• Anonym (Dela)

    Dela försäljningsvinst med sambo

    Hejsan!

    Detta är väl mer en fråga om moral och givmildhet än vad som är rätt och riktigt, rent rättsligt.

    Jag köpte min bostadsrätt helt själv som nybliven singel för tre år sedan. Sedan ett år tillbaka har min flickvän, som nu är min sambo också bott där. Nu har jag precis sålt och vi ska flytta till större. Gjorde en vinst på 350k. De renoveringar som jag/vi har gjort har enbart jag bekostat men hon har ändå hjälpt till med mycket annat (inrett med hennes fina möbler, pysslat och gjort fint, tagit väl hand om bostaden osv)

    Som jag förstår så behöver jag inte dela vinsten (hon sålde sin lägenhet för 9 mån sedan och gick +-0) men jag vill ge henne en del av vinsten som för att visa min uppskattning. Vi har betalat handpenningen för nya bostaden.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Dela försäljningsvinst med sambo
  • Anonym (Delar)

    Jag är av den sorten som delar på allt när man bor ihop och är en familj, för mig finns inte "mitt och ditt" även om det gör det rent juridiskt.

    Vad är planen med pengarna? Alltså ska det vara ett sparande för framtiden så låt det sitta på ditt sparkonto men att det kan användas gemensamt, att bara föra över en summa till henne blir konstigt, köp hellre då något som du vet att hon vill ha men inte unnar sig själv för att visa uppskattning. Nu är ju tiderna som de är men kanske satsa på en weekend tillsammans längre fram.

    Eller ska pengarna in i nya bostaden? Iså fall skulle jag bara investerat i renoveringar eller vad det nu är, för mig spelar det liksom ingen roll om han eller jag gått in med mer ekonomiskt, vi är ett par som lever ihop.

  • Tecum

    Använda pengarna till det som är till nytta och glädje för bägge, t ex nya bostaden, resa, trygghetssparande.

  • Anonym (sss)
    Anonym (Dela) skrev 2021-04-17 11:05:58 följande:

    Hejsan!

    Detta är väl mer en fråga om moral och givmildhet än vad som är rätt och riktigt, rent rättsligt.

    Jag köpte min bostadsrätt helt själv som nybliven singel för tre år sedan. Sedan ett år tillbaka har min flickvän, som nu är min sambo också bott där. Nu har jag precis sålt och vi ska flytta till större. Gjorde en vinst på 350k. De renoveringar som jag/vi har gjort har enbart jag bekostat men hon har ändå hjälpt till med mycket annat (inrett med hennes fina möbler, pysslat och gjort fint, tagit väl hand om bostaden osv)

    Som jag förstår så behöver jag inte dela vinsten (hon sålde sin lägenhet för 9 mån sedan och gick +-0) men jag vill ge henne en del av vinsten som för att visa min uppskattning. Vi har betalat handpenningen för nya bostaden.

    Hur hade ni gjort?


    Jag är omgift. När vi gifte oss hade vi båda olika saker med oss. Han ägde en bil och när han sålde den så sa jag att det är dina pengar. Jag hade en sommarstuga och när jag sålde den blev det mina pengar. Han köpte sen en annan bil som är hans på papperet, men vår gemensamma i verkliga livet + att pengar som blev över efter sommarstugan går in i sparande. På så vis tyckte vi att det som vi ägde innan vi blev ett par bestämde man själv över, men det har sedan genererat i sånt som är bra för vår relation nu. 

    Jag menar med min historia att det är dina pengar. Hade din partner fått en vinst när hon sålde så hade hon, men nu blev det inte så. Men du kan så klart lägga en del av vinsten i ett gemensamt sparande eller köpa något ni behöver osv. 
  • Anonym (Ett alternativ)

    Ett alternativ är att räkna ut hur många timmar hon hjälpt dig med renoveringar och ta hennes normala timlön och multiplicera dem (eller timlönen för en fackman om det är snickeri eller målning). Det där med att hon gjort det snyggt med sina möbler är trevligt men hon har dessa möbler kvar och kan ta med till nästa bostad eller sälja för pengar så att det skulle generera pengar ur din lägenhetsvinst tycker jag inte är rimligt.

    Annars lägg samman pengarna och använd tillsammans till resa, bröllop, vigsel ringar, framtida husköp, barnvagn...

  • Anonym (Gulligt)

    Det är ju gulligt och snällt men lägg det på renoveringar eller spara istället.går ni isär så kommer du bli bitter om du ger henne pengar

  • Anonym (D)

    Om ni inte skriver samboavtal när ni flyttar till större kommer du i praktiken ge henne hälften av pengarna eftersom hon i praktiken kommer ha rätt till hälften av värdeökningen på nya lägenheten.

    Skriver ni samboavtal så att du behåller extrapengarna ni går in med i nya boendet så är det upp till dig att bestämma om du vill ge henne en viss summa. Annars kan ju en trevlig gest för att visa din uppskattning för att hon gjort det fint vara att göra något trevligt gemensamt för en lite större slant.

  • Anonym (Q)

    Jag hade inte velat ha en del av din vinst utan velat att du la den på den nya bostaden, för att på sätt få ner våra kostnader. Win-win.

  • AnnaSthlm

    Nej, du är inte skyldig att dela med dig av vinsten precis som du själv skriver. Om du vill göra en liten gest kan du bjuda henne på resa, spa eller vad hon nu gillar till ett belopp som du tycker känns bra.

  • Anonym (this)

    Man måste inte dela med sig men det är fint om man väljer att göra det.

    Alternativet är kanske behåll hälften själv och lägg hälften på ert gemensamma, då går det till er familj men du har även en trygghet - detta skulle jag nog själv gjort.

  • Kvittning

    Istället för att ge pengar så investera i "er". Antingen resa eller något nöje som hon kanske inte unnar sig eller att du lägger en del av pengarna på ev. renoveringar på er gemensamma bostad.

  • Anonym (Realist)

    På en så kort tid tror man kanske att man känner varandra, men det gör man inte. Dela absolut inte vinsten. Det är mitt absoluta råd!

    Om ett år kanske hon investerar pengarna i bostad med någon annan...

Svar på tråden Dela försäljningsvinst med sambo