• stor grön drake

    Blivit uppsagd efter 17 år :-(

    Idag blev jag, och 11 andra kollegor (av totalt 18 anställda) uppsagda pga nya EU direktiv som leder till att våra jobb försvinner helt. Det är inte förvånande då vi vetat om det hela vägen igenom EUs byråkratiska kvarnar. Men det gör endå så jäkla ont. Jag har panik. Hur ska jag kunna försörja min familj? Hur ska jag hitta ett annat jobb? Speciellt i dessa tider med rekordhög arbetslöshet? Hur skriver man ens en CV? Sånt gjorde man inte för 17 år sedan, och personligt brev, såna skrev man till sina brevvänner...

  • Svar på tråden Blivit uppsagd efter 17 år :-(
  • CitronTulo

    Ledsen för din skull!! Förstår att det känns skit just nu eftersom det inte är ett val du gjort själv! Men du lär ju ha massor med erfarenhet från det här jobbet som är värdefull för en annan arbetsgivare! Försök se det som en möjlighet till något nytt! Finns massor förslag på hur man skriver CV och personligt brev på nätet om man googlar, det fixar du!

  • stor grön drake
    CitronTulo skrev 2021-04-14 20:59:20 följande:

    Ledsen för din skull!! Förstår att det känns skit just nu eftersom det inte är ett val du gjort själv! Men du lär ju ha massor med erfarenhet från det här jobbet som är värdefull för en annan arbetsgivare! Försök se det som en möjlighet till något nytt! Finns massor förslag på hur man skriver CV och personligt brev på nätet om man googlar, det fixar du!


    Tyvärr är min arbetserfarenhet inte vatten värd i dagens samhälle, då det jag jobbat med -egentligen- kräver formell kompetens långt över min utbildningsnivå. Numera kan inte personer med arbetserfarenhet gå före personer som uppfyller kompetenskraven, det är för stor risk att bli stämd. Jag har googlat mig galen sedan detta började för flera år sedan, jag har inte suttit stilla under en sten, utan sökt jobb under denna tid, men får inte ens svar på 90% av dem. Så något gör jag uppenbarligen fel, eller är fel, eller vad det nu kan vara.
  • stor grön drake
    Tigerianna1 skrev 2021-04-14 21:53:50 följande:

    Skulle du kunna tänka dig att plugga nåt?


    Visst, men då har vi fortfarande försörjningsfrågan.
  • sextiotalist
    stor grön drake skrev 2021-04-14 21:43:09 följande:
    Tyvärr är min arbetserfarenhet inte vatten värd i dagens samhälle, då det jag jobbat med -egentligen- kräver formell kompetens långt över min utbildningsnivå. Numera kan inte personer med arbetserfarenhet gå före personer som uppfyller kompetenskraven, det är för stor risk att bli stämd. Jag har googlat mig galen sedan detta började för flera år sedan, jag har inte suttit stilla under en sten, utan sökt jobb under denna tid, men får inte ens svar på 90% av dem. Så något gör jag uppenbarligen fel, eller är fel, eller vad det nu kan vara.
    Vad pratar du om? Rent hittpå skulle jag säga. 
    Jag det stämmer att man kan, inom offentliga tjänster, överklaga om man anser att man borde fått arbetet, men man blir inte stämd
    Inom den privata sidan så kan arbetsgivaren anställa precis vem de vill, ha vilka krav man vill. 
    Vad har du hört att man kan bli stämd om en arbetsgivare anställer en med lång erfarenhet istället för en med formell utbildning?
  • Finansen7

    Börja med att andas.

    Har du A-kassa? Den kommer rädda försörjningen ett tag.

    Har du buffert i form av sparade medel eller annat som kan avyttras?

    Du kan väl ta studielån om du ska studera och samtidigt försöka hitta ett deltidsjobb?

    Privatanställda tjänstemän har Trygghetsrådet som kan hjälpa till, både med hjälp att söka jobb och ibland extra ersättning, finns det något liknande på din arbetsplats?

