• MaloneXD

    Högskoleingenjör + master = Civilingenjör?

    Hej,


    Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.


    Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.


    Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

  • Svar på tråden Högskoleingenjör + master = Civilingenjör?
  • Tow2Mater

    Oavsett, se till att du läser kurser så du får en Bachelor om du ska ha nåt som fungerar utomlands.

  • TillFlorida

    Jag har bara en kandidatexamen/Bachelor?s (inom it) och ingen arbetsgivare här brytt sig om det. När man väl har erfarenhet är det viktigare. En högre utbildning kan vara bra för att få ett bättre jobb tidigare dock. På mitt nuvarande jobb (AWS) vet jag att de ?föredrar? Masters (preferred qualifications). Det var uppenbarligen inte ett problem när jag anställdes dock.

  • sextiotalist
    MaloneXD skrev 2021-04-15 00:20:15 följande:

    Hej,


    Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.


    Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.


    Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.


    Idag är civilingenjörsutbildningen en master, vilket den inte riktigt var förr. På de flesta tekniska högskolorna tar teknologerna en kandidat.

    Men som jag svarat dig innan, ska du byta högskola till en master, så är det inte helt trivialt. Sonen gjorde det, det var betyg, referenser och annat som behövdes för att bli antagen på masterprogrammet. Dessutom krävdes att man  klarade alla tentor första terminen för att säkra sin plats. 
Svar på tråden Högskoleingenjör + master = Civilingenjör?