• Jaamtlandstaus

    Vi vill skaffa barn, men jag har ingen ägglossning

    Det finns ingen i min närhet jag kan prata med om det här, så jag vänder mig hit och hoppas att det finns någon som är, eller varit i samma sits som mig.

    Jag är 23 år gammal, överviktig och har sån barnlängtan. Jag har alltid haft problem med kraftig mens, men de senaste åren har det eskalerat något fruktansvärt. Kraftigare blödningar, ökat i vikt och väldigt oregelbunden mens. Det är inget konstigt om jag blöder i 2-3 veckor, ibland längre. Bindor räcker inte till, så jag har fått använda blöjor för vuxna, vilket är förnedrande bara det.

    För någon månad sedan när jag var inne på min 2 blödningsvecka hade jag fruktansvärt!! ont, och tokblödde, jag svimmade när jag skulle lägga mig, så min sambo körde in mig på akuten.

    Där fick jag göra en gynundersökning, och det visade sig att jag inte har ägglossning.

    Jag blev gravid för några år sedan, så min uteblivna ägglossning har kommit på senare dagar.

    När läkaren frågade mig om vi hade barnönskan så svarade jag ?inte just nu?, dels för att jag tycker att det är jobbigt att be om hjälp, att erkänna att något är fel, och dels för att jag har så svårt att prata om det, längtan efter barn.

    Eftersom jag svarade nej så fick jag inte vidare information om vad man kan göra åt detta, så jag letar svaren på egen hand.

    Mina tankar är att min uteblivna ägglossning såklart beror på min övervikt, eftersom jag tidigare blivit gravid (då vägde jag mindre än vad jag gör nu), men, till dig som varit i liknande situation; kan det vara så ?enkelt? som att bara gå ner i vikt?

    Behöver verkligen få höra någon annans ord och tankar om detta, lite pepp och styrka.

  • Svar på tråden Vi vill skaffa barn, men jag har ingen ägglossning
  • Sockerikaffet

    Det finns ju flera olika orsaker till att ägglossningen uteblir, berättade de inte mer specifikt vad ditt problem är? Vad upptäckte de under undersökningen som fick dem att konstatera att du inte har ägglossning?

  • Carina82

    Hej! Först och främst, usch vad jobbigt det låter - så där ska det verkligen inte vara! Helt otroligt att läkaren inte utredde det här vidare, oavsett om du vill ha barn

    nu eller senare så handlar det om din hälsa. Jag vill inte sätta en diagnos men vet att du är långt ifrån ensam, det är jättemånga på det här forumet som inte har ägglossning på naturlig väg utan får hjälp. Ring upp en gynmottagning och berätta om dina problem och vad du är orolig för så kommer dom hjälpa dig- LOVAR. Det här är frågor dom stöter på dagligen så du behöver inte känna dig genererad <3

  • Anonym (Ändra sig)

    Ring upp gyn. Man har rätt att ändra sig. Berätta att frågan de ställde om barn var aktuellt kom så överraskande att du blev ställd. Att ni tänkt och smält allt detta och önskar barn och vill utreda vad som är fel och vad som kan hjälpa dig.

  • Anonym (Sök gyn)

    Boka tid hos en gynekolog så du får veta vad det är och beror på och säg att du nu har barnlängtan.

Svar på tråden Vi vill skaffa barn, men jag har ingen ägglossning