• Friger

    Ligga med vuxen minderårig?

    I en angränsande tråd var det en tjej som sa sig vara 27 men såg ut som 14. Hon ville veta hur man ska klä sig för att inga missförstånd ska nås.

    Det leder mig till en intressant moralisk fråga.

    Om du ligger med en vuxen person som ser ut att vara ett barn. Är du i moralisk mening pedofil/herbefil då?

    I juridisk mening är du naturligtvis oskyldig alla dagar i veckan.

    Det omvända förekommer dock. Barn som ser betydligt äldre ut än dom är. Där blir det så klart lite svettigare juridiskt. Men hur är det med moralen?

  • Svar på tråden Ligga med vuxen minderårig?
  • Anonym (Claes)

    Varför är detta intressant för dig?

    Lagen reglerar tydligt vad som gäller - är det inte tillräckligt för dig?

  • Friger
    Anonym (Claes) skrev 2021-04-15 18:46:37 följande:

    Varför är detta intressant för dig?

    Lagen reglerar tydligt vad som gäller - är det inte tillräckligt för dig?


    För att jag är intresserad av moraliska dilemman. Kalla det att tänka.

    Lagboken är enkel på detta ställe. Jag har inga problem med hur den är utformad. Jag följer den. Du behöver inte antyda något.
  • Anonym (Anonym)

    Om den ts var den som påstod att hon såg ut som 14 skulle jag verkligen ifrågasätta det, särskilt om hon är så pass gammal. OM det vore sant så tror jag ändå att den som ligger med henne har i huvudet att hon är 27 och inget annat, även om hon ser ung ut. Sedan beror det ju på vad personen annars tänder på, om det är just FÖR att hon ser minderårig ut så ja, den personen är så klart hebefil då.

  • Anonym (Claes)
    Friger skrev 2021-04-15 18:50:51 följande:

    För att jag är intresserad av moraliska dilemman. Kalla det att tänka.

    Lagboken är enkel på detta ställe. Jag har inga problem med hur den är utformad. Jag följer den. Du behöver inte antyda något.


    Tja, Grattis & Lycka till!
  • Anonym (Y)
    Friger skrev 2021-04-15 18:50:51 följande:
    För att jag är intresserad av moraliska dilemman. Kalla det att tänka.

    Lagboken är enkel på detta ställe. Jag har inga problem med hur den är utformad. Jag följer den. Du behöver inte antyda något.
    Det här handlar inte på det minsta sätt om moral. Det handlar om psykologi.

    Den som dras till barn gör det tack vare att de ser ut och agerar som barn. De struntar fullkomligt i vad siffrorna på ett intyg säger att de har för ålder.

    Vad kallar man dem som är sexuellt attraherade av barn?
  • Friger
    Anonym (Y) skrev 2021-04-15 18:58:31 följande:
    Det här handlar inte på det minsta sätt om moral. Det handlar om psykologi.

    Den som dras till barn gör det tack vare att de ser ut och agerar som barn. De struntar fullkomligt i vad siffrorna på ett intyg säger att de har för ålder.

    Vad kallar man dem som är sexuellt attraherade av barn?
    Barn = Pedofil
    I puberteten = Herbefil

    Det förekommer mycket förväxlingar. Därför likställer jag dom båda för att alla ska förstå principen.

    Vi får väl anta att dom som är vuxna men ser ut som barn ändå beter sig som vuxna. Och vice versa så klart.

    Tja, kan hålla med om att det är psykologi också. Men även moral vill jag påstå.

    Det är inte vanligt. Men jag jobbade i en kiosk som yngre. Blev rätt duktig på att gissa ålder även om jag givetvis kunde ta fel på några år då och då. Tjejer var oftare svårare att gissa ålder men det var ändå särskilt en kille jag minns. Han var närmare 30 på den tiden men såg verkligen ut som han var 12-13 år. Kort, smal, helt utan antydningar till skäggväxt och bulliga kinder (bebiskinder). Han kom i bil och visade körkort. Jag tror inte det var förfalskat. Första gången jag såg det så hajade jag till... jag trodde inte det var sant när jag såg årtalet. Han var 7 år äldre än mig på den tiden...
  • Anonym (Y)
    Friger skrev 2021-04-15 19:17:40 följande:
    Barn = Pedofil
    I puberteten = Herbefil

    Det förekommer mycket förväxlingar. Därför likställer jag dom båda för att alla ska förstå principen.

    Vi får väl anta att dom som är vuxna men ser ut som barn ändå beter sig som vuxna. Och vice versa så klart.

    Tja, kan hålla med om att det är psykologi också. Men även moral vill jag påstå.

    Det är inte vanligt. Men jag jobbade i en kiosk som yngre. Blev rätt duktig på att gissa ålder även om jag givetvis kunde ta fel på några år då och då. Tjejer var oftare svårare att gissa ålder men det var ändå särskilt en kille jag minns. Han var närmare 30 på den tiden men såg verkligen ut som han var 12-13 år. Kort, smal, helt utan antydningar till skäggväxt och bulliga kinder (bebiskinder). Han kom i bil och visade körkort. Jag tror inte det var förfalskat. Första gången jag såg det så hajade jag till... jag trodde inte det var sant när jag såg årtalet. Han var 7 år äldre än mig på den tiden...
    Jag är väl bekant med begreppen, tack för splainingen.

