• Anonym (?)

    Köpa de första KAVAT-skorna. Storlek?

    Ska köpa de första skorna till min dotter i märket kavat. Jag har försökt mätt hennes fot, vilket inte är så lätt, men fick foten till ca 10.5cm, kanske 10,7cm, svårt att vara exakt på millimetern.

    Skorna jag ska köpa är kavat edsbro, lära gå sko, och storlek 19 är 21.1cm medan storlek 20 är 12.8cm. Jag vill ju inte att skorna ska bli för klumpiga men heller inte att de blir urväxta så fort. Vilken storlek skulle ni tagit?

  • Svar på tråden Köpa de första KAVAT-skorna. Storlek?
  • Anonym (Herregud.)

    Att gå med för stora skor är inte bra. Om flickans fot är 10,5 cm är stl 19 (12,1 cm) på gränsen till för stort. För barnets fot är det bäst om skon skulle vara ca 11,5-12 cm.

  • Anonym (Ja)

    Det finns studier som visar att man alltid bör ha 0,7 cm rörelseutrymme i en sko, oavsett ålder.

    Jag skulle till ett så litet barn inte köpa större än 1,5 cm större än foten.

    Jag misstänker att barnet inte är så gammalt? Jag skulle inte välja edsbro då det verkar var en väldigt varm sko. Kommer inte kunna användas om en månad när det är sommarväder.

    Men det är som sagt hur jag resonerar.

    Barns fötter växer i intervaller. Helt plötsligt kan en fot växa 0,5 cm på bara några veckor. Jag rekommenderar att du köper en fotmätare. Finns billiga i plast typ på Fyndiq, och mäter barnets fot regelbundet. På så sätt kommer det i framtiden vara lättare att välja storlek eftersom du då

    Vet om barnets fot nyligen vuxit eller inte

  • Anonym (Mitt barn)
    Anonym (Herregud.) skrev 2021-04-16 23:41:45 följande:

    Att gå med för stora skor är inte bra. Om flickans fot är 10,5 cm är stl 19 (12,1 cm) på gränsen till för stort. För barnets fot är det bäst om skon skulle vara ca 11,5-12 cm.


    Umm.. hur tänker du? Min dotters fot va 10,5 cm och skulle aldrig äns få plats i en storlek 19 inte heller stolek 21 passar. Tror fötter är väldigt individuella och ts tråd kommer inte leda till ett vettigt svar utan hon får prova sig fram
  • Anonym (Herregud.)
    Anonym (Mitt barn) skrev 2021-04-17 08:49:35 följande:

    Umm.. hur tänker du? Min dotters fot va 10,5 cm och skulle aldrig äns få plats i en storlek 19 inte heller stolek 21 passar. Tror fötter är väldigt individuella och ts tråd kommer inte leda till ett vettigt svar utan hon får prova sig fram


    Då hade din dotter breda fötter vilket jag inte tog med i beräkningen eftersom ts inte skrev något om det, ska man gå på innermåttet i skon ska hon absolut inte ha större än stl 19
  • Anonym (Alltid svårt med skor)

    Storleksguiden jag hittade på KAVAT stod det att stl. 19 har innersula på 117 mm och stl. 20 på 124 mm.

    Skorna ska så klart inte vara för stora så barnet har svårt att gå men samtidigt är min erfarenhet att det är svårt att få i barnens fötter i skor som egentligen ska vara lagom storlek. Så mina barn har alltid haft 2-3 storlekar större skor än vad de teoretiskt skulle ha. Det beror så klart på sko typ. Sandaler är lättare att ta på än vad vinterkängor är.

    Det är som någon skrev ovan att man får prova sig fram.

    www.babyshop.se/content/view/Storleksguide-Kavat

  • Anonym (Ja)

    Tips till dem som måste välja större storlek pga bredd på fötter eller svårt att få på skor. Barfotaskor. Finns hos lunakids.se, barfeootkids.se och promenix.

    Flexibla sulor och breda och ett bra val för små barns fötter

  • Anonym (Ja)

    Gällande kavats skor så är storleksguiden olika från år till år på samma skolmodeller.

    Jag rekommenderar att mäta skorna med skomätare för att veta att innermåttdt faktiskt stämmer

  • Anonym (Mamma till 5)

    Jag hade valt en sko som är 1-1.5cm större absolut inte mer

Svar på tråden Köpa de första KAVAT-skorna. Storlek?