• Carolaline

    Steg innan IVF

    Hej! Jag och min man försökte i två år att få vår son. Vi är utredda och allt är bra. Vi stod i kön för ivf men blev gravida själva under väntetiden.

    Nu är det syskonförsök på gång och det vill sig inte. Detta var vårt elfte försök och idag kom mensen. Jag har en cykel på 25 dagar. Jag vill inte ha för långt mellan barnen i ålder och jag känner paniken komma trots alla distraktioner och avslappningsövningar i världen.

    Jag har spolat mina äggledare för tre månader sedan. Eftersom detta är andra barnet får vi inte ivf via landstinget utan får betala själva. Finns det några steg kvar inom landstinget innan vi får bekosta ivf privat?

    Jag har ägglossning och mens som en klocka. Tänker exempelvis några sprutor/tabletter/krämer som kan stimulera fertiliteten mer än att kicka igång en ägglossning som redan fungerar bra. Följa ägglossningen stegvis med ultraljud? Progesteronkräm- kan det vara något för mig med kort cykel? Vad kan man fråga om? (Jag har bokat en tid med läkaren men vill ha lite kött på benen till besöket).

    Ska det kosta en förmögenhet med exempelvis insemination så vill jag hellre bespara mig sveda och värk med ivf direkt. Erfarenheter? Tacksam för lite bollning!

  • Svar på tråden Steg innan IVF
  • Jag är bara jag

    Nej är det korta och tråkiga svaret. Har du äl finns inget mer att göra eftersom ni inte har rätt till mer hjälp.  IVF är betydligt större chans än insemination så i så fall tycker jag ni ska gå direkt på det.

  • Carolaline
    Jag är bara jag skrev 2021-04-13 17:05:36 följande:

    Nej är det korta och tråkiga svaret. Har du äl finns inget mer att göra eftersom ni inte har rätt till mer hjälp.  IVF är betydligt större chans än insemination så i så fall tycker jag ni ska gå direkt på det.


    Tack för ditt svar! Jag misstänkte det :(

    Det lockar lite mer med en säkrare och snabbare lösning men ack så dyr.
  • Jag är bara jag
    Carolaline skrev 2021-04-13 17:23:16 följande:
    Tack för ditt svar! Jag misstänkte det :(
    Det lockar lite mer med en säkrare och snabbare lösning men ack så dyr.
    Tja, det beror ju hur man ser det. Våra barn kostade runt 400000 och är värda vartenda öre. Solig

    Alternativet för er del är ju att fortsätta på egen hand. Ni lyckades ju en gång så det borde inte finnas några hinder som gör att det inte går en gång till. Hur länge ni vill fortsätta är helt upp till er. IVF privat är sällan kö så det är nog bara att ringa när ni känner er redo.
  • Carolaline
    Jag är bara jag skrev 2021-04-13 17:27:06 följande:

    Tja, det beror ju hur man ser det. Våra barn kostade runt 400000 och är värda vartenda öre. 

    Alternativet för er del är ju att fortsätta på egen hand. Ni lyckades ju en gång så det borde inte finnas några hinder som gör att det inte går en gång till. Hur länge ni vill fortsätta är helt upp till er. IVF privat är sällan kö så det är nog bara att ringa när ni känner er redo.


    Det är sant. Tack, för lite perspektiv!
Svar på tråden Steg innan IVF