    Du själv verkar däremot ha en ganska förvirrad uppfattning om det, bla med tanke på att du själv pratar om sexuellt umgänge med barn.

    Du får helt enkelt svar på det du skriver, inget annat.
  • Anonym (Y)
    Friger skrev 2021-04-15 19:17:40 följande:
    Det är inte vanligt. Men jag jobbade i en kiosk som yngre. Blev rätt duktig på att gissa ålder även om jag givetvis kunde ta fel på några år då och då. Tjejer var oftare svårare att gissa ålder men det var ändå särskilt en kille jag minns. Han var närmare 30 på den tiden men såg verkligen ut som han var 12-13 år. Kort, smal, helt utan antydningar till skäggväxt och bulliga kinder (bebiskinder). Han kom i bil och visade körkort. Jag tror inte det var förfalskat. Första gången jag såg det så hajade jag till... jag trodde inte det var sant när jag såg årtalet. Han var 7 år äldre än mig på den tiden...
    Den där anekdoten är inget som helst bevis på något mer än att du i en viss fas av ditt liv tyckte att du hade vissa förmågor.
    Hur man betraktar och tolkar sina medmänniskor är också psykologi. Det är in get som är ristat i sten utan du tolkar andra genom de erfarenheter du har fått. Det betyder att i en period tolkar du en människa på ett visst sätt, i en annan period av ditt liv tolkar du helt annorlunda.

    Jämför med hur barn tolkar sina medmänniskor. För en 5-åring verkar en 12-åring vara vuxen och en 25- åring vara nära döden. Skrynkliga människor finns nästan bara i sagorna i form av häxor.


  • Anonym (Rätt)

    Så här är det; Den som tänder på barn eller pubertala är pedofil/hebefil.
    Om man ligger med någon för att den ser ut/verkar som ett barn är det.

    Men man måste inte vara pedofil/hebefil om man lkigger med ett barn. Rent teoretiskt är det möjligt för vem som helst att göra det, och det gör inte personen till pedofil/hebefil. Kom nu inte o säg att man måste tända på personen och därför är pedo, det finns många som har fleshlight utan att tända på just den.

    Ibland hör man att folk blir dömda för pedofili och det är inte sant. Det är inget man kan bli dömd för. Man blir dömd för sex med minderårig, vilken läggning man har spelar ingen roll. Du kan alltså bli dömd för det utan att vara pedofil. Tex har på senare tid flera unga killar i min hemkommun blivit dömda för våldtäkt mot barm. killarna är 16-18 år och tjejerna har varit typ 14. Har mkt svårt att tro att de killarna specifijkt sökt sig till tjejerna för att de är barn, och då är de inte pedofiler.

    Skilj alltså på sak o sak: pedofiler tänder på barn och det är inte brottsligt. Att däremot ha sex med barn är ett brott men det behöver inte ha med pedofili att göra.

  • Pilsner
    Friger skrev 2021-04-15 19:17:40 följande:
    Barn = Pedofil
    I puberteten = Herbefil
    Just det där tycker "hebefiler" är viktigt att påpeka...

    Själv anser jag att folk som tänder på tolvåriga tjejer i puberteten är pedofiler.
  • Friger
    Anonym (Y) skrev 2021-04-15 19:25:59 följande:
    Den där anekdoten är inget som helst bevis på något mer än att du i en viss fas av ditt liv tyckte att du hade vissa förmågor.
    Hur man betraktar och tolkar sina medmänniskor är också psykologi. Det är in get som är ristat i sten utan du tolkar andra genom de erfarenheter du har fått. Det betyder att i en period tolkar du en människa på ett visst sätt, i en annan period av ditt liv tolkar du helt annorlunda.

    Jämför med hur barn tolkar sina medmänniskor. För en 5-åring verkar en 12-åring vara vuxen och en 25- åring vara nära döden. Skrynkliga människor finns nästan bara i sagorna i form av häxor.
    Eftersom jag fick återkoppling på gissningarna via att jag såg en legitimation så är det inte enbart inbillning... övar du på något lär du dig det. Men det finns variationer också. Därför kollade man även på sådana som man trodde var över 18. Vanligen fick du i och för sig inte direkt återkoppling på dom som var under. Då hette det att "jag har glömt". För det mesta säkert lögn. Men då och då stämde det och dom kom tillbaka med legget.

    Det var så länge sedan, jag har inte kvar den förmågan eftersom jag jobbar med annat sedan många år. Anekdoten var en person av tio-tusentals människor jag stötte på. Bara med en person blev jag riktigt överraskad. Men han var extrem. Att folk ser äldre/yngre ut än var dom är med några år är däremot vanligt. Däremot inte hela decennier på yngre människor. 80 eller 90 är säkert svårare.
  • Anonym (Xpert)

    Själv skulle jag inte ha några moraliska betänkligheter gentemot att pippa med en 14-årig tjej, så länge hon ser ut som en kvinna. Och rätt många 14-åringar gör det.

