Vad hade era rödhåriga barn för färger som nyfödda?
Ni som har rödhåriga barn, vad hade de får hårfärg och färg på ögonfransar/ögonbryn de föddes?
Ni som har rödhåriga barn, vad hade de får hårfärg och färg på ögonfransar/ögonbryn de föddes?
Rött. Men nästan flintskallig, var inte övertygad om att det skulle bli rött förrän efter något halvår. Men vet att jag kommenterade det på efterkontrollen till barnmorskan, ögonbrynen var det då. Såg också på babysimmet att hennes hudton var ljusare än på de blonda bebisarna.
Pappan mörkbrunt hår och jag blont, inga far- eller morföräldrar heller som är rödhåriga. Tre generationer tillbaka har vi det på båda sidor, men det var otippat ändå. Älskar hennes hår, är riktigt knalligt orangerött.
Jag är mellanblond och maken har rödbrunt hår, var mer rödhårig som liten. Båda barnen var nästan svarthåriga när de föddes, även om det bara var tunna fjun. Sen föll det av och som bebisar hade båda morotsrött hår, dock inte så mycket hår förrän de var runt ett år gamla. Nu är de åtta. Dottern är fortfarande rödhårig, men inte lika rödhårig som när hon var liten. Sonen är snarare blond nu. De har ganska ljusa ögonfransar och ögonbryn också, hade mörkare som bebisar. I min släkt finns inga rödhåriga, i alla fall inte i de närmaste generationerna. Maken är den enda i sin familj som är rödhårig, varken hans föräldrar eller syster är det eller har varit det. Men hans farmor var tydligen rödhårig, det är därifrån det kommer.
Min dotter hade ljusbrunt hår, samma färg på ögonbryn- och fransar. Man såg dock tidigt att det skiftade i rött. Redan efter cirka två veckor tappade hon dock allt går och ut växte mörkrött, kopparfärgat hår. Hon har idag ljusbruna ögonbryn och lite mörkare fransar.
Varken jag eller pappan har rött hår och vi föddes båda med svart hår så vi blev väldigt förvånade över att få ett rödhårigt barn :)
Min mamma hade mörkbrunt/mörkrött hår, ganska ljus hy och många fräknar. (Pappa hade typiska svenska färger)
Vi är tre syskon som också ser så där typiskt svenska ut med lite halvblont hår, blå ögon etc. En av oss har lite fräknar och en annan mörkare hår.
Vi har dessutom gift oss med varsina halvblonda blåögda
partners.
Men det lustiga är att av våra nu fem barn så har tre mycket mörkare hår, en har morotsfärgat hår och en är jätteblond. Två av de med mörkare hår (de är inte syskon) har mycket fräknar. Hon som har morotsfärgat hår har inte fräknar.
Alla har blå ögon men någras är lite mindre intensiva blå.
Tjejen med morotsfärgat hår blir retad (hon är 8) och vill färga håret mörkare. Är det någon som har erfarenhet om hur det kan bli?