• Strawberrycupcakes

    Min 7 åring sover inte medicin?

    Min 7 åring sover inte. Inte det att han är rädd för mörker eller drömmer. Utan bara svårt att komma till ro sen sover oroligt och kan vakna många gånger.

    Detta har pågått nu väldigt lång tid. Och har under senaste månader gått ut på skolan inte funkar och heller inte leka med kompisar för han är så trött inombords. Skriker och slås. Men han kan inte somna för det. Utan nästa kväll är det samma sak han somnar inte. Spelar ingen roll om jag sitter hos honom, kilar, läser, film, eller ligger bredvid. Han blir nästan mer otålig. Och vaknar flera gånger på natten igen. Och säger han inte kan somna, sova om. Sen fortsätter det så.

    Prövat också välling och tyngdtäcke.

    Inget hjälper.

    Vad ska jag göra?!

    Kan jag ge honom valetina natt? Det är från 12 år 2-4 tabletter.

    Någon som gett sitt barn? 1 tablett?

    Eller något annat?

    Vet de finns melatonin, jag har det hemma med, dock inte hans recept, men vågar jag ge?

    Tips och råd tack!!

    Pga andra föräldern som jag är separerad med är helt anti medicin och någon läkarkontakt är uteslutet.

  • Svar på tråden Min 7 åring sover inte medicin?
  • Anonym (Va???!!!)

    Vadå uteslutet???!!! Klart du inte kan ge medicin som inte är avsett till honom. Ta ingen till läkaren. Tänk på barnet och skit i exet!

    Vilka föräldrar det finns alltså...Man häpnar!

  • AnnaSturesson
    Strawberrycupcakes skrev 2021-04-13 17:30:53 följande:

    Min 7 åring sover inte. Inte det att han är rädd för mörker eller drömmer. Utan bara svårt att komma till ro sen sover oroligt och kan vakna många gånger.

    Detta har pågått nu väldigt lång tid. Och har under senaste månader gått ut på skolan inte funkar och heller inte leka med kompisar för han är så trött inombords. Skriker och slås. Men han kan inte somna för det. Utan nästa kväll är det samma sak han somnar inte. Spelar ingen roll om jag sitter hos honom, kilar, läser, film, eller ligger bredvid. Han blir nästan mer otålig. Och vaknar flera gånger på natten igen. Och säger han inte kan somna, sova om. Sen fortsätter det så.

    Prövat också välling och tyngdtäcke.

    Inget hjälper.

    Vad ska jag göra?!

    Kan jag ge honom valetina natt? Det är från 12 år 2-4 tabletter.

    Någon som gett sitt barn? 1 tablett?

    Eller något annat?

    Vet de finns melatonin, jag har det hemma med, dock inte hans recept, men vågar jag ge?

    Tips och råd tack!!

    Pga andra föräldern som jag är separerad med är helt anti medicin och någon läkarkontakt är uteslutet.


    Ut och rör på er istället. Prova att spela fotboll 1-2 timmar på eftermiddagen.
  • Anonym (2 barns mor)

    Inte medicin.
    Varför vill du inte gå med sonen på läkarbesök?

    Trygghet,
    Motion, fysisk aktivitet
    Skön säng, bra sovklimat
    Bra kost
    Läkarbesök, börja ev hos skolsköterskan.

  • LadyJane

    Alltså.
    Sömnproblem beror till 99% på brist på sömnrutiner.
    Bara det att folk vill hellre ha piller än att göra något åt grundproblemet.

    Sömnhygien, googla det.
    Det går kort ut på att du har fasta rutiner. Gå och lägga sig samma tid, varje dag. Gå upp samma tid. Varje dag.
    Varje dag betyder verkligen varje dag, måndag som lördag som vardag som helgaftnar.

    Du kan inte ge medicin som inte är avsett till honom och du kan definitivt inte ge det utan den andre förälderns tillstånd. Du ska inte underskatta ditt barn och ta denne för en dumskalle. Hen kommer att berätta för den andre förälderna att du experimenterar med mediciner. Hur tror du att det kommer att sluta?

  • Anonym (Mamma till 5)

    Givetvis ska du inte ge ungen medicin utan att läkare ordinerat det! Varför kan ni inte ta barnet till läkaren?

    Vilken tid lägger han sig på kvällen och när kliver han upp?

  • Jag är bara jag

    Självklart ingen medicin utan läkares inrådan! Sovrutiner som sagt. Ute mycket dagtid, leka av sig rejält. Varva ner i god tid på kvällen. Ingen skärm direkt före läggdags. Och aldrig i sängen! Svalt sovrum. Mörkt, Tyst. Ett varmt bad innan. "Lagom" mätt. Och sen det där med socker... Vissa påstår att det piggar upp och andra inte. Kan ju vara värt prova äta sockerfritt till kvällsmat. Provat lugnande musik? Lugn klassisk musik alltså. Har visat sig ha positiva effekter på oroliga bebisar så kan kanske funka på äldre barn också.

  • Anonym (?)

    Hur ser barnets rutiner ut?

    Nej, man ska absolut inte ge medicin på eget bevåg.

    Börja att rådfråga hos skolhälsovården. Ta även upp problemet att den andra vårdnadshavaren vägrar söka vård för barnet.

  • Anonym (Julia)

    Det är sällan man vill medicinera barn. Just för att risken är att man gör mer skada än nytta då man inte kommer kunna sova utan medicin sedan. Ta honom till samtalsmottsgning eller liknande. Där kan man få hjälp av psykolog eller liknande med sömnskola.

  • Anonym (Mamma)

    Du kan ju för sjutton inte droga ungen!! Rätt tydligt att han har en hel del han tänker på just nu så låt honom prata ut om det istället.

  • Anonym (...)

    Det är väl självklart att du inte ska testa dig fram med någon medicin, utan läkarkontakt. Vaför kan du inte gå till läkaren med barnet, bara för att den andra föräldern inte gillar medicin?
    Hur sover barnet hos den andra föräldern? Finns det psykiska problem pga separationen, skolan eller andra erfarenheter? Har du testat all dela rum/säng?

Svar på tråden Min 7 åring sover inte medicin?