    Däremot skulle jag inte göra det p.g.a. risken att råka ut för tråkigheter.

  • Anonym (ER)
    Friger skrev 2021-04-15 20:16:12 följande:
    Däremot inte hela decennier på yngre människor. 80 eller 90 är säkert svårare.
    Jag fick visa leg på bolaget som 43-åring. Även på bensinmack och livsmedelsbutik då jag handlat öl som tidig 40-någontingare.
  • gråfågel

    För mig finns det en avgörande sak, och det är personens mentala mognad. Det finns ingen under 18 (knappt ens under 25 skulle jag vilja påstå) som är psykiskt sett vuxen. Så en 27-åring kan se ut som 12, hon är ändå troligtvis mentalt 27 om hon inte har ett funktionshinder. (vilket jag hade tyckt varit fel att utnyttja.

  • Anonym (Kimchi)

    Nu verkar det blandas ihop en hel del. Gränsen mellan pedofili och hebefili är inte enbart beroende på ålder utan på utveckling. En gråzon där. Men skit sak samma det är patologiskt iallafall. Har du dessa böjelser så finns inget moraliskt tänkande eftersom det är du själv som har din moraliska kompass. Din och min moral är med största sannolikhet olika olika även om den tangerar på flera ställen.

    Lagen är bergfast. Brottets karaktär varierar.

    Nu tycker jag ditt åldersspann är lite väl tilltaget. Men fundera på vad du har gemensamt med och varför någon vill ha sex med en 27 åring som är 14 i huvudet. Där kan vi ju vara överens om att det finns ett och annat övrigt att önska. Kan en person med den mentala mognaden verkligen förstå vad hen ger samtycke till. Enkel att manipulera för en predator.

    För att dra ut ett sidospår så förstår jag inte varför man vill ha helrakade kvinnliga kön? Ser ju ut som flickor.

    Könsmognaden innebär ju behåring. Friserade möss är helt ok. Men var och en väljer.

  • gråfågel
    Anonym (Kimchi) skrev 2021-04-17 15:21:06 följande:

    Nu verkar det blandas ihop en hel del. Gränsen mellan pedofili och hebefili är inte enbart beroende på ålder utan på utveckling. En gråzon där. Men skit sak samma det är patologiskt iallafall. Har du dessa böjelser så finns inget moraliskt tänkande eftersom det är du själv som har din moraliska kompass. Din och min moral är med största sannolikhet olika olika även om den tangerar på flera ställen.

    Lagen är bergfast. Brottets karaktär varierar.

    Nu tycker jag ditt åldersspann är lite väl tilltaget. Men fundera på vad du har gemensamt med och varför någon vill ha sex med en 27 åring som är 14 i huvudet. Där kan vi ju vara överens om att det finns ett och annat övrigt att önska. Kan en person med den mentala mognaden verkligen förstå vad hen ger samtycke till. Enkel att manipulera för en predator.

    För att dra ut ett sidospår så förstår jag inte varför man vill ha helrakade kvinnliga kön? Ser ju ut som flickor.

    Könsmognaden innebär ju behåring. Friserade möss är helt ok. Men var och en väljer.


    Fast rakade kvinnor ser inte ut som flickor, tycker skillnaden är stor.
  • Anonym (all4one)
    Friger skrev 2021-04-15 18:50:51 följande:
    För att jag är intresserad av moraliska dilemman. Kalla det att tänka.
    Samma här. Jag träffade en tjej på 22, när jag var 47. Hennes initiativ. Det var fel, tyckte dom flesta här, och jag skulle inte ens ha svarat när hon skrev, eller träffat henne. När jag berättade att vi hade träffats några gånger, så blev jag istället IFRÅGASATT varför inget hände, varför hade vi inte sex?
  • Anonym (all4one)
    Anonym (all4one) skrev 2021-04-18 12:49:35 följande:
    Samma här. Jag träffade en tjej på 22, när jag var 47. Hennes initiativ. Det var fel, tyckte dom flesta här, och jag skulle inte ens ha svarat när hon skrev, eller träffat henne. När jag berättade att vi hade träffats några gånger, så blev jag istället IFRÅGASATT varför inget hände, varför hade vi inte sex?
    Förtydligande: hon ser inte ut som ett barn. Hon ser ut som en vuxen ung kvinna, i den åldern hon befinner sig i. Hon är kurvig och sexig, och jag var attraherad av henne. Men plötsligt så gjorde jag fel när jag istället inte försökte nåt med henne.
    WTF?
  • Anonym (all4one)
    Friger skrev 2021-04-15 19:17:40 följande:
    Barn = Pedofil
    Jag var kär i en tjej på 24, så jag var pedofil skrev nån här.
    Hon hade nyss gått ur gymnasiet, så hon var inte vuxen.
Svar på tråden Ligga med vuxen minderårig?