• Anonym (Nojig)

NUPP i v 13+3?

Gjorde KUB idag och fick låg risk enligt BM, 1:20000 på trisomi 13 och 17 och 1:9287 på 21. Detta skulle vara ?låg? risk, vet inte om det stämmer?

Fick dock en NUPP på 2,07 - har för mig det ska vara högt? Är det inte det? Gjorde detta i v 14 (13+3 eller 13+4 beroende på om man går på min eller bm:s beräkning).

Är alltid orolig av mig men de sa att det var bra siffror så hoppas det stämmer...

• Svar på tråden NUPP i v 13+3?
  • Anonym (Normalt!)
    Anonym (Nojig) skrev 2021-04-14 14:42:30 följande:

Gjorde KUB idag och fick låg risk enligt BM, 1:20000 på trisomi 13 och 17 och 1:9287 på 21. Detta skulle vara ?låg? risk, vet inte om det stämmer?

Fick dock en NUPP på 2,07 - har för mig det ska vara högt? Är det inte det? Gjorde detta i v 14 (13+3 eller 13+4 beroende på om man går på min eller bm:s beräkning).

Är alltid orolig av mig men de sa att det var bra siffror så hoppas det stämmer...

Det verkar helt normalt:

"Ett normalt mått av nackspalten vid en NUPP-undersökning är cirka 2 millimeter om undersökningen görs i vecka 11 och upp till 2,8 millimeter om undersökningen görs i vecka 13+6.

Det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 barn som har en nackuppklarning på mellan 2,5-3,5 millimeter föds helt normala och fullt friska."

källa: ultraljud.se/nupp/ 

• Anonym (Nojig)
    Anonym (Normalt!) skrev 2021-04-14 20:34:16 följande:

Det verkar helt normalt:

"Ett normalt mått av nackspalten vid en NUPP-undersökning är cirka 2 millimeter om undersökningen görs i vecka 11 och upp till 2,8 millimeter om undersökningen görs i vecka 13+6.

Det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 barn som har en nackuppklarning på mellan 2,5-3,5 millimeter föds helt normala och fullt friska."

källa: ultraljud.se/nupp/ 

Jo, såg den sidan med men kände nig osäker på hur bra källa den är...
  • Anonym (Normalt!)
    Anonym (Nojig) skrev 2021-04-15 12:17:59 följande:
    Jo, såg den sidan med men kände nig osäker på hur bra källa den är...
    Den tillhör Healthcare nätverket som är Sveriges största informationsnätverk inom hälsa och sjukvård, och som har icke-vinstdrivande samarbete med vårdförbund och institutioner för att nå ut med information till allmänheten, så jag tror att den är relativt pålitlig ;) 
Svar på tråden NUPP i v 13+3?