    Jag är förtidspensionär och är idag 22 snart 23 blev utkastad vid 15 vilket resulterade i mycket skulder på runt 20 tusen och för någon som går på soc ( nu aktivitetsersättning) och inte har någon närstående alls så va det ren skit betalade ner till 12 och efter det träffade jag min man när jag va 19 han betalade av dom 12 åt mig. Tror din sambo hade gjort det samma beroende på vad pengarna gått till för mig hade dom gått till mat.

Svar på tråden Behöver råd om mindre lån och avbetalningar.