Vad betyder "eller hur!"?
Jag kanske är lite omodern av mig, men ser då och då uttrycket "eller hur" efter att nån sagt nåt. Det låter som ett bejakande uttryck, som "jag håller med". Tänkte bara hör om det är det som det betyder?
Jag kanske är lite omodern av mig, men ser då och då uttrycket "eller hur" efter att nån sagt nåt. Det låter som ett bejakande uttryck, som "jag håller med". Tänkte bara hör om det är det som det betyder?
Japp, så använder i alla fall jag uttrycket i den kontexten. Till exempel:
- Den här serien är så himla bra!
- Eller hur!
Fast det behöver inte vara i ett positivt sammanhang. Om någon t.ex. konstaterar att en person är en idiot och jag håller med så kan jag säga/skriva ?Eller hur!?.
Det är förstås bara i informella sammanhang med vänner och familj.
Mvh,
Medelålders stockholmare
Tänker att det antingen är "håller med dig", ELLER ungefär som "jo tjena...".
Japp, så använder i alla fall jag uttrycket i den kontexten. Till exempel:
- Den här serien är så himla bra!
- Eller hur!
Fast det behöver inte vara i ett positivt sammanhang. Om någon t.ex. konstaterar att en person är en idiot och jag håller med så kan jag säga/skriva ?Eller hur!?.
Det är förstås bara i informella sammanhang med vänner och familj.
Mvh,
Medelålders stockholmare
Ok! Men var kommer det uttrycket ifrån tro? Det är ju två ganska olika ord ihop satta.