• Pikkis

    Stockholmsförorter. Svårt att hyra i andra hand?

    Hej! Jag har precis läst klart min utbildning och vill nu flytta till Stockholm tillsammans med mina två barn och deras pappa. Vi vill också ta med min mamma så hon kan hjälpa med barnen medans vi jobbar (mitt jobb kan innebära tidiga shift, som börjar kl.6 på morgonen eller sena 17.30 på kvällen). Tanken är att jag jobbar i själva Stockholm första året men att vi bor ca 7 mil bort... typ Norrtälje, Nynäshamn, Trosa (beror på var jag fått jobb). Vi tänkte då att ett hus eller en lägenhet med minst 4 rum och bor tillsammans tills jag har sparat ihop till kontantinsats (kommer ta 1-1,5 år). Vi vill betala 16000 i månadshyra. Frågan då är om hur svårt det är att hitta något att hyra i andra hand (förstår att första hand är omöjligt)? Kan det vara problem att vi har två barn och min mamma med? Är det brist om andra hands kontrakt? Är 16000 för lite för 4 rum i Norrtälje/Nynäshamn? Vi har båda jobb med inkomst högre än medelvärdet när vi flyttar (men jag kommer förts börja jobba efter flytten så jag kommer ju inte kunna visa upp några lönespecifikationer). Inga anmärkningar har vi heller. Vad ska vi tänka på? Hur lång tid kan det ta att hitta något att hyra? Tack för era svar!
  • Svar på tråden Stockholmsförorter. Svårt att hyra i andra hand?
  • Noname00

    Har ni råd att betala 16 000 i hyra så är det inget problem alls att hitta något att hyra i andra hand.
    Kan det dessutom baseras på er inkomst så är det nog inga problem att få ett förstahands hyreskontrakt om ni kontaktar hyresvärdar direkt, dyra hyresrätter brukar förmedlas utan kötid.

Svar på tråden Stockholmsförorter. Svårt att hyra i andra hand?