  • sextiotalist
    Finansen7 skrev 2021-04-15 14:39:50 följande:

    Börja med att andas.

    Har du A-kassa? Den kommer rädda försörjningen ett tag.

    Har du buffert i form av sparade medel eller annat som kan avyttras?

    Du kan väl ta studielån om du ska studera och samtidigt försöka hitta ett deltidsjobb?

    Privatanställda tjänstemän har Trygghetsrådet som kan hjälpa till, både med hjälp att söka jobb och ibland extra ersättning, finns det något liknande på din arbetsplats?


    Även inom den statliga sektorn finns motsvarande, Trygghetsstiftelsen
  • sextiotalist
    Finansen7 skrev 2021-04-15 14:39:50 följande:

    Börja med att andas.

    Har du A-kassa? Den kommer rädda försörjningen ett tag.

    Har du buffert i form av sparade medel eller annat som kan avyttras?

    Du kan väl ta studielån om du ska studera och samtidigt försöka hitta ett deltidsjobb?

    Privatanställda tjänstemän har Trygghetsrådet som kan hjälpa till, både med hjälp att söka jobb och ibland extra ersättning, finns det något liknande på din arbetsplats?


    Är dessutom Ts fackligt ansluten så finns det troligen en inkomstförsäkring och en del stöttning att få
  • stor grön drake
    sextiotalist skrev 2021-04-15 13:26:00 följande:

    Vad pratar du om? Rent hittpå skulle jag säga. 

    Jag det stämmer att man kan, inom offentliga tjänster, överklaga om man anser att man borde fått arbetet, men man blir inte stämd

    Inom den privata sidan så kan arbetsgivaren anställa precis vem de vill, ha vilka krav man vill. 

    Vad har du hört att man kan bli stämd om en arbetsgivare anställer en med lång erfarenhet istället för en med formell utbildning?


    Och om kravet är utbildning OCH erfarenhet, varför skulle de bry sig om sökande med vara hälften? Du vet inte min branch och det var ett fall för bara någon vecka sedan som skrevs om i lokaltidningarna.
    Finansen7 skrev 2021-04-15 14:39:50 följande:

    Börja med att andas.

    Har du A-kassa? Den kommer rädda försörjningen ett tag.

    Har du buffert i form av sparade medel eller annat som kan avyttras?

    Du kan väl ta studielån om du ska studera och samtidigt försöka hitta ett deltidsjobb?

    Privatanställda tjänstemän har Trygghetsrådet som kan hjälpa till, både med hjälp att söka jobb och ibland extra ersättning, finns det något liknande på din arbetsplats?


    Vi har en buffert, men den räcker inte längre och har varit öronmärkt till nödvändiga åtgärder på boendet som dragit ut på tiden pga sjukdomar hos leverantörer och hantverkare.

    Där är lätt att ta ett lån, men de ska betalas tillvaka också, och utan någon inkomst i sikte känns det väldigt dumt att skuldsätta sig ännu mer.

    Facket har en a-kassa men jag vet inte riktigt hur det står till med den, det har varit mycket problem då den numera har fler arbetslösa än inbetalare
    Avenia skrev 2021-04-15 14:46:09 följande:

    Vad har du för erfarenhet? Vad var dina uppgifter?


    Jag är arbetsledare, har personal- och faktureringsansvar, samt viss kundkontakt mot våra leverantörer och beställare. Detta i en väldigt mansdominerad bransch, även om det alltid varit mest kvinnor i leden på just min arbetsplats.
  • sextiotalist
    stor grön drake skrev 2021-04-15 18:46:09 följande:

    Och om kravet är utbildning OCH erfarenhet, varför skulle de bry sig om sökande med vara hälften? Du vet inte min branch och det var ett fall för bara någon vecka sedan som skrevs om i lokaltidningarna.Vi har en buffert, men den räcker inte längre och har varit öronmärkt till nödvändiga åtgärder på boendet som dragit ut på tiden pga sjukdomar hos leverantörer och hantverkare.

