• Coco92

    Planera graviditet före eller efter covid-19 vaccin?

    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa vårat första barn. Är det någon som vet/har läst om det finns någon risk med att ta covid-vaccinet och sedan försöka bli gravid i nära anslutning?

    Sen kan det ju självklart ta lång tid att bli gravid ändå. Men svårt att veta vad som är bäst- nu när vaccinet är inom räckhåll. Eventuellt bli gravid innan erbjudande om vaccin och då gå igenom en graviditet utan covid-skydd eller vänta in vaccinet och sedan försöka bli gravid..

  • Svar på tråden Planera graviditet före eller efter covid-19 vaccin?
  • Mortiscia80

    Efter. Vi vet inte exakt än om vaccinet kan påverka foster, iaf sist jag läste om det, så säkrast är att avvakta en stund, ni är ju ändå vaccinerade inom ett halvår.

  • MaTherese

    Läkemedelsverket skriver att man inte behöver vänta alls med att försöka bli gravid efter att man vaccinerat sig eftersom vaccinet bryts ner fort av kroppen. Däremot rekommenderar man inte vaccin till de som redan är gravida eftersom det finns för lite studier än på vaccin till gravida.

  • Sopkvasten

    Hej!
    Ser att många funderat över detta i de trådar jag läst i. Jag tänker att graviditet går före vaccin. Beror ju lite på ens historik/hur gammal man är också kanske. Nu är ju vaccinet inom räckhåll också, till skillnad mot för ett år sen.

    Vi kör på. Jag fyller 34 i år, haft ett mf och väntar inte på vaccin.

  • Coco92
    Mortiscia80 skrev 2021-04-18 08:38:45 följande:

    Efter. Vi vet inte exakt än om vaccinet kan påverka foster, iaf sist jag läste om det, så säkrast är att avvakta en stund, ni är ju ändå vaccinerade inom ett halvår.


    Tack för info!
  • Coco92
    Sopkvasten skrev 2021-04-18 08:59:21 följande:

    Hej!

    Ser att många funderat över detta i de trådar jag läst i. Jag tänker att graviditet går före vaccin. Beror ju lite på ens historik/hur gammal man är också kanske. Nu är ju vaccinet inom räckhåll också, till skillnad mot för ett år sen.

    Vi kör på. Jag fyller 34 i år, haft ett mf och väntar inte på vaccin.


    Det är sant, många faktorer som spelar in utöver vaccinet. Lycka till!
  • JosHed

    Vi testar, funkar det så funkar det. Är vi inte gravida när man kan ta vaccinet så tänker jag att jag försöker boka en tid under mensen, så borde man ju kunna köra på direkt efter ändå och sen ta nästa dos vid nästa mens (om det inte tog sig) :) tog det sig så har man i alla fall en dos!

  • JosHed

    Tillägg:

    Läste på både läkemeldelsverket och fhm att det inte finns några risker i att bli gravid i närheten av vaccin (tidigt grav utan att man vet om det t.ex.). Så bara vaccinera på! 


    Man har ju nu även börjat vaccinera gravida i riskzonen och jag förstod det som att i andra länder vaccinerar man gravida :) Så snart får nog även alla gravida i sverige också vaccinera sig!

  • Lita89
    JosHed skrev 2021-05-05 09:13:15 följande:

    Tillägg:

    Läste på både läkemeldelsverket och fhm att det inte finns några risker i att bli gravid i närheten av vaccin (tidigt grav utan att man vet om det t.ex.). Så bara vaccinera på! 

    Man har ju nu även börjat vaccinera gravida i riskzonen och jag förstod det som att i andra länder vaccinerar man gravida :) Så snart får nog även alla gravida i sverige också vaccinera sig!


    Jag har tagit första sprutan och sen blivit gravid. Håller alla tummar att jag får ta andra som planerat!!
Svar på tråden Planera graviditet före eller efter covid-19 vaccin?