• sandra29

    Övning eller inte?

    Hej!

    Jag har en dotter som är 3 månader.

    Ska man öva att tex sitta med stöd och dra upp henne från liggande till sittandes medans man håller i händerna? Och likadant ska man öva så hon kan vända sig om?

    Eller är det sånt här som kommer av sig själv?

    / Sandra

  • Svar på tråden Övning eller inte?
  • Sisisisi

    Det kommer av sig själv, ingenting man behöver träna på. Däremot så är det viktigt att barnet får ligga på mage på golvet, de tränar upp sina färdigheter och styrka genom magläget så det är bra för utvecklingen.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Spucks

    Nej, det behöver man inte träna på. Man ska inte äns träna på det, för att kroppen mår inte vara redo och det kan skapar problem i längden.
    Barnen kommer att göra det av sig själva, bara dem f
    år möjligheterna.

  • sandra29
    Spucks skrev 2021-04-13 19:31:28 följande:

    Nej, det behöver man inte träna på. Man ska inte äns träna på det, för att kroppen mår inte vara redo och det kan skapar problem i längden.

    Barnen kommer att göra det av sig själva, bara dem får möjligheterna.


    Okej då gör jag inte det. Då får det komma av sig själv.

    Vad menar du att det kan skapa för problem om man gör det?
  • Spucks
    sandra29 skrev 2021-04-13 20:53:10 följande:
    Okej då gör jag inte det. Då får det komma av sig själv.

    Vad menar du att det kan skapa för problem om man gör det?

    Vad jag menar är om man sätter upp barnen trots att dem inte sätter sig upp själva eller ställer upp dem kan det vara så att kroppen - framförallt ryggraden - inte är redo än, an den är för svag. När man då "tvingar" barnen i en sådan position kan man skadar beträffande kroppsdelar och barnen kan få problem längre fram (tom problem som inte dyker upp innan dem kom långt in i vuxenåldern).


    Så eftersom barnen lär sig allt själv, är det bäst att inte hjälper dem i en position dem inte kan ta sig i själva. Tom magläge är inte nödvändig, om barnet inte tycker om det (vilket många inte gör). Visst behöver de utveckla musklarna, men det gör de oavsätt magläge. Det enda som händer är att de lär sig att vända sig om lite senare (i genomsnittet) än bebisar som öva sig på magläge, men de har inga nackdelar som helst av det.

Svar på tråden Övning eller inte?