• Vetberg

    Svaga positiva test? + blödning, ej gravid, gravid eller utomkveds..?

    Hej alla!

    Vore jättetacksam för lite input.. Jag tog 3 gravtest några dagar innan BIM som visade så svagt att jag inte kunde urskilja på om det var spökstreck eller extremt svaga test. Inväntade mensen som kom på BIM, varade i 3 dagar. Hade två gravtest kvar som jag tog nu 8 dagar efter mensen började, och blev lite chockad då jag tyckte jag såg ett svagt teststreck, såg det dock utan att behöva anstränga mig som jag behövde göra för att se på testen innan BIM. Inga symptom på graviditet, och jag hade som en vanlig mens på 3 dagar alltså.

    Kan detta va spökstreck, en normalt graviditet trots så svaga test och blödning, eller kan det röra sig om ett utomkvedshavandeskap möjligtvis? Skulle uppskatta råd från någon som varit med om liknande.

  • Svar på tråden Svaga positiva test? + blödning, ej gravid, gravid eller utomkveds..?
  • Aamon

    Jag skulle tolkat det som att du inte är gravid. Jag ser sträcket men skulle tolka det som spökstreck i nuläget. När jag hade utomkvedshavandeskap fick jag bra mycket starkare tester 1 vecka efter BIM. Hade då normal mens och inga graviditetssymtom när jag testade mig.

  • Linafs

    Hej på dig!

    Har haft ett utomlkveds och såhär upplevde jag det:

    Strax innan bim (ca 1-2 dagar innan) tog jag ett gravtest, tyckte mig se ett svagt pluss men tänkte att jag skulle avvakta. Men när min mens kom antog jag att det var jag som sett i syne, och att jag helt enkelt inte var gravid. Mensen var dock som vanligt, höll i sig ca 6-7 dagar men kan ha varit något snålare i mängd. 2 veckor senare reagerade jag på att jag fick en mellanblödning. Jag har aldrig haft mellanblödningar men tänkte att det trots allt kan ske, fullt normalt. Jag hade även problem med illamående och yrsel men då det var sommar och 30-32 grader om dagarna antog jag att det var jag som var dålig på att dricka vatten och hålla mig i skuggan, och att det var värmeslag på g. Jag var även svullen kring magen men trodde det var ?semesterkilon?. Några dagar senare fick jag så ont i brösten att jag inte kunde ligga på mage, och det var FÖRST DÅ (man känner sig ju lite trög i efterhand) som jag kopplade... tog då ett digitalt test som visade gravid 2-3.

    Min första tanke var då inte utomkveds, utan att jag hade ett pågående missfall då blödningen fortfarande satt i. Har haft 2 missfall innan utomkveds så utgick ifrån att det var min vanliga tur. Men jag tyckte det var konstigt att hormonet inte sjönk utan snarare steg trots blödning (enligt veckoindikator), vilket gjorde att jag fick söka vård. Tillslut kunde de lokalisera utomkveds som satt i höger äggledare, då den hade börjat brista fick dom operera bort äggledaren.

    Summan av kardemumman, ring till Gyn och be om att få göra blodprov och mäta hcg, det är ända sättet som dom kan se ett utomkveds i tidigt stadie (beroende på hur snabbt ditt hcg höjs).

  • Linafs

    Så svagt var mitt pos-test som visade sig vara utomkveds.

    Det till vänster är ett negativt och det till höger är mitt.

  • Vetberg
    Aamon skrev 2021-04-16 16:32:47 följande:

    Jag skulle tolkat det som att du inte är gravid. Jag ser sträcket men skulle tolka det som spökstreck i nuläget. När jag hade utomkvedshavandeskap fick jag bra mycket starkare tester 1 vecka efter BIM. Hade då normal mens och inga graviditetssymtom när jag testade mig.


    Tack så jättemycket för ditt svar, det lugnade mig lite. Tänker också att det borde vara så pass starkt oavsett vilket att man inte tvekar på om det är spökstreck eller inte.
  • Vetberg
    Linafs skrev 2021-04-16 16:40:09 följande:

    Hej på dig!

