• Anonym (koko)

Vad betyder "eller hur!"?

Jag kanske är lite omodern av mig, men ser då och då uttrycket "eller hur" efter att nån sagt nåt. Det låter som ett bejakande uttryck, som "jag  håller med". Tänkte bara hör om det är det som det betyder?

• Svar på tråden Vad betyder "eller hur!"?
  • Anonym (Stockholmare)

Japp, så använder i alla fall jag uttrycket i den kontexten. Till exempel:

- Den här serien är så himla bra!

- Eller hur!

Fast det behöver inte vara i ett positivt sammanhang. Om någon t.ex. konstaterar att en person är en idiot och jag håller med så kan jag säga/skriva ?Eller hur!?.

Det är förstås bara i informella sammanhang med vänner och familj.

Mvh,

Medelålders stockholmare

• fjanten

Tänker att det antingen är "håller med dig", ELLER ungefär som "jo tjena...".

• Anonym (koko)
    Anonym (Stockholmare) skrev 2021-04-15 13:17:12 följande:

Japp, så använder i alla fall jag uttrycket i den kontexten. Till exempel:

- Den här serien är så himla bra!

- Eller hur!

Fast det behöver inte vara i ett positivt sammanhang. Om någon t.ex. konstaterar att en person är en idiot och jag håller med så kan jag säga/skriva ?Eller hur!?.

Det är förstås bara i informella sammanhang med vänner och familj.

Mvh,

Medelålders stockholmare

Ok! Men var kommer det uttrycket ifrån tro? Det är ju två ganska olika ord ihop satta. 
  • BuoBä
    Anonym (koko) skrev 2021-04-15 13:39:06 följande:

Ok! Men var kommer det uttrycket ifrån tro? Det är ju två ganska olika ord ihop satta. 

Från början är det ett sätt att göra en fråga av ett påstående. Tex "De här byxorna tänkte du slänga, eller hur?". Kan bytas mot tex "inte sant?". Motsvarande engelskans "right?" eller "isn't it?".

Sen har det börjat användas som ett bejakande på ett påstående som någon annan gör. En kompis på universitetet gjorde det redan 1996, och jag tänkte då att det var extremt Stockholmskt.
  • Anonym (koko)
    BuoBä skrev 2021-04-15 14:01:00 följande:
    Från början är det ett sätt att göra en fråga av ett påstående. Tex "De här byxorna tänkte du slänga, eller hur?". Kan bytas mot tex "inte sant?". Motsvarande engelskans "right?" eller "isn't it?".

Sen har det börjat användas som ett bejakande på ett påstående som någon annan gör. En kompis på universitetet gjorde det redan 1996, och jag tänkte då att det var extremt Stockholmskt.
    Tack för förklaringen! Ja det känns lite mer som stockholmska.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (koko) skrev 2021-04-15 13:05:26 följande:

Jag kanske är lite omodern av mig, men ser då och då uttrycket "eller hur" efter att nån sagt nåt. Det låter som ett bejakande uttryck, som "jag  håller med". Tänkte bara hör om det är det som det betyder?

ja det brukar betyda att man håller med. 
  • Anonym (koko)
    Anonym (ooo) skrev 2021-04-15 14:54:19 följande:
    ja det brukar betyda att man håller med. 
    Ja, eller hur!
Svar på tråden Vad betyder "eller hur!"?