• Mint

    Bonusfamiljsfunderingar

    Hej!

    Sitter hemma föräldraledig och kollar Bonusfamiljen på Netflix. Nu under säs3 har det kommit upp några dilemman som jag funderat på. Spoilervarning om man inte sett första halvan av tredje säsongen av Bonusfamiljen, men jag gissar att jag är sist i Sverige med att se den här serien så...

    1. I ett avsnitt kommer Bianca hem, Sima är hemma och Bianca undrar om det finns mat. Sima visste inte om/när Bianca skulle komma hem så hon har bara lagat mat till sig själv, men det finns ju mat att ta av i kylskåpet, dock ej någon färdiglagad middag. Rätt eller fel?

    Lisa tycker ju ?man lagar väl mat till en hel familj? men Patrik menar att man kan ju aldrig veta när Bianca kommer hem...

    Vad tycker ni?

    2. Patriks pappa, alltså William och Los farfar dör, och testamenterar lite pengar till sina barnbarn. Patrik tänker att William och Lo ska få pengar från sin farfar men Lisa menar att de är ju en familj så Eddie och Bianca borde få lika mycket som W och Lo.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Bonusfamiljsfunderingar
  • Sisisisi

    1. Nej, man måste inte se till att det finns lagad mat till en tonåring som man inte vet om hen kommer hem. Finns det bara något att äta som tonåringen kan laga så räcker det. Lagar man mat ?på riktigt? så skulle jag göra extra matlådor, men ibland kanske man bara äter rester eller typ värmer fryst pyttipanna.

    2. Nej, det vore jättemärkligt om man måste ge bonussyskonen lika mycket pengar som barnet får från mor-/farföräldrar, döda som levande.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Medborgare
    Mint skrev 2021-04-13 14:19:15 följande:

    Hej!

    Sitter hemma föräldraledig och kollar Bonusfamiljen på Netflix. Nu under säs3 har det kommit upp några dilemman som jag funderat på. Spoilervarning om man inte sett första halvan av tredje säsongen av Bonusfamiljen, men jag gissar att jag är sist i Sverige med att se den här serien så...

    1. I ett avsnitt kommer Bianca hem, Sima är hemma och Bianca undrar om det finns mat. Sima visste inte om/när Bianca skulle komma hem så hon har bara lagat mat till sig själv, men det finns ju mat att ta av i kylskåpet, dock ej någon färdiglagad middag. Rätt eller fel?

    Lisa tycker ju ?man lagar väl mat till en hel familj? men Patrik menar att man kan ju aldrig veta när Bianca kommer hem...

    Vad tycker ni?

    2. Patriks pappa, alltså William och Los farfar dör, och testamenterar lite pengar till sina barnbarn. Patrik tänker att William och Lo ska få pengar från sin farfar men Lisa menar att de är ju en familj så Eddie och Bianca borde få lika mycket som W och Lo.

    Vad tycker ni?


    1. Jag tycker Bianca är tillräcklig gammal för att själv fixa mat, om det inte finns något till henne. Och eftersom hon inte var väntad, så är det inte konstigt att det inte finns mat till henne. 

    2. Nej, varför ska Lisas barn få pengar bara för att Patrik ärvt och vill ge sina barn? Om Patrik vill göra något kul för alla med sina pengar är en sak, men inget måste. 
  • korngryn

    1. Sima har rätt. Det är onödigt att laga mat till folk som man inte ens vet kommer hem. Möjligen kunde hon ha ringt och frågat, men det är inget Bianca ska förvänta sig. Sima var väl i det avsnittet också nyförlöst och hade väl annat att tänka på än att laga mat åt en 18-åring.

    2. Jättesvårt! Där förstår jag alla inblandade. Självklart vill farfadern att pengarna ska gå till hans barnbarn och inga andra, men jag kan samtidigt förstå Lisa när hon blir upprörd över att barnen i familjen delas upp i två grupper. Det tror jag man kan diskutera hur länge som helst. Jätteintressant diskussionsunderlag. Vad är rätt?

  • Magical
    Mint skrev 2021-04-13 14:19:15 följande:

    Hej!

    Sitter hemma föräldraledig och kollar Bonusfamiljen på Netflix. Nu under säs3 har det kommit upp några dilemman som jag funderat på. Spoilervarning om man inte sett första halvan av tredje säsongen av Bonusfamiljen, men jag gissar att jag är sist i Sverige med att se den här serien så...

    1. I ett avsnitt kommer Bianca hem, Sima är hemma och Bianca undrar om det finns mat. Sima visste inte om/när Bianca skulle komma hem så hon har bara lagat mat till sig själv, men det finns ju mat att ta av i kylskåpet, dock ej någon färdiglagad middag. Rätt eller fel?

    Lisa tycker ju ?man lagar väl mat till en hel familj? men Patrik menar att man kan ju aldrig veta när Bianca kommer hem...

    Vad tycker ni?