    Där är lätt att ta ett lån, men de ska betalas tillvaka också, och utan någon inkomst i sikte känns det väldigt dumt att skuldsätta sig ännu mer.

    Facket har en a-kassa men jag vet inte riktigt hur det står till med den, det har varit mycket problem då den numera har fler arbetslösa än inbetalare Jag är arbetsledare, har personal- och faktureringsansvar, samt viss kundkontakt mot våra leverantörer och beställare. Detta i en väldigt mansdominerad bransch, även om det alltid varit mest kvinnor i leden på just min arbetsplats.


    Men du skrev att man (framkommer inte ens om det var AG eller anställd som blev stämd) blev stämd.

    Vilket inte stämmer, såvida man inte uppger sig ha en skyddad titel. Däremot kan en tillsättning överklagas.

    En AG kan ställa hur många krav som helst. Ibland helt relevanta och Ibland önskningar.
  • Tomelilla15

    Fokusera på att du varit arbetsledare. Du kommer garanterat få jobb i första bästa kommunala arbetsförvaltning inom omsorgen då det alltid är svårt att hitta chefer till sådan verksamhet. Likaså privat hemtjänst mm. I ditt cv så lyft fram dina ledaregenskaper, att du är beredd att kavla upp ärmarna och är sugen på ett nytt sammanhang. Det är kvinnodominerade branscher som behöver få in fler män.

    Men innan du söker fler jobb. Ta dig en rejäl funderare på din inställning. Nu låter det som att du är kvar i det negativa, paniken, oron, osäkerheten om vad du är värd på marknaden. Det lockar ingen rekryterare. Jobba med dina egna tankar. Hitta motivationen till att våga prova nytt, orka starta om, den positiva andan att du löser detta och gräv fram lite jävlar anamma. Du kan! Du har massor med erfarenhet, lärdomar och viljan att bidra till det nya sammanhanget du söker till. Läs på om verksamheten du söker till och erkänn att du kanske har en viss startsträcka men har förmågan att lära sig.

    Dessutom. Kommunala tjänster kan inte överklagas, bara statliga.

  • stor grön drake
    Tomelilla15 skrev 2021-04-16 06:45:22 följande:

    Fokusera på att du varit arbetsledare. Du kommer garanterat få jobb i första bästa kommunala arbetsförvaltning inom omsorgen då det alltid är svårt att hitta chefer till sådan verksamhet. Likaså privat hemtjänst mm. I ditt cv så lyft fram dina ledaregenskaper, att du är beredd att kavla upp ärmarna och är sugen på ett nytt sammanhang. Det är kvinnodominerade branscher som behöver få in fler män.

    Men innan du söker fler jobb. Ta dig en rejäl funderare på din inställning. Nu låter det som att du är kvar i det negativa, paniken, oron, osäkerheten om vad du är värd på marknaden. Det lockar ingen rekryterare. Jobba med dina egna tankar. Hitta motivationen till att våga prova nytt, orka starta om, den positiva andan att du löser detta och gräv fram lite jävlar anamma. Du kan! Du har massor med erfarenhet, lärdomar och viljan att bidra till det nya sammanhanget du söker till. Läs på om verksamheten du söker till och erkänn att du kanske har en viss startsträcka men har förmågan att lära sig.

    Dessutom. Kommunala tjänster kan inte överklagas, bara statliga.


    Det är nog helt rätt att jag är i ett litet panikhål som jag grävt själv. Jag har kontrollbehov och att tappa en såpass stor del av mitt liv där jag haft full koll så länge, det är jättejobbigt..

    Jag upplever det även jättejobbigt med all pepp jag får, att detta är början till något bättre osv. Jag gillar mitt jobb, är nöjd med lönen och har bra och trevliga kollegor, jag har så svårt att se vad so.kan vara "bättre" än det. Jag känner att jag behöver låta dessa tankar och känslor få lite spelrum nu, som en del av processen att gå vidare.
Svar på tråden Blivit uppsagd efter 17 år :-(