• Tessa17

    Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?

    hej, jag jobbar inom äldre omsorg på ett boende och är nära pensions ålder. Efter att har jobbat på en bra avdelning ii fyra år blev jag flyttat till en mycket tyngre avdelning med mycket belastning på ryggen osv. Jag fick meddetsamma problem med ryggen och pratade med chefen, Hon påstår att ålder har inget att göra hur hon placerar anställda och hon hade andra i min ålder som har jobbat där och har klarat det. Vad skall jag göra ? Jag kommer att kontakta kommunal facket och prata med de, men vad kan jag göra mer?  Någon som har varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?
  • Anonym (Frida)

    Din chef gör helt rätt i att inte placera anställda efter ålder. Däremot borde hon ta hänsyn till din dåliga rygg.

  • Anonym (Ewa)

    Du har gjort helt rätt. I första hand ska du prata med din chef, sedan kan du rådfråga facket. Chefen är den som leder och fördelar arbetet och har ansvar för din arbetsmiljö. Frågan är ju om det är en rimlig belastning generellt? Du förväntas klara av ditt arbete, men det ska ju finnas hjälpmedel vid lyft, t ex.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Frida) skrev 2021-04-17 09:05:19 följande:

    Din chef gör helt rätt i att inte placera anställda efter ålder. Däremot borde hon ta hänsyn till din dåliga rygg.


    Håller inte med, faktiskt. Här på mitt sjukhus behöver t.ex. läkare som fyllt 50 inte längre ha nattjour (om de inte själva vill, förstås). Det är fullt rimligt att unga och friska sköterskor får ta de fysiskt tunga avdelningarna, och äldre, de som redan har konstaterade ryggbesvär (exempelvis) samt gravida de fysiskt lättare. 
  • Dexter dot com

    Använder ni dom hjälpmedel som finns, är 2 vid förflyttningar och är utbildade i lyft och förflyttningsteknik och du får problem med ryggen ändå?

  • Tessa17

    Vi är 2 ST personal på kvällen och 12 ST brukare 5 av de skall läggas med lyft.De andra behöver hjälp med det mesta.Demens avdelning, Dessutom dela ut kvällsmat diska , plocka undan osv.Mycket tungt.

  • Dexter dot com
    Tessa17 skrev 2021-04-17 17:30:13 följande:

    Vi är 2 ST personal på kvällen och 12 ST brukare 5 av de skall läggas med lyft.De andra behöver hjälp med det mesta.Demens avdelning, Dessutom dela ut kvällsmat diska , plocka undan osv.Mycket tungt.


    När du skriver att det är tung...menar du stressigt eller menar du verkligen fysiskt tung ? Personligen har jag ju trots 2 diskbråck aldrig upplevt att det är fysiskt tungt att ta någon med lyft, diska, fixa måltider osv.
    Disk, måltider, medicinutdelning , läggningar osv måste väl ha förekommit på din tidigare avdelning också.
  • Anonym (Teddy)
    Dexter dot com skrev 2021-04-17 15:54:33 följande:

    Använder ni dom hjälpmedel som finns, är 2 vid förflyttningar och är utbildade i lyft och förflyttningsteknik och du får problem med ryggen ändå?


    Min erfarenhet är att äldrevården idag är så tungt så att detta du beskriver räcker inte till. Träffade nyligen en enhetschef inom hemtjänst som sa att hon föredrar att anställa yngre som var fysiskt aktiva på fritiden eftersom hemtjänsten har blivit så oerhört tungt. Hon hade anställda i trettioårsåldern med förslitningsskador.
  • Anonym (Teddy)
    Dexter dot com skrev 2021-04-17 17:45:05 följande:

    När du skriver att det är tung...menar du stressigt eller menar du verkligen fysiskt tung ? Personligen har jag ju trots 2 diskbråck aldrig upplevt att det är fysiskt tungt att ta någon med lyft, diska, fixa måltider osv.

    Disk, måltider, medicinutdelning , läggningar osv måste väl ha förekommit på din tidigare avdelning också.


    Jag ser nu att du har erfarenhet och jobbar inom vården. Det varierar kanske från kommun till kommun men i min kommun upplever personalen att det är väldigt tungt. Och det kan ju variera mellan avdelningar också.
  • Tessa17

    Demens boende är mycket tyngre, för att patienter larmar ofta ,och ofta för små saker, när larmet går måste jag dit med detsamma oavsett vad jag gör.De ofta gråter skriker är arga vill gå ut vill inte byta inkontinens skydd osv. Det gör det tungt!

Svar på tråden Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?