    2. Patriks pappa, alltså William och Los farfar dör, och testamenterar lite pengar till sina barnbarn. Patrik tänker att William och Lo ska få pengar från sin farfar men Lisa menar att de är ju en familj så Eddie och Bianca borde få lika mycket som W och Lo.

    Vad tycker ni?


    1. Det man inte vet, det vet man inte så sjävklart lagar man inte mat för personer man inte ens vet ska vara där den dagen (men bra att det finns annat att ta av om det kommer en till). Kan lova dig att inga bonusfamiljer lagar mat som om alla barn bor där på heltid, om de inte gör det. 

    2. Biologiska barn/barnbarn ärver. Den "nya" sambon/frun kan inte bestämma att partnerns avlidne pappas pengar ska gå till hennes barn. Om de två är överens om att dela upp summan på alla barn så fine, men det ska ju i så fall skötas snyggt så att de barnbarn som i så fall blir av med halva sitt arv, inte får veta att det var så från början. I serien har de ju inte känt farfar speciellt länge heller så det skulle vara skitskumt om bonusbarnen fick ärva. 
    Nu var det ju ett riktat arv direkt till barnbarn vilket är lite ovanligt. Annars skulle ju hans son ärva bara och då kan han tänka att hela nya familjen ska få del av arvet, tex. Det blir enklare tror jag, än situationen i serien. 
  • Mint

    Intressant ändå att folk verkar rätt så eniga.

    Kan väl skriva vad jag känner.

    1. Är helt med Sima här, Bianca är orimlig på tonåringars typiska vis ;)

    Som sagt är hon ju nyförlöst och orkar väl i princip hålla sig och Josef vid liv, dessutom är hon rätt ung och Bianca är stor så Sima har knappast den där bonusmammarollen till henne. Utöver då att Bianca kommer och går som det passar henne.

    2. Håller med Patrik - William och Lo har en pappa och en farfar och det är inget konstigt att han testamenterar till sina barnbarn. Om nu Eddie och Biancas farföräldrar inte har några pengar är det ju synd men sånt är livet. Det innebär ju ingen direkt nackdel för Eddie och Bianca att Lo och William får pengar även om det såklart kan kännas riktigt orättvist. Det bör ju skötas snyggt och diskret. Kanske inte så att ena barnet köper en Guccikeps och kommer hem och viftar med, alltså.

  • korngryn
    Mint skrev 2021-04-13 17:20:22 följande:

    Intressant ändå att folk verkar rätt så eniga.

    Kan väl skriva vad jag känner.

    1. Är helt med Sima här, Bianca är orimlig på tonåringars typiska vis ;)

    Som sagt är hon ju nyförlöst och orkar väl i princip hålla sig och Josef vid liv, dessutom är hon rätt ung och Bianca är stor så Sima har knappast den där bonusmammarollen till henne. Utöver då att Bianca kommer och går som det passar henne.

    2. Håller med Patrik - William och Lo har en pappa och en farfar och det är inget konstigt att han testamenterar till sina barnbarn. Om nu Eddie och Biancas farföräldrar inte har några pengar är det ju synd men sånt är livet. Det innebär ju ingen direkt nackdel för Eddie och Bianca att Lo och William får pengar även om det såklart kan kännas riktigt orättvist. Det bör ju skötas snyggt och diskret. Kanske inte så att ena barnet köper en Guccikeps och kommer hem och viftar med, alltså.


    Ja, jag tycker också att han har rätt, men kan ändå förstå att Lisa upplever det orättvist och som att de inte är en familj fullt ut. Och att det förstärker konflikterna mellan barnen. I den familjen är ju barnen så extremt olika också, och kommer från så olika bakgrunder. Jag fick ont i magen bara av att titta på det. Det är en otroligt bra och stark serie.
  • Valentina01

    2. Lisa är helt galen. Givetvis skulle pengarna gått till William och Lo. Löjligt hur hon snodde åt sig av de barnens arv för att ge till sina egna.

  • Mint
    Valentina01 skrev 2021-04-13 21:46:02 följande:

    2. Lisa är helt galen. Givetvis skulle pengarna gått till William och Lo. Löjligt hur hon snodde åt sig av de barnens arv för att ge till sina egna.


    Håller med, hur orättvist det än känns så har ju barnen olika släktingar.
  • Mint
    korngryn skrev 2021-04-13 18:05:17 följande:

    Och att det förstärker konflikterna mellan barnen. I den familjen är ju barnen så extremt olika också, och kommer från så olika bakgrunder. Jag fick ont i magen bara av att titta på det. Det är en otroligt bra och stark serie.


    Mmm, hör tyvärr till bonusfamiljens villkor och så kommer det ju vara så länge man inte helt bryter banden med gamla familjen och adopterar bonusbarnen i princip. Man har kvar de egna biologiska släktingarna på gott och ont.

    Håller med om att serien är bra, sjukt positivt överraskad av manus och skådespeleri. Längtar efter säsong fyra!