    Har haft ett utomlkveds och såhär upplevde jag det:

    Strax innan bim (ca 1-2 dagar innan) tog jag ett gravtest, tyckte mig se ett svagt pluss men tänkte att jag skulle avvakta. Men när min mens kom antog jag att det var jag som sett i syne, och att jag helt enkelt inte var gravid. Mensen var dock som vanligt, höll i sig ca 6-7 dagar men kan ha varit något snålare i mängd. 2 veckor senare reagerade jag på att jag fick en mellanblödning. Jag har aldrig haft mellanblödningar men tänkte att det trots allt kan ske, fullt normalt. Jag hade även problem med illamående och yrsel men då det var sommar och 30-32 grader om dagarna antog jag att det var jag som var dålig på att dricka vatten och hålla mig i skuggan, och att det var värmeslag på g. Jag var även svullen kring magen men trodde det var ?semesterkilon?. Några dagar senare fick jag så ont i brösten att jag inte kunde ligga på mage, och det var FÖRST DÅ (man känner sig ju lite trög i efterhand) som jag kopplade... tog då ett digitalt test som visade gravid 2-3.

    Min första tanke var då inte utomkveds, utan att jag hade ett pågående missfall då blödningen fortfarande satt i. Har haft 2 missfall innan utomkveds så utgick ifrån att det var min vanliga tur. Men jag tyckte det var konstigt att hormonet inte sjönk utan snarare steg trots blödning (enligt veckoindikator), vilket gjorde att jag fick söka vård. Tillslut kunde de lokalisera utomkveds som satt i höger äggledare, då den hade börjat brista fick dom operera bort äggledaren.

    Summan av kardemumman, ring till Gyn och be om att få göra blodprov och mäta hcg, det är ända sättet som dom kan se ett utomkveds i tidigt stadie (beroende på hur snabbt ditt hcg höjs).


    Tack snälla för ditt svar! Har ej haft någon mer blödning, känner något obehag vid höger äggstocks-region tillochfrån men kan inte sätta fingret på om det är inbillning, att jag börjar närma mig ÄL eller möjligt utomkveds..ska absolut ringa gyn på måndag och be om blodprov. Tack för din berättelse ????????
  • Vetberg
    Linafs skrev 2021-04-16 16:44:38 följande:

    Så svagt var mitt pos-test som visade sig vara utomkveds.

    Det till vänster är ett negativt och det till höger är mitt.


    Oj då.. Hade du blödning eller något annat som tydde på att det rörde sig om utomkveds..?
  • Linafs

    Tog det svaga positiva testet 1-2 dagar innan jag fick en blödning som höll i sig i ca en vecka (trodde det var mensen).

  • Aamon
    Vetberg skrev 2021-04-16 16:46:12 följande:

    Tack så jättemycket för ditt svar, det lugnade mig lite. Tänker också att det borde vara så pass starkt oavsett vilket att man inte tvekar på om det är spökstreck eller inte.


    Jag fick också "mellanblödning" 1-2 veckor efter mensen varför jag tog graviditetstest.
  • MBL1712

    Hej, jag tycker det e så svårt med dom där testen men jag skulle nog gå och kolla det? Jag tycker det ser ut som ett svagt streck. Har du tagit ett cb test?

  • Linafs

    Har märkt att man tyvärr måste ligga på vården (iaf kvinnovården) för att de ska kolla upp allt. Hörde av mig när jag hade positivt test och konstiga blödningar (innan jag trodde det var utomkveds) och beskrev att jag var orolig och aldrig hade haft det så. Vården där jag bor svarade att det säkert bara var ett missfall och att jag skulle avvakta. De ville inte lägga energi på att kolla upp det. Jag litade på dom och avvaktade. Detta var under förra sommaren och semestern, så några dagar senare åkte jag ner till familjen i Blekinge. Kände helatiden att något inte var rätt så jag bestämde mig för att söka vård där istället. Dom tog mig seriöst och tog in mig på kontroll. Kollade med vul och sa i princip: du måste opereras inom en timme, det har börjat brista och du har inre blödningar. Hade jag avvaktat så hade jag mycket väl kunnat dö. Så stå på er!! Lita alltid på magkänsla.

Svar på tråden Svaga positiva test? + blödning, ej gravid, gravid eller utomkveds..?