• Anonym (Anonym diskare)

    Plocka ur diskmaskinen när man jobbar hemifrån?

    Idag hade jag en stressig dag på jobbet. Som många andra jobbar jag hemifrån under pandemin. Jag hade vissa arbetsuppgifter jag var tvungen att bli klar med och jag jobbade på väldigt intensivt hela dagen med få pauser.

    Jag tog en kort lunch där jag i princip bara åt innan jag började jobba igen. På eftermiddagen tog jag en kort paus där jag bäddade sängarna och plockade lite allmänt i lägenheten i cirka tio minuter, sen tillbaka till jobbet.

    När min man kom hem blev han arg, riktigt arg, över att jag inte hade plockat ut diskmaskinen när jag varit hemma hela dagen.

    Jag försökte förklara att jag inte hade hunnit. Han tyckte det var skitsnack och tyckte absolut jag borde tagit en paus från jobbet för att fixa med diskmaskinen. Kan tillägga att det inte är ett berg av disk hos oss överhuvudtaget. Det stod min frukosttallrik, lunchtallrik och någon kaffekopp i diskhon.

    Jag erbjöd mig att ta diskmaskinen direkt när han kom hem, men nej, nu skulle han göra det ändå under stora butterhet över att jag inte gjort det.

    Vad tycker ni? Är man per automatik ansvarig för diskmaskinens urplockande när man jobbar hemifrån? På dagar som inte är riktigt stressiga jobbmässigt brukar jag fixa det, men idag var jag väldigt fokuserad på att jobba undan.

    Jag känner att även fast jag jobbar hemifrån är det fortfarande mitt jobb. Jag kan inte förväntas göra hushållssysslorna under arbetstid bara för att jag jobbar hemifrån.

  • Svar på tråden Plocka ur diskmaskinen när man jobbar hemifrån?
  • Anonym (I samma sits)

    Jag håller helt med dig om att hushållssysslor får du göra när arbetsdagen är slut.

    Nu brukar jag plocka ur diskmaskinen medan jag väntar på att lunchen ska bli klar (pastan ska koka, att micromaten ska bli klar eller vad jag nu har för mat för dagen). Jag kan även slänga in en tvättmaskin och sedan rätt in i torktumlaren vid behov.

    Min partner förstår inte heller varför jag inte bara kan tillbringa dagen med sysslor i hemmet. När jag påpekar att jag faktiskt har arbetstid och ska arbeta så ser han ut som ett frågetecken. Jag vet inte hur man ska lyckas nå fram med budskapet när väldigt direkta meningar inte fungerar.

  • Anonym (Xylofon)

    Fast bädda sängarna går ju under samma sak som att tömma diskmaskinen. Du prioriterade att bädda?

  • Anonym (A)

    Varför bädda på eftermiddagen när halva dagen redan gått och det snart är dags att lägga sig igen? Vill man hinna tömma diskmaskinen så hittar man de få minuter som behövs för det, men det kan likväl göras efter arbetstid.

  • Anonym (Milda tid)
    Anonym (Anonym diskare) skrev 2021-04-19 19:55:25 följande:

    Idag hade jag en stressig dag på jobbet. Som många andra jobbar jag hemifrån under pandemin. Jag hade vissa arbetsuppgifter jag var tvungen att bli klar med och jag jobbade på väldigt intensivt hela dagen med få pauser.

    Jag tog en kort lunch där jag i princip bara åt innan jag började jobba igen. På eftermiddagen tog jag en kort paus där jag bäddade sängarna och plockade lite allmänt i lägenheten i cirka tio minuter, sen tillbaka till jobbet.

    När min man kom hem blev han arg, riktigt arg, över att jag inte hade plockat ut diskmaskinen när jag varit hemma hela dagen.

    Jag försökte förklara att jag inte hade hunnit. Han tyckte det var skitsnack och tyckte absolut jag borde tagit en paus från jobbet för att fixa med diskmaskinen. Kan tillägga att det inte är ett berg av disk hos oss överhuvudtaget. Det stod min frukosttallrik, lunchtallrik och någon kaffekopp i diskhon.

