• Anonym (Velig)

    Bästa gravidförsäkringen?

    Ni andra gravida - vad är bästa gravidförsäkringen?

    Vad jag förstår så gäller ingen innan vecka 20+, så gör man KUB och får risk för kromosomavvikelse faller diagnosersättningrn alltid bort. Det är lite konstigt eftersom man väl alltid får en risk vid KUB?

    Men i övrigt, vilken är bäst? Hur har ni tänkt? Har förstått att vissa är kopplade till barnförsäkring utan hälsodeklaration när jag kollar på jämförssidan. Vad innebär det? Vad är der för hälsodeklaration? Om barnet har risk för någon sjukdom genetiskt, får den en sämre försäkring då?

    Är så förvirrad...

  • Svar på tråden Bästa gravidförsäkringen?
  • Anonym (Folksam)

    Är också ganska förvirrad när det gäller gravidförsäkringar men läste lite bland andra gravida i en fbgrupp och jämförde själv och kom fram till folksam.

    Där räknas dessutom försäkringen från vecka 10 för mamman och gäller också missfall.

  • Anonym (Kk)

    Komma modernas. De har absolut bäst skydd för dig som föder.

    Vet ej hur det fungerar med diagnoser. Men de skall vara den enda försäkring där du är garanterad en full försäkring för barnet utan klausuler om barnet föds med något fel.

    Är du däremot medlem i facket och genom dem har möjlighet att försäkra medlemsbarn hos folksam så kan du också försäkra ditt barn utan Klausuler för eventuella fel barnet föds med.

    Så bygg ditt val även på möjligheterna att få en full försäkring för barnet sedan

  • Anonym (Velig)
    Anonym (Folksam) skrev 2021-04-13 13:14:49 följande:

    Är också ganska förvirrad när det gäller gravidförsäkringar men läste lite bland andra gravida i en fbgrupp och jämförde själv och kom fram till folksam.

    Där räknas dessutom försäkringen från vecka 10 för mamman och gäller också missfall.


    Ja, Folksam verkar ju bra. Men när jag pratade med dem sa de att om man gör UL och får en risk för kromosomavvikelse så gäller inte det ens för Downs, som de annars säger att de ger en engångsförsäkring för. Men gör man KUB får man ju alltid en riskbedömning även om den är låg?

    Men de verkade bra i övrigt.
  • Anonym (Trygg hansa)

    Trygghansa ger bäst skydd och senare får man rabbat på barn försäkringen som är den bästa på marknaden iallefall när de kommer till ersättning för diagnoser som adhd och Autism vilket va jätte viktigt för mig när jag valde försäkring

  • Anonym (Velig)
    Anonym (Kk) skrev 2021-04-13 13:26:42 följande:

    Komma modernas. De har absolut bäst skydd för dig som föder.

    Vet ej hur det fungerar med diagnoser. Men de skall vara den enda försäkring där du är garanterad en full försäkring för barnet utan klausuler om barnet föds med något fel.

    Är du däremot medlem i facket och genom dem har möjlighet att försäkra medlemsbarn hos folksam så kan du också försäkra ditt barn utan Klausuler för eventuella fel barnet föds med.

    Så bygg ditt val även på möjligheterna att få en full försäkring för barnet sedan


    Jo, är med i facket och såg Folksams medlemsbarn, som täckte utan klausuler för förlossningsskador på barnet, om det föds med något medfött fel, eller om det krävt neovård. Det är ju en stor trygghet såklart...

    Såg också Modernas förlossningsförsäkring som verkade bra.

    Det är ju verkligen supersvårt.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Trygg hansa) skrev 2021-04-13 13:30:54 följande:

    Trygghansa ger bäst skydd och senare får man rabbat på barn försäkringen som är den bästa på marknaden iallefall när de kommer till ersättning för diagnoser som adhd och Autism vilket va jätte viktigt för mig när jag valde försäkring


    Förstår. Trygghansa vägrar ju dock visa hälsodeklarationen man ska fylla i innan barnet är fött, så där kan det väl bli en begränsad barnförsäkring för vissa medfödda problem å andra sidan? Gillar inte när man inte kan se sakeri förväg...
  • Anonym (Folksam)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 13:29:44 följande:

    Ja, Folksam verkar ju bra. Men när jag pratade med dem sa de att om man gör UL och får en risk för kromosomavvikelse så gäller inte det ens för Downs, som de annars säger att de ger en engångsförsäkring för. Men gör man KUB får man ju alltid en riskbedömning även om den är låg?

    Men de verkade bra i övrigt.


    Hur menar du nu? Känns självklart av vilken försäkring som helst att inte ge något om det bara är en riskbedömning på KUB? För föds barnet med DS så får man ersättning.. eller är det det som du menade att de inte gör? Låter konstigt isåfall då det står tydligt när man tecknar försäkringen att det gör.
  • Anonym (Velig)

    Krasst sett verkar jag ju ha mest möjligheter för mitt barn om jag tecknar Folksams utökade försäkring. Då kan jag teckna Medlemsbarnförsäkring sen utan någon tidsbegränsning på sjukdomsuppkomst, och även om barnet får något problem vid födseln är det fullförsäkrat utan avvikelser i försäkringen.

    Om barnet däremot inte föds med några problem kan jag välja någon annan försäkring då med för det som barn och jämföra noga då.

    Enda då är ju att Modernas försäkring ger mig mest möjlighet om jag får förlossningsskador.

  • Anonym (Trygg hansa)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 13:37:10 följande:

    Förstår. Trygghansa vägrar ju dock visa hälsodeklarationen man ska fylla i innan barnet är fött, så där kan det väl bli en begränsad barnförsäkring för vissa medfödda problem å andra sidan? Gillar inte när man inte kan se sakeri förväg...


    Jo fast dom sakerna är ju försäkrade genom gravidförsäkringen allt utom dom ovanliga blodsjukdomarna som dom kollar på bb. Sen får man ju ett engångsbelopp om barnet föds med något :)
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Trygg hansa) skrev 2021-04-13 13:47:29 följande:

    Jo fast dom sakerna är ju försäkrade genom gravidförsäkringen allt utom dom ovanliga blodsjukdomarna som dom kollar på bb. Sen får man ju ett engångsbelopp om barnet föds med något :)


    Ok! Vad jag förstod så kan man få en begränsad barnförsäkring dock beroende på vad man svarar i hälsodeklarationen, vilket kändes lite otäckt. Man vill ju att barnet ska ha en fullständig försäkring...
Svar på tråden Bästa gravidförsäkringen?