• Anonym (Trådstartaren)

Superfetation?

Alltså detta med superfetation, såg en artikel om det i en kvällstidning. Att bli gravid när man är gravid. Någon som vet mer om sånt, hur vanligt det är? Det fall jag såg var barnen typ 3 v ifrån varann - men finns det nåt fall där någon blivit gravid när de varit längre gången, 3-4-5 mån? Det låter så konstigt, men i tidiga veckor kanske kroppen inte fattat att den är gravid än och stängt av möjligheten?

Trodde grejen när man var gravid var att kroppen blockade ny grav?

• Svar på tråden Superfetation?
  • FtS70

Det kallas oftast superfekundation och innebär att två ägg befruktas under samma cykel, men vid två tillfällen och ev med två olika fäder. Fenomenet är vanligt hos däggdjur med lång ägglossningscykel - t ex hundar - men ovanligt hos människor. Jag har läst om fall med upp till tre veckor mellan befruktningarna, vilket då har lett till tvillingar som t o m kunnat vara halvsyskon. Längre tidsspann mellan barnen är ju då knappt möjligt.

• Anonym (Trådstartaren)
    FtS70 skrev 2021-04-14 11:03:58 följande:

Det kallas oftast superfekundation och innebär att två ägg befruktas under samma cykel, men vid två tillfällen och ev med två olika fäder. Fenomenet är vanligt hos däggdjur med lång ägglossningscykel - t ex hundar - men ovanligt hos människor. Jag har läst om fall med upp till tre veckor mellan befruktningarna, vilket då har lett till tvillingar som t o m kunnat vara halvsyskon. Längre tidsspann mellan barnen är ju då knappt möjligt.

Aha! Det låter ändå mer rimligt än vad som beskrevs i (den kortfattade) artikeln... tre veckor är ju inom en cykel om än på maxgränsen (väl?). Innebär det att det är två olika ägglossningar vid olika tider inom en cykel då? Eller att äggen lossar vid en punkt men ett blir liggande som i limbo?

Det lät så väldigt mot allt jag hört att någon skulle bli gravid under en befintlig graviditet, men om det är under en cykel innan kroppen helt reagerar på det kanske det är möjligt?
  • FtS70

Antingen två ägg från samma ägglossning - kort mellan samlagen - eller två separata ägglossningar under samma cykel, som i de mer extrema exemplen. Minns en studie där 2,6 % av tvåäggstvillingar visade sig ha olika pappor...

• Anonym (Trådstartaren)
    FtS70 skrev 2021-04-14 11:47:22 följande:

Antingen två ägg från samma ägglossning - kort mellan samlagen - eller två separata ägglossningar under samma cykel, som i de mer extrema exemplen. Minns en studie där 2,6 % av tvåäggstvillingar visade sig ha olika pappor...

Se där... det som de missade att beskriva i artikeln var just om detta var något som kunde hända under en cykel eller hela graviditeten. Det lät bara så konstigt om någon gravid i månad 4 skulle kunna bli gravid en gång till...
Svar på tråden Superfetation?