    Tyckte den dippade lite där i mitten med Regina Lund och Katjas inte så trovärdiga förhållande med Brandon men säsong 3 är riktigt bra igen.
  • nernu

    Alltså Lisa har ju i princip alltid fel. Hon kan vara lite skön ibland men hon har inget omdöme eller ansvarskänsla. Skyller ifrån sig alltid och får Patrik att må dåligt när hon har ställt till det. Sen är hon som sagt var en skön person men hon är ju inte riktigt klok.

  • Persikaplommon

    1.

    Jag skulle göra en matlåda ändå , det går oftast åt i en storfamilj. ( men skulle maten slängas i just den familjen skulle inte laga extra. )

    2.

    Farfar har lämnat pengar till sina barnbarn.

    Absolut inte o.k. att ta barnets pengar och ge till andra människor.

    ( om barnen är större och FRIVILLIGT vill dela med sig är det en annan sak )

  • Persikaplommon
    Magical skrev 2021-04-13 16:59:01 följande:

    1. Det man inte vet, det vet man inte så sjävklart lagar man inte mat för personer man inte ens vet ska vara där den dagen (men bra att det finns annat att ta av om det kommer en till). Kan lova dig att inga bonusfamiljer lagar mat som om alla barn bor där på heltid, om de inte gör det. 

    2. Biologiska barn/barnbarn ärver. Den "nya" sambon/frun kan inte bestämma att partnerns avlidne pappas pengar ska gå till hennes barn. Om de två är överens om att dela upp summan på alla barn så fine, men det ska ju i så fall skötas snyggt så att de barnbarn som i så fall blir av med halva sitt arv, inte får veta att det var så från början. I serien har de ju inte känt farfar speciellt länge heller så det skulle vara skitskumt om bonusbarnen fick ärva. 

    Nu var det ju ett riktat arv direkt till barnbarn vilket är lite ovanligt. Annars skulle ju hans son ärva bara och då kan han tänka att hela nya familjen ska få del av arvet, tex. Det blir enklare tror jag, än situationen i serien. 


    Det finns en risk att barnen kommer på att de har tagit deras halva arv i smyg .

    Jag skulle bli skitförbannad på min förälder.

    Inte på grund av pengarna , utan just att det var i smyg.

    Jag skulle gärna dela med pengarna isåfall jag hade bra relation med bonussyskonen annars. Det är som sagt ingen fråga om pengar.
  • Mint
    nernu skrev 2021-04-14 08:21:22 följande:

    Alltså Lisa har ju i princip alltid fel. Hon kan vara lite skön ibland men hon har inget omdöme eller ansvarskänsla. Skyller ifrån sig alltid och får Patrik att må dåligt när hon har ställt till det. Sen är hon som sagt var en skön person men hon är ju inte riktigt klok.


    Hmm, tänkte på det när Patrik installerat larm hemma och Bianca hade röjarskiva som de pga larmet upptäckte och kunde avbryta. Även där förstår jag Patrik och ser helt enkelt inte varför Lisa blev så arg. Visst borde han talat om det för henne eftersom det gäller deras gemensamma hem men förstår inte varför blev hon så otroligt sur.
  • Medborgare

    Jag har inte följt serien helt, sett lite då och då när den gick på TV. Min uppfattning är att det är Patrik som är den vettiga, medan Lisa ofta försvarar sina barn utan att se vad de gjort, tror hon har svårt för att hennes barn inte är lika välartade som Patriks son. 

  • nernu
    korngryn skrev 2021-04-13 18:05:17 följande:

    Ja, jag tycker också att han har rätt, men kan ändå förstå att Lisa upplever det orättvist och som att de inte är en familj fullt ut. Och att det förstärker konflikterna mellan barnen. I den familjen är ju barnen så extremt olika också, och kommer från så olika bakgrunder. Jag fick ont i magen bara av att titta på det. Det är en otroligt bra och stark serie.


    Patrik och Lisa har valt att leva med varandra och den andres barn. Det betyder inte att mor och farföräldrar ska ge bort sina pengar till någon annans barn.
  • Jamesdio

    Jag känner inte till serien och har inte sett något avsnitt.

    Men jag tycker att funderingarna har solklara svar.

    1. Nej, man lagar inte mat till någon familjemedlem om man inte förväntar sig att den ska dyka upp. Undantag om man har bestämt att man alltid lagar ett visst antal portioner och gör matlådor av de som blir över.

    2. Varför i hela friden ska man ge barnens arv till andra barn? Eller var det pappan som ärvde och som gav pengarna vidare till sina barn? Finns ingen anledning för honom att vara "rättvis" och ge av pengarna till sambons barn.

  • Mint
    Jamesdio skrev 2021-04-19 16:00:16 följande:

    2. Varför i hela friden ska man ge barnens arv till andra barn? Eller var det pappan som ärvde och som gav pengarna vidare till sina barn? Finns ingen anledning för honom att vara "rättvis" och ge av pengarna till sambons barn.


    Håller med dig, men tycker ofta att man här på Familjeliv ser åsikter i stil med att man inte ska göra skillnad på barnen och att man inte ska gifta sig om man inte tänker behandla bonusbarnen exakt som sina egna.
Svar på tråden Bonusfamiljsfunderingar