• Anonym (soc.s­ekr)
    Mon 19 Apr 2021 12:15
    2162 visningar
    43 svar
    43
    2162

    Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!

    Hej
    Jag jobbar som socialsekreterare sedan 17 år tillbaka. För sex år sedan blev jag utbränd och var sjukskriven ca ett år innan jag kunde gå tillbaka till jobbet.

    Jag ÄLSKAR mitt jobb och mina arbetskamrater, det är pga mitt privatliv som orsakar sjukskrivingen.

    Jag är nu åter sjukskriven för utmattningssymtom, som jag känner blir värre för varje dag. Är nu sjukskriven en månad till 12 maj, har börjat med medicinering.... men jag har en STOR klump i magen att försäkringskassan ska neka sjukpenning.... och min läkare tror att jag kan jobba halvtid ytterligare en månad efter 12 maj för att sedan gå tillbaka upp på heltid.

    Mitt privatliv kan ej ändras, jag har tvillingsöner varav båda är autistiska. Så det tar på samtidigt som det naturligtvis krävs en hel del på jobbet...

    Hur stor tror ni risken är att FK nekar sjukpenning?  

  • Svar på tråden Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Apr 2021 12:33
    #2

    Men du, 

    Du har jobbat som socialsekreterare i 17 år enligt dig,  Du säger nog till dina klienter Gå in på Fk:s hemsida och skaffa dig information. -Vi är inte FK, du ska ha den informationen till oss. osv, osv.. Låter ni inte så?

    Så då tycker jag attt du ringer till FK och lyssnar med dom. 

  • Anonym (Oops)
    Mon 19 Apr 2021 12:34
    #3
    Anonym (Hoppas) skrev 2021-04-19 12:21:18 följande:

    Hoppas verkligen dom nekar dig, 90% av de du gör är ju ren skit.. å barnen som verkligen behöver er räddar ni aldrig. Så verkligen hoppas att dom nekar å senare tar en soc tant dina barn, hade varit skönt tror många håller med där haha


    Säger du inte emot dig själv nu? Om ts blir nekad sjukersättning så måste hen ju tillbaka till jobbet och fortsätta, som du säger, inte rädda barn? Måste vara jobbigt att ha såna vanföreställningar som du har.
  • Anonym (a)
    Mon 19 Apr 2021 12:41
    #4

    Hur länge tänker du att du skulle behöva vara sjukskriven?
    Privatlivet kan inte ändras säger du. Om du skulle vara sjukskriven 3-4 månader istället, så skulle du väl hamna på samma sak så fort du börjar jobba igen? Jag antar att du inte tänkt dig sjukersättning resten av arbetslivet?

    Vad har du för möjlighet till förändringar alls? Du blir ju sjukskriven om du inte klarar ditt jobb, men inte om du inte klarar din hemsituation. Finns det ingen hjälp att få? Assistans? Avlastning? Kanske du måste gå ner i arbetstid?

    FK skall ju bedöma din arbetsförmåga, och hitta ett sätt att så snart som möjligt återgå i arbete. Det låter inte som om anpassningar på arbetsplatsen kan hjälpa dig, och det känns tveksamt om de kommer acceptera längre sjukskrivning.

  • Anonym (Hg43)
    Mon 19 Apr 2021 14:37
    #5

    Om du är socialsekreterare så vet du väl hur det är? Det kvittar hur utbränd du är, du SKA jobba. FK är jättehårda och du ska vara i princip döende för att få beviljat sjukpenning. Hur ditt privatliv ser ut betyder ingenting, har du jobbat så ska du ska du jobba, hur psykiskt dåligt du än mår. Om det så är halvtid eller bara någon dag. De bedömer bara arbetsförmågan rent fysiskt, är du rent ut sagt självmordsbenägen men kan lyfta ett papper så kommer du tvingas att göra det också.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Apr 2021 14:48
    #6
    Anonym (Hg43) skrev 2021-04-19 14:37:24 följande:

    Om du är socialsekreterare så vet du väl hur det är? Det kvittar hur utbränd du är, du SKA jobba. FK är jättehårda och du ska vara i princip döende för att få beviljat sjukpenning. Hur ditt privatliv ser ut betyder ingenting, har du jobbat så ska du ska du jobba, hur psykiskt dåligt du än mår. Om det så är halvtid eller bara någon dag. De bedömer bara arbetsförmågan rent fysiskt, är du rent ut sagt självmordsbenägen men kan lyfta ett papper så kommer du tvingas att göra det också.


    Haha, guu' skrattar ihjäl mig.

    Jag fick ingen sjukpenning av min bukoperation tog bort stygnen kom ut mycket vätska fick ej arbeta tills läkningen var okej.

    Men FK nekade till mig att jag var för frisk. Har bara tunga lyft på arbetet sitter inte stilla en sekund.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Apr 2021 14:50
    #7

    Då var det 10 dagar det handlade om.

  • Anonym (....)
    Mon 19 Apr 2021 14:56
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-19 14:48:45 följande:

    Haha, guu' skrattar ihjäl mig.

    Jag fick ingen sjukpenning av min bukoperation tog bort stygnen kom ut mycket vätska fick ej arbeta tills läkningen var okej.

    Men FK nekade till mig att jag var för frisk. Har bara tunga lyft på arbetet sitter inte stilla en sekund.


    Då skrev din läkare ett dåligt sjukintyg.

    Så länge sjukintyg är korrekt och bra skrivet så är det inga problem att få godkänt.
  • Anonym (soc.s­ekr) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 14:57
    #9

    Habiliteringen ska sätta in mer resurser..

    Men det är väl som ni säger.... man ska vara döende.....

    Men jag får väl bara dö... för jag klarar inte min ångest mer......

  • Anonym (....)
    Mon 19 Apr 2021 14:58
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-19 14:48:45 följande:

    Haha, guu' skrattar ihjäl mig.

    Jag fick ingen sjukpenning av min bukoperation tog bort stygnen kom ut mycket vätska fick ej arbeta tills läkningen var okej.

    Men FK nekade till mig att jag var för frisk. Har bara tunga lyft på arbetet sitter inte stilla en sekund.


    Då skrev din läkare ett dåligt sjukintyg.

    Så länge sjukintyg är korrekt och bra skrivet så är det inga problem att få godkänt.
  • Anonym (a)
    Mon 19 Apr 2021 15:20
    #11
    Anonym (soc.sekr) skrev 2021-04-19 14:57:03 följande:
    Habiliteringen ska sätta in mer resurser..

    Men det är väl som ni säger.... man ska vara döende.....

    Men jag får väl bara dö... för jag klarar inte min ångest mer...... smile4.gif
    Då har du ju en plan för att kunna må bättre. Det är det som måste till.
    Sjukskrivning är motiverat om du inte klarar dina arbetsuppgifter.
Svar på tråden Sjukskriven soc.sekr - orolig för FK!