• Anonym (Vaccin)

    Hur tänker ni Em bit upp i ådern med HPV vaccinering? Värt det?

    Är det värt att ta 3 doser HPV virus , kostar 5000 kr totalt?

    Har passerat tonåren för läge sedan och därmed min sex debut.

    Att i äldre ålder vilja ha närhet är vanligt men vem vet hur länge den sexuella relationen kommer att hålla.

    Därmed kan en del män komma en nära och större risk att smittas.

    Samtidigt tänker en del av oss tjejer på biverkningar med vaccinet och att förmodligen har man redan smittats av strängar av HPV.

    Hur tänker ni som är en bit upp i åldern med HPV vaccinering?

  • Svar på tråden Hur tänker ni Em bit upp i ådern med HPV vaccinering? Värt det?
  • Anonym (Vaccin)
    Limeblad skrev 2021-04-19 16:57:27 följande:

    Jag tycker inte det känns värt. Är 30+ och har knappt övervägt att ta det.


    Är anledningen att du har en fast relation och ser ingen risk att få HPV virus?
  • Limeblad
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-19 16:59:17 följande:

    Är anledningen att du har en fast relation och ser ingen risk att få HPV virus?


    Nej, jag utgår från att jag redan har haft det.
  • Anonym (Vaccin)

    Hört att trots vaccinering för oss äldre är det bara effektivt upp till 3 år.

    Är det så?

  • Anonym (Vaccin)
    Limeblad skrev 2021-04-19 17:22:13 följande:

    Nej, jag utgår från att jag redan har haft det.


    Men det finns så många strängar. Kan vara så att du bara haft några av strängarna, eller?
  • Limeblad
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-19 17:27:08 följande:

    Men det finns så många strängar. Kan vara så att du bara haft några av strängarna, eller?


    Så kanske det kan vara. Har inte reflekterat över det
  • McIris
    Limeblad skrev 2021-04-19 17:22:13 följande:

    Nej, jag utgår från att jag redan har haft det.


    Du kan smittas mer än en gång, finns dessutom många varianter.
  • Anonym (Vaccin)
    McIris skrev 2021-04-20 22:10:19 följande:
    Du kan smittas mer än en gång, finns dessutom många varianter.
    Så skulle du ta vaccinet trots över 40 år?
    Är man singel och träffar en man under en semesterresa utomlands som haft många olika tjejer kan ju risken finnas att smittas av hpv, visst? 
  • Anonym (40+)
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-21 09:07:41 följande:
    Så skulle du ta vaccinet trots över 40 år?
    Är man singel och träffar en man under en semesterresa utomlands som haft många olika tjejer kan ju risken finnas att smittas av hpv, visst? 
    Ja självklart. Du kan även smittas av en man som bara legat med ett fåtal kvinnor, eller av en partner du haft länge. Det finns tyvärr inga garantier.

    Jag har inte tagit men sitter i liknande tankar som dig. Har en stadig relation sedan 12 år men saken är den att man redan kan ha smittats men att det ligger latent, så det spelar ingen roll. Du kan få cellförändringar när som helst.
  • McIris
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-21 09:07:41 följande:

    Så skulle du ta vaccinet trots över 40 år?

    Är man singel och träffar en man under en semesterresa utomlands som haft många olika tjejer kan ju risken finnas att smittas av hpv, visst? 


    Inte personligen eftersom jag redan haft livmoderhalscancer och opererat bort allt. Men annars kanske det skulle varit bra. Det ger ju inte lika bra effekt men bättre än inget vaccin.
  • McIris
    Anonym (40+) skrev 2021-04-21 09:12:17 följande:

    Ja självklart. Du kan även smittas av en man som bara legat med ett fåtal kvinnor, eller av en partner du haft länge. Det finns tyvärr inga garantier.

    Jag har inte tagit men sitter i liknande tankar som dig. Har en stadig relation sedan 12 år men saken är den att man redan kan ha smittats men att det ligger latent, så det spelar ingen roll. Du kan få cellförändringar när som helst.


    Japp,det stämmer. Jag utvecklade cancer efter 16 år och normala cellprover. Så man kan ha jäkla otur.
  • Anonym (Vaccin)
    Anonym (40+) skrev 2021-04-21 09:12:17 följande:
    Ja självklart. Du kan även smittas av en man som bara legat med ett fåtal kvinnor, eller av en partner du haft länge. Det finns tyvärr inga garantier.

    Jag har inte tagit men sitter i liknande tankar som dig. Har en stadig relation sedan 12 år men saken är den att man redan kan ha smittats men att det ligger latent, så det spelar ingen roll. Du kan få cellförändringar när som helst.
    Kommer du att vaccinera dig mot hpv?
  • Anonym (Vaccin)
    McIris skrev 2021-04-21 13:05:57 följande:
    Inte personligen eftersom jag redan haft livmoderhalscancer och opererat bort allt. Men annars kanske det skulle varit bra. Det ger ju inte lika bra effekt men bättre än inget vaccin.
    Stackare. Berodde cellförändringarna på att du haft hpv virus? Vet man det?
  • Anonym (Vaccin)
    McIris skrev 2021-04-21 13:08:24 följande:
    Japp,det stämmer. Jag utvecklade cancer efter 16 år och normala cellprover. Så man kan ha jäkla otur.
    Stackars dig. Kan du ha penetrerande sex efter cancer operationen eller hur det påverkat dig? 
  • Anonym (40+)
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-21 13:20:44 följande:
    Kommer du att vaccinera dig mot hpv?
    Antagligen inte men jag är inte säker. Jag har inte riktigt kommit fram till hur stor risken är, om man tar det som äldre verkar det på en del läkare som att det inte ens är värt det men det kan man ju inte bara säga pga ålder så där. Så jag följer tråden för att se hur andra resonerar.
  • Anonym (Vaccin)
    Anonym (40+) skrev 2021-04-21 15:41:33 följande:

    Antagligen inte men jag är inte säker. Jag har inte riktigt kommit fram till hur stor risken är, om man tar det som äldre verkar det på en del läkare som att det inte ens är värt det men det kan man ju inte bara säga pga ålder så där. Så jag följer tråden för att se hur andra resonerar.


    Precis eftersom många av oss kvinnor är sexuellt aktiva upp till 70 år iallafall.
  • McIris
    Anonym (Vaccin) skrev 2021-04-21 13:21:43 följande:

    Stackare. Berodde cellförändringarna på att du haft hpv virus? Vet man det?


    Tack! Men jag mår bra nu, så ingen fara. I princip alla cellförändringar beror på Hpv. Så ja, jag hade hpv. Men nu är den borta.
Svar på tråden Hur tänker ni Em bit upp i ådern med HPV vaccinering? Värt det?