• Liiten2021

    Någon mer som har/ haft föreliggande moderkaka? Hur gick det?

    Fick åka med ambulans in pga kraftig blödning. På sjukhuset upptäckte läkaren att jag hade föreliggande moderkaka ( presenta previa).

    Jag är i v 17. Och har små små blödigt från start men nu kom denna kraftiga blödning . Utan smärta.

    Den enda jag minns att läkaren sa att man inte kan föda vaginalt med föreliggande moderkaka. Min var 5 mm ifrån. Och man måste ha 2 cm ifrån för att få föda vaginalt . Hon sa också att moderkakan kunde hinna flytta sig lite uppåt. Sen minns jag inget mer .

    Någon som varit med om detta? Hur gick det för er?

  • Svar på tråden Någon mer som har/ haft föreliggande moderkaka? Hur gick det?
  • Jojjo87

    Hej!

    När jag va på RUL så sa dom att moderkakan sitter lågt på mig. Blockerar inte helt men sitter som sagt lågt. Ska tillbaka på extra UL när jag är i v. 32 så ska dom kolla om den har flyttat sig uppåt vilket den kan göra. Jag har inte haft några blödningar alls men det är inte helt ovanligt att man får det om moderkakan sitter lågt vad jag har förstått det som.

  • basio

    Jag hade föreliggande moderkaka, men den flyttade på sig så jag klarade marginalen precis. Jag hade också mycket kraftiga blödningar fram till ca v20. Födde sen vaginalt i v37. 

Svar på tråden Någon mer som har/ haft föreliggande moderkaka? Hur gick det?