    Jag erbjöd mig att ta diskmaskinen direkt när han kom hem, men nej, nu skulle han göra det ändå under stora butterhet över att jag inte gjort det.

    Vad tycker ni? Är man per automatik ansvarig för diskmaskinens urplockande när man jobbar hemifrån? På dagar som inte är riktigt stressiga jobbmässigt brukar jag fixa det, men idag var jag väldigt fokuserad på att jobba undan.

    Jag känner att även fast jag jobbar hemifrån är det fortfarande mitt jobb. Jag kan inte förväntas göra hushållssysslorna under arbetstid bara för att jag jobbar hemifrån.


    Jobb är jobb. Arbetstid är arbetstid. Varför ska du lägga dina raster på att städa (om du inte vill för att ta motsvarande tid sen att vila?)?

    Fråga din man varför din arbetsgivare ska betala dig för att plocka ur diskmaskinen.
  • Anonym (Q)

    Jag jobbar hemifrån. Självklart prioriterar jag betalt arbete under arbetstid. Fråga din man om han vill att du ska göra annorlunda. Finns det sedan tid att, precis som du beskrev, plocka lite eller slänga in en maskin så är det helt ok, men inget som är något man kan förvänta sig. Även om jag är hemma så kan jag behöva en rast då jag tar en nypa frisk luft eller ringer en kompis medan jag tar en kopp te eller något annat helt onyttigt.

    Samtidigt är ju hemmet min arbetsplats och som sådan vill jag ju ha viss ordning och det är lättare för mig att koncentrera mig om det inte är för stökigt, vilket gör att jag gärna plockar lite. Jag brukar tillåta mig själv en sak (typ slänga in en maskin, eller skura en av toaletterna, eller vattna blommorna) per arbetsdag, men inte mer än så. 

    Du kan ju alltid föreslå att du kan debitera hushållet med din timpenning (lägg på alla arbetsgivaravgifter och pensionssparande, fackanslutande extra avgifter du bara kan komma på) om din man vill att du lägger arbetstid på hushållssysslor, i varje fall om du kan jobba igen förlorad tid på kvällstid. För att göra det lite rättvisare ...

  • Anonym (Anonym diskare)

    Tack allihopa! Skönt att höra att det ändå finns förståelse för mitt synsätt.

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

    Va är det för snack?

    Finns inte en människa i världen som får ihop mer än max 2-3tim faktisk arbetstid när de "jobbar" hemifrån.

    Det är en självklarhet att alla små "hushållsysslor" blir undanstökade under dagen om någon är hemma.

  • Gameofthrones
    Anonym (Xylofon) skrev 2021-04-19 20:04:08 följande:

    Fast bädda sängarna går ju under samma sak som att tömma diskmaskinen. Du prioriterade att bädda?


    Håller med.

    Jag jobbade mkt så under småbarnstiden.

    Jag tog rast samma tider såsom på kontoret. Morgonfika 15 min. Sen lunch 30-45 min. Om man nu vill ha en eftermiddagsfika 10 min. Som jag ofta sket i.

    Lunchen äter jag bara snabbt och väldigt osocialt. Arbetar samtidigt som jag har lunch ibland.

    Så självklart plockade jag disken under min rast. Men det va frivilligt. Jag vill gärna ha det utplockat och ingen disk framme. Hade min man bett mig såklart att jag hade prioterat det. Bädda säng tar typ 2 min på varje sida. Pluffa upp kudde släta till lakan och täcke vädra rummet klart. Disken tar ju också nga min.

    Men det är jag det.
  • Anonym (Gardinen)

    Hur jobbigt är det plocka ur diskmaskinen ens...? Om han hade behövt ställa sig diska för hand en massa kanske en kan förstå hans reaktion men plocka ur lite disk... Allvarligt!? Måste va jävligt less om man blir arg över nå så litet.

  • Limeblad

    Sånt där brukar jag också få höra. Dåligt med förståelse för att vissa dagar går det i ett, när jag äter matlåda snabbt samtidigt som jag jobbar, när det inte finns tid för massa pauser. Brukar försöka ignorera det.

Svar på tråden Plocka ur diskmaskinen när man jobbar